Application of the Scramble Type Cooperative Learning Model to Improve Student Learning Outcomes in Social Sciences Learning in Gowa Regency
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Ali, M (2010). Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo
Basri, N. A., Nassaruddin, N., & Syawluddin, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas SD pada Mata Pelajaran Indonesia. Nubin Smart Journal, 3(1), 1-11.
Fadilawati, N. O., & Trisnawati, N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sarana Dan Prasarana Kelas XI OTKP di SMK Negeri 2 Tuban. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 252-260.
Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Hamiya, Nur, & Jauhar. Moh. (2014). Strategi belajar mengajar di kelas. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., ... & Ndraha, L. D. M. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325-332.
Huda, Miftahul. 2018. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Jihad, A & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Muhammad Numan sumantri. (2001). Reorientasi pendidikan IPS di Indonesia. Bandung: Rosdakarya.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). “Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa.” Prosiding Sesiomadika, 2(1c).
Ningsih, S. S. N., & Machali, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Di SD Negeri Nanggulan Maguwoharjo. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(2), 215-228.
Puskur. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas
Rahmayanti, H., Hakim, A., & Fajar, F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Empat Di Kabupaten Sidrap. Pinisi Journal of Education, 1(2).
Solihatin, E., & Raharjo. (2012). Cooperative Learning: Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara
Tambak, Syahraini, et al. "Professional Madrasah Teachers in Teaching: The Influence of Gender and the Length of Certification of Madrasah Teachers."Dinamika Ilmu 21.2(2020): 417-435.
Tanjung, R. (2020, June). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Scramble Siswa Kelas V SD Pudun Jae pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa dan Budaya Indonesia. In Forum Paedagogik (Vol. 8, No. 1, pp. 132-148).
Article Metrics
Abstract view : 53 times | PDF view : 16 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)