The Influence of Using Snakes and Ladders Media on Learning Interests of Elementary School Students

Jesika Pratiwi Putri(1*), Nurhaedah Nurhaedah(2), Bhakti Prima Findiga Hermuttaqien(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research was conducted based on the problem of student interest in learning. This research asw to describe the use of snake and ladder media, describe students' learning interest, and to find out the effect of using snakes and ladder media on the learning interest of V grade students at UPT SDN No.14 Tamalatea Kec Tamalatea Jeneponto Regency. This research is experimental research with a quantitative approach. The design used in this study was a quasi-experiment with a nonequivalent control group design. The population in this study were all students of class V UPT SDN No.14 Tamalatea, Tamalatea District, Jeneponto Regency. The samples in this study were 13 VA class students and 13 VB class students who were selected by purposive sampling technique. The data in this study were collected using observation sheets and questionnaires of student learning interest. Data were analyzed using descriptive and inferential analysis. The results of the descriptive analysis show that the use of snakes and ladders media works very well.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, S. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Balitbang.

Anjarini, T. (2017). Strategi, Model, Media dan TMardalis. (2006). Metode Penelitian: Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.eknologi Pembelajaran di Sekolah Dasar. ELSE : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Purworejo, 1(2), 139–142.

Anwar, M. (2018). Menjadi Guru Profesional .Jakarta: Prenadamedia Group

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Depok : Rajawali Pers.

Dahlan, D. (2018). Penggunaan Media Kartu Domino Dalam Meningkatkan Keterampilan Operasi Hitung Pada Siswa Kelas III SDN 240 Harue Kabupaten Bulukumba. Publikasi Pendidikan, 8(2). https://doi.org/10.26858/publikan.v8i2.5964

Depdiknas. (2013). Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003. tentang Sistem Pendidikan Nasional. Depdiknas.

Djmara, S. B. (2016). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Farida, N. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa kelas IV di SD Dharma Karya UT. Jakarta: Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidiyah, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri.

Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hamdalah, A. (2013). Efektivitas Media Cerita Bergambar Dan Ular Tangga Dalam Pendidikan Kesehatan Gigi Dan Mulut Siswa Sdn 2 Patrang Kabupaten Jember. Jurnal Promkes, 1(2), 118–123.

Hadi, S. (2017), Evektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Transformasi Pendidikan Abad 21,1 (15) , 96-102.

Karwono, (2017). Belajar dan Pembelajaran serta Pemanfaatan Sumber Belajar. Depok: Rajawali Pers.

Kel, S., & Mulia, T. (2019). Pengaruh Media Enteraktif Animasi Terhadap Minat Belajar Pada Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya (SBDP) Materi Lagu Siswa Daerah kelas IV SDN 1 Sawah LamaBandar Lampung.

Maulidah, & Syakur, A. (2018). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia dalam Materi Dongeng Pada Murid Kelas V (JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 3(1), 408-416

Novita, L., & Sundari, F. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Game Ular Tangga Digital. Jurnal Basicedu, 4(3), 716–724.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128.

Pribadi, B. A. (2019). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group

Ranninger & Hidi (2011). Meningkatan Keaktifan Berbicara Dan Kemampuan Matematika Anak Melalui Media Ular Tangga. Jurnal PG-PAUD, 2(1), 56–64.

Rahmawati, K. D. (2017). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dalam Pembelajaran Tematik Di Kelas Iv Sd Muhammadiyah 4 Malang. Universitas Muhammadiyah Malang, 8–23. http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/35563

Rakhmadhani, N., Yamtinah, S., & Utomo, S. (2013). Pengaruh Penggunaan Metode Teams Games Tournaments Berbantuan Media Teka - Teki Silang Dan Ular Tangga Dengan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Siswa Pada Materi Koloid Kelas Xi Sma Negeri 1 Simo Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 2(4), 190–197.

Rosyid, M. Z., sa’diyah, H,. & Septiana, N. (2020). Ragam Media Pembelajaran. Malang: Guru Sekolah Dasar, 02(02), 1-10.

Sadijah. (2018). Pengembangan Profesi Pendidikan Kota Surakarta. Jurnal PendidikanDwija Utama.

Sani, R.A. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Depok: Rajawali Pers

Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: ALFABETA.

Suparyanto dan Rosad (2015. (2020). Media Permainan Ular Tangga, Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248–253.

Susanto, A. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar Edisi Kedua. Jakarta: Kencana.

Undang-Undang Dasar Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Utami, D. R. (2013). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Tata Busana Di Madrasah Aliyah Negeri 2. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.


Article Metrics

Abstract view : 54 times | PDF view : 99 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)