The Influence of Using the Google Meet Platform on Student Learning Outcomes at Makassar State University

Arini Mutmainnah(1*), Samsinar Samsinar(2), Muhammad Azis(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The results of this study indicate that: Based on the results of a simple linear regression analysis, it was obtained using the Google Meet platform Y = 1.702 + 0.024. The regression coefficient value is 0.024. This means that if the use of the Google Meet platform (X) increases by one unit, then the learning outcome variable (Y) increases by 0.024 units. From the pearson product moment correlation analysis, a pearson correlation value of 0.405 was obtained. So between the variables using the google meet platform (X) and the learning outcomes variable (Y) there is a strong relationship or correlation. From the results of the analysis of the coefficient of determination (KD) the value of r2 is 0.164 or 16.4%. This means that the variable using the google meet platform (X) has an influence on the learning outcome variable (Y) of 16.4%, while the remaining 83.6% is influenced by other variables. From the results of the t-test analysis, the significance value is 0.000 <0.05, which means that the variable using the Google Meet platform (X) has a positive and significant effect on learning outcomes (Y). Therefore it can be concluded that the hypothesis proposed in this study is declared "accepted".

Full Text:

PDF

References


Achmad, F. dkk. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Google Meet dan Whatsapp Group untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid 19. Modeling; Jurnal Program Studi PGMI, 8(1): 28-42.

Agus, S. (2016). Coperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Albert, E. P. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Jawa Tengah: CV Sarnu Untung.

Anggraini, F. (2019), Pengaruh keberhasilan penggunaan google meet terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran akuntansi di SMK Negeri 7 Pekanbaru. Skripsi.. Pekanbaru : Universitas Islam Negeri Suska Riau. 188–213.

Arikunto, S & Jabbar, C.S.A. (2018). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Asep, J & Abdul, H. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pression.

Efendi, A. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Jawa Tengah : CV Sarnu Untung.

Hadiyanto. (2016). Teori & Pengembangan Iklim Kelas & Iklim sekolah. Jakarta: Kencana.

Haka, Nukhbatul Bidayati, Liza Anggita, Bambang Sri Anggoro, and Abdul Hamid. 2020. Pengaruh Blended Learning Berbantukan Google Classroom Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Dan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains & Matematika 8(1): 1–12. https://doi.org/10.23971/eds.v8i1.1806.

Ilmadi, Elda, H., Isnurani, & Nurlev, A. (2021). Analisis Tingkat Kepuasan Penggunaan Platfrom Pembelajaran Dimasa Pandemi Covid-19 Dengan Menggunakan Metode Servqual & IPA. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pembelajaraan, 783–791. https://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/bitstream/handle/123456789/26145/165 4486450577_3. Prosiding seminar nasional.pdf?sequence=1

Komalasari, E. R. (2020). Google Meet Application and Media Power Points to Improve IPA Learning Results. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 3(3): 463–69.

Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 67–76. http://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/pedagogia.

Maria, R. W. (2021). Pembelajaran di Masa Pandemi Inovasi Tiada Henti. D.I. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh (Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi). Bandung: Alfabeta.

Muniroh, S. H., Siti, R., & Sigit, R. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Media Google Meet Ditinjau Dari Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Edukasi dan Sains.

Pandu, H. (2020). Sekolah Dalam Jaringan. Surabaya : Scopindo Media Pustaka.

Prayogi, dkk. (2015). Hubungan Komunikasi Pembelajaran Sistem E-learning dengan Motivasi Belajar Siswa, Jurnal Komunikasi, 1(2): 101-1077.

Puji, N. H., dkk. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Online Google Meet Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Tadris Matematika IAIN Pekalongan. Jurnal Santika.

Rizka, A. P. (2022). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh dengan Google Meet Selama Pandemi Covid 19 Terhadap Hasil Belajar Siswa, Jurnal kajian Pendidikan dan social.

Rizki, N. P. (2020). Analisis Penggunaan GogleMeet Berbasis Android Mobile Dalam Minat Belajar Mahasiswa Informatika, Vol.1,No.2

Rusman, dkk., (2015). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, R. (2020). Refleksi Pembelajaran Daring di Masa Darurat. Skripsi.Semarang : Universitas Katolik Soegajipranata.

Siregar. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Siti, A., & Dwi, I. S., (2021). Efektivitas Penggunaan Platform Google Meet Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1): 45-49

Siti, H., Siti, R., & Sigit, R. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Media Google Meet Ditinjau dari Hasil Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Edukuasi dan Sains, 2(2):410-419

Siti, R., ,Triesninda, P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-learning Dengan Gogle Meet Terhadap Hasil Belajar siswa, Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Vol.5, no.1,

Sudjana, N. (2019). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo Offset.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Syaiful, B. D., & Aswan, Z.(2014). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Renika Cipta, Hlm. 109.

Tarjo. (2019). Metode Penelitian. Yogyakarta : CV Budi Utama.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Winkel, W. S. (2015), Psikologi Pengajaran, Yogyakarta : Media Abadi, h. 16.

Syaiful, B. D., & Aswan, Z.(2014). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Renika Cipta, Hlm. 109.

Tarjo. (2019). Metode Penelitian. Yogyakarta : CV Budi Utama.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Winkel, W. S. (2015), Psikologi Pengajaran, Yogyakarta : Media Abadi, h. 16.


Article Metrics

Abstract view : 29 times | PDF view : 97 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)