Improving Social Studies Learning Outcomes Through Peer Lessons for Elementary School Students in Makassar City

Dika Safitri(1*), Muhammad Faisal(2), Amir Pada(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The problem in this study is the low social studies learning outcomes in class IV UPT SPF SD Inpres Superior Toddopuli Makassar City. This study aims to describe the application of improving social studies learning outcomes using a peer lesson type cooperative model in class IV UPT SPF SD Inpres Unggulan Toddopuli Makassar City. The approach used in this study is a qualitative approach. This type of research is Classroom Action Research (CAR). The focus of this research is the learning outcomes and application of the peer lesson model. The setting of this research was students of grade IV UPT SPF SD Inpres Superior Toddopuli Makassar City for the 2022/2023 academic year. The research subjects were teachers and students of grade IV UPT SPF SD Inpres Unggulan Toddopuli Makassar City with a total of 25 students consisting of 15 female students and 10 male students. Data collection techniques used are observation, tests, and documentation. Data analysis techniques used are quantitative and qualitative analysis techniques

Full Text:

PDF

References


Aljupri, A. B., dkk (2020). Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Al-Quran di SMA Negeri 4 Rejang Lebong. IAIN Curup.

Arindra, L. D. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Peer Lesson Untuk Peningkatan Keaktifan dan Keberanian pada Siswa SMP Pokok Bahasan Lingkaran. FKIP PGRI.

Dimyati, & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta.

Djamarah, & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.

Farenta, dkk (2015). Pengembangan media pembelajaran e-comics mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial materi pokok perjuangan melawan penjajah untuk siswa kelas V semester 2 SDI Surya Buana Malang. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.

Isjoni. (2016). Cooperatif Learning: Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Alfabeta.

Kasim, dkk (2021). Desain Pembelajaran Cooperative Script pada Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 6 Gorontalo. Normalita (Jurnal Pendidikan), 9(2).

Lie, A. (2017). Cooperatif Learning: Mempraktekkan Cooperatif Learning di. Ruang-Ruang Kelas. Gramedia.

Pratiwi, D. A., dkk. (2021). Konsep Dasar IPS. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Qurniawati, E. (2017). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) dengan menggunakan Metode Pembelajaran Role Play pada Siswa Kelas V SD Negeri Sambirejo Kecamatan Jabung TP 2016/2017. IAIN Metro.

Relita, D. T., dkk (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Peer Lesson Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Sosio Didaktika: SOCIAL Education Journal, 4(2).

Rusman. (2017). Model-Model Pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada.

Silberman, M. L. (2018). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. (Terjemahan). Pustaka Insani.

Sitti, & Umy. (2016). Pengaruh Strategi Peer Lesson Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X MA Abnaul Amir Mancobalang. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(1).

Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar Proses Belajar dan Mengajar. Sinar Baru.

Sumantri, N. (2010). Pembaharuan Pendidikan IPS. Rosda Karya.

Supardi. (2011). Dasar-dasar Ilmu Sosial. Ombak.

Suprijono, A. (2016). Cooperatif Lerning Teori & Aplikasi PAIKEM. Pustaka Pelajar.

Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Prenadamedia Group.

Susanto, A. (2017). Teori Belajar & Pembelajaran. Prenada Media Grup.

Trianto. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka.

Tusriyanto, T. (2017). Pembelajarn IPS Berbasis Research. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), 58–68.

Wasliman, I. (2015). Problematika Pendidikan Dasar. Modul Pembelajaran Mahasiswa Pasca Sarjana Pendidikan Indonesia.

Widodo, R. (2016). Model Pembelajaran Snowball Throwing. Bumi Aksara.

Zaini, H. (2016). Strategi Pembelajaran Aktif. Insan Madani.


Article Metrics

Abstract view : 47 times | PDF view : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)