The Influence of the Storytelling Learning Model Using Comic Media on the Listening Ability of Kindergarten Students in Makassar City

Yulianti Yulianti(1*), Rika Kurnia R(2), Parwoto Parwoto(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study examines the effect of storytelling learning models using comic media on children's listening abilities. The problem formulation in this research is how to describe storytelling activities using comic media on children's listening abilities. What is the description of children's listening abilities before and after being given storytelling activities using comic media, is there an influence of storytelling activities using comic media on listening ability. The aim of this research is to determine the effect of storytelling activities using comic media on children's listening abilities, to determine children's listening abilities before and after being given storytelling activities using comic media, to find out whether there is an influence of storytelling activities using comic media on children's listening abilities. This research is an experimental research with a type of research, namely Quasi Experimental Design. This research approach is quantitative. The population in this study were all students at Tunas Kasih Kindergarten, Makassar City.

Full Text:

PDF

References


Ananda, B., Nayati Nasution, S., Idayana Sinaga, S., & PGRI Palembang, U. (2022). Pengaruh Komik Sibatema Binatang di Hutan terhadap Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 05(02). https://doi.org/10.31849/paud-litera.v4i02.8824

Aziza, N., & Sri Wahyuini Asti, A. (n.d.). Pengaruh Media Dongeng terhadap Pengembangan Kemampuan Mendengar Anak Kelompok B di Taman Kanak-Kanak Mentari Kabupaten Takalar.

Azizah, I. N., Feriliana Deia, L., Yusuf, M., Zuniati, M., & Muslihin, A. (2021). Eksperimental Media Pembelajaran Komik Edukasi Pengenalan Angka Bagi Anak Usia Dini. 5, 16–21.

Astuti, S. (2021). Meningkatkan Kemampuan Mendengar Anak Melalui Metode Bercerita dengan Menggunakan Papa Flanel Di PAUD Terpadu BuKit Permai II Kecamatan Pallangga Kabupaten Gowa. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Azhari, S. (2021). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Di Lembaga PAUD Merajei Guinea. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 181-197.

Habibatuillah, S., Darmiyanti, A., & Aisyah, D. S. (2021). Potensi Bahasa Anak Usia Dini 5-6 Tahun Melalui Metode Bercerita. PAUD Litera: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 1–7. https://doi.org/10.31849/paud-litera.v4i02.5315

Husna, A., & Eliza, D. (2021). Strategi Pengembangan dan Indikator Pencapaian Bahasa Deskriptif dan Bahasa Ekspresif pada Anak Usia Dini. Jurnal Family Education, 1(4), 38–46. https://doi.org/10.24036/jfe.v1i4.21

Heimah, E., Sayekti, T., & Atikah, C. (2018). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 1-14.

Muinar, A. (2021). Pemanfaatan Media Animasi dalam Peningkatan Kemampuan Mendengar Anak Usia Dini. Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2),155. https://doi.org/10.24014/kjiecei.v4i2.13207

Nasruillah, Y., Akbar, Z., & Supriana, A. (2021). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Pemahaman Kesiapsiagaan Bencana Banjir pada Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 832–843. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1540

Saodi, S., Muis, M. A., Manggau, A., & Noviani, N. (2021). Metode Storytelling dengan Musik Instrumental untuk Meningkatkan Kemampuan Mendengar dan Berbicara Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 163–172. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1196

Sukmawarti, & Nurhidayah. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Empati Anak Usia Dini (Vol. 4, Issue 1).

Wildawati, W., Saodi, S., & Rusmayadi, R. (2022). Pengaruh Metode Bercerita Menggunakan Media Animasi Dalam Meningkatkan Kemampuan Mendengar Anak. WISDOM:


Article Metrics

Abstract view : 33 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)