The Effect of Using the Make A Match Method on the Educational Learning Outcomes of Elementary School Students in Bantaeng Regency

Indri Ramadhani(1*), Nasaruddin Nasaruddin(2), Ahmad Syawaluddin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine whether there is an effect of using the make a match method on student learning outcomes in civics subjects for fourth grade students of SD Negeri No. 18 Eremerasa District Eremerasa Bantaeng Regency. This study uses a quantitative research method using a pre-experimental design in the form of a one-group pretest-posttest design. This research was conducted in SD Negeri No. 18 Eremerasa Bantaeng Regency. The sampling method in this study used a purposive sampling technique, the number of samples in this study were 20 fourth grade students of SD Negeri No. 18 Eremerasa. The data collected using the pre-test and post-test test instruments were then processed using descriptive statistical data analysis techniques and inferential statistical analysis tests. The results showed that the average score obtained in the pre-test scores of students was in the medium category and the average scores obtained in the post-test scores were in the medium category, and an increase in the average value of student learning outcomes in Civics subjects after application of the make a match method in class IV SD Negeri No. 18 Eremerasa Bantaeng Regency. The results of the hypothesis analysis of the value data obtained are significantly less than the probability or H0 is rejected and Ha is accepted, meaning that the coefficient of positive data analysis is significant. So it can be said that: There is an influence on student learning outcomes in Civics subjects for fourth grade students of SD Negeri No. 18 Eremarasa Bantaeng.

Full Text:

PDF

References


Adi Wiguna, Sumantri, dan Raga. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Cooperative Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV di Gugus III Kecamatan Rendang, Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD.

Armanda. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis, Berpikir Logis, Literasi Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Di Kecamatan Sombaopu Kabupaten Gowa. Tesis Pendidikan Dasar. Makassar: Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Makassar.

Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP).

Fuad, Z. (2018). Penggunaan Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tematik. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.

Hanafi, H. (2018). Penggunaan Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Sekolah Dasar. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar.

Maryati S. (2021). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) Melalui Metode Pembelajaran Make a Match pada Siswa Kelas III B di SD Islam NDM Kauman Surakarta. Edumaspul: Jurnal Pendidikan.

Mulyasni, M. (2018) Permainan Kartu Bilangan sebagai Alat Peraga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sdn 010 Ujung Batu. Primary.

Nono, G.U., Hermuttaqien, B.P.F. and Wadu, L.B. (2018). Hubungan Mata Pelajaran PKn Terhadap Peningkatan Karakter Siswa. Jurnal Moral Kemasyarakatan.

Pratiwi, R.H. (2018). Metode Pembelajaran Make a Match Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar IPA. Florea J. Biol. dan Pembelajarannya.

Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0. Jurnal Tatsqif.

Rajagukguk, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Materi Satuan Waktu Melalui Penerapan Metode Make a Match. Journal on Education.

Riduwan, dan Kuncoro, E.A. (2014). Cara Menggunakan dan Memakai Path Analysis (Analisis Jalur). Bandung: Alfabeta.

Riyanti, N. N., & Abdullah, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Setiawan, M. A. (2017). Belajar dan pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, S. (2021). Upaya Meningkatkan Penguasaan Materi Pewarisan Sifat Pada Siswa Kelas Ix F Di Smp Negeri 7 Probolinggo Melalui Pembelajaran Metode Mind Mapping. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 1(2), 189-194.Wahab, 2007. Metode dan Metode-metode Mengajar, (Bandung: Alfabeta, 2007), 59.

Syawaluddin, A., Makkasau, A., & Jamal, I. F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Lectora Inspire Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Di SDN 197 Sapolohe Kecamatan Bontobahari Kabupaten Bulukumba. JIKAP PGSD: Jurnal ilmiah ilmu kependidikan.

Usman, H., Syawaluddin, A., & Fathul, F. (2022). Pengaruh Pemberian Reinforcement Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran SBDP Kelas V SD Negeri 4 Tala, Kecamatan Ma’rang, Kabupaten Pangkep. Global Journal Basic Education.

Wahyuningsih, E., Haryanto, S., & Pardimin, P. (2019). Penerapan metode pembelajaran kooperatif teknik make a match untuk meningkatkan motivasi belajar akuntansi. Teacher in Educational Research.


Article Metrics

Abstract view : 40 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)