Application of the Reading Aloud Learning Model to Improve the Reading Ability of Second Grade Elementary School Students

Irbah Dhiya Ulhaq(1*), Widya Karmila Sari Achmad(2), Nurhaedah Nurhaedah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The purpose of this study was to determine the improvement of beginning reading ability with the application of the reading aloud model in class II UPT SPF SDN Tanggul Patompo II Mamajang District Makassar City. The type of research is classroom action research (PTK) which consists of two cycles consisting of cycle I and cycle II. Each cycle has four stages including, planning, implementation, observation and reflection. The subjects in this study were teachers and students of class II UPT SPF SDN Tanggul Patompo II Mamajang District Makassar City in the even semester of the 2022/2023 school year as many as 31 students, consisting of 17 boys and 14 girls.. The results of this study indicate an increase in students' beginning reading skills from cycle I with a poor category and will increase to a very good category in cycle II. The conclusion of this study is that the application of the Reading Aloud Learning Model can improve the ability of beginning reading in class II UPT SPF SDN Tanggul Patompo II Mamajang District Makassar City.

Full Text:

PDF

References


Adnan, A., Yamin, M., Aulia, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di SD. Jurnal Basicedu, 3(3), 963–969.

Dalman. (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Djamarah, S.B., dan A. Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta. Jakarta.

Gutami, I. K., Prismutitomi, A. R., Laverda, J. C., Nikmah, K., Jundullah, M., Rochmadhoni, N., ..., & Prastiwi, C. H. W. (2021). Read Aloud Buku Cerita Dwi Bahasa (Bilingual) untuk Membangun Literasi Bahasa Indonesia dan Inggris. Prosiding Nasional Pendidikan, 153–159.

Hardianto. (2019). Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Membaca Teks dengan Menggunakan Metode Reading Aloud di Kelas III SDN. No. 028/XI Tanjung Tahun 2017/2018. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2), 368-373.

Iskandar, Dadang & Narsim. 2015. Penelitian Tindakan Kelas Dan Publikasinya. Jawa Tengah: Ihya Media.

Jawahir, M. (2012). Teknik dan Strategi Pembelajaran. Cendekian Press.

Kadang, E. (2021). Pendidikan Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Makassar: GARIS KHATULISTIWA.

A. Lestari, E. T. (2020). Cara Praktis Meningkatkan Motivasi Siswa Sekolah Dasar (D. Novidiantoko (ed.); Cetakan Pe). DEEPUBLISH (Group Penerbitan CV Budi Utama).

Litri, H. J. (2016). Implementasi Metode Reading Aloud Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Mufiidah, D., Haenilah , E., & Sofia, A. (2019). Pembelajaran Berbantuan ICT dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1).

Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar (Hilmiati (ed.); 1st ed.). Sanabil.

Rahim, F. (2008). Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahim, F. (2017). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Bumi Aksara.

Ridwan. 2014. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Gramedia

Lestary. (2004). Perbedaan Efektivitas Metode Kata Lembaga dengan Alat Bantu Gambar dan Tanpa Gambar dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Taman Kanak-kanak.Skripsi. Universitas Katolik Soegijipranata.

Sánchez, J.M. (2013). “La Enseñanza De La Lectura En Ámbito Escolar Dentro Del Currículo Español” Didáctica y Educación. 4 (1). 1–13

Slamet, Y. (2017). Dasar-Dasar Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah Dasar. LPP UNS dan UNS Press.

Siti, A. (2020). Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pendekatan Whole Language DiSekolah Dasar. Jurnal Basicude, Volume 4 Nomor 3, halm. 637-643.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Trelease, J. (1979). The Read Aloud Hanbook. Newyork: Penguin (USA) LLC, HP Melati, A. A. (2022). The Read Aloud Handbook . Jakarta : Mizan Publika.

Puwanto. 2009. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bharata.

Widyaningrum, H., & Hasanuddin , C. (2019). Kajian Kesulitan Belajar Membaca Menulis Permulaan (MMP) Di Sekolah Dasar. Pedagogia : Jurnal Pendidikan.

Widoyoko, E. P. (2012). Evaluasi Program Pembelajaran (S. Z.Qudsy (ed.)). Pustaka Pelajar.

Zaini, H. (2016). Strategi Pembelajaran Aktif. Insan Madani.

Peraturan Pemerintah RI No. 57. (2017). Standar Nasional Pendidikan. Kemendikbud.

Peraturan Pemerintah RI No. 37. (2018) Nomor 37 tentang KI dan KD Pelajaran pada Kurikulum 2013.

Peraturan Pemerintah RI No. 57. (2021). Standar Nasional Pendidikan. Kemendikbud.


Article Metrics

Abstract view : 49 times | PDF view : 53 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)