The Influence of Accreditation, Promotion, and Location on Student Interests in Choosing Study Programs at the University

Ernawati Haskan(1*), Samsinar Samsinar(2), M. Ridwan Tikollah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to analyze: (1) the effect of accreditation, promotion, and location simultaneously on students' interest in choosing the Makassar State University Accounting Education Study Program, (2) the effect of accreditation, promotion, and location partially on students' interest in choosing the Accounting Education Study Program, Makassar State University, and (3) the most dominant variable influencing students' interest in choosing the Accounting Education Study Program at Makassar State University. The variables in this study were student interest as the dependent variable (Y), accreditation as the first independent variable (X1), promotion as the second independent variable (X2), and location as the third independent variable (X3). The sample was determined using a proportional stratified random sampling technique so that a sample of 149 people was obtained consisting of 51 people from class 2020, 51 people from class 2021, and 47 people from class 2022.

Full Text:

PDF

References


Ahyat, M., Afriwan, O., & Hermanto, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa dalam memilih Kuliah di Universitas Teknologi Mataram. Jurnal Ganec Swara, 16 (1), 1446-1453. https://doi.org/10.35327/gara.v16i1.287

Assauri. (2018). Manajemen Pemasaran (Dasar, Konsep, dan Strategi). Depok: PT Raja Grafindo Persada.

BAN-PT. (2019). Kriteria dan Prosedur IAPT 3.0. Jakarta: BAN-PT.

Damayanti, S., Fathorrahman, & Oradiani, T. (2021). Pengaruh Kepercayaan, Status Akreditasi dan Strategi Promosi terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih STIKES Hafshawaty Pesantren Zainul Hasan Kabupaten Probolinggo. Jurnal Ekonomi dan Bisnis. 1 (1), 1-15. https://jurnal.stie.asia.ac.id/index.php/jubis/article/view/316

Fahmi, I. (2016). Manajemen Produksi dan Operasi. Bandung: CV ALFABETA.

Firdaus, M. (2019). Ekonometrika Suatu Pendekatan Aplikatif. Jakarta: Bumi Aksara

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25.Cetakan Kesembilan. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hanas, M. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa dalam Memilih Jurusan Manajemen di STIE Nobel Indonesia. Skripsi. STIE Nobel Indonesia, Makassar. http://repository.stienobel-indonesia.ac.id/handle/123456789/241

Hurriyati, R. (2019). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: CV ALFABETA.

Ibrahim, M. N. E. (2021). Produk Kreatif dan Kewirausahaan Akuntansi dan Keuangan Lembaga. Yogyakarta: ANDI.

Jahja, Y. (2015). Psikologi Perkembangan. Penerbit. Jakarta: Prenadamedia Group.

Kesumawati, N., Retta, A. M., & Sari, N. (2019). Pengantar Statistika Penelitian. (Edisi 1 Cetakan Ketiga). Depok: Rajawali Pers

Ltmpt. (2022). Daftar Prodi SBMPTN. https://sidata-ptn.ltmpt.ac.id/ptn_sb.php?ptn=712

Lutfi, N. (2021). Strategi Meningkatkan Minat Baca Pada Masa Pandemi. Banyumas: Penerbit Lutfi Gilang.

Mahmudah, N. (2020). Pengaruh Akreditasi Prodi, Motivasi, Fasilitas Pendidikan, dan Reputasi Pendidik terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Memilih Program Studi Sarjana Terapan Akuntansi Sektor Publik pada Politeknik Harapan Bersama Tegal. Jurnal Akuntansi, Keuangan, dan Perbankan. 7 (1), 1195-1203. https://jurnal.pnj.ac.id/index.php/acc/article/view/2843

Mulyono, S. (2021). Etika Bisnis Islam. Lombok: CV Alliv Renteng Mandiri.

Mursidi, A. (2022). SPMI Perguruan Tinggi. Tangerang: Pascal Books.

Peraturan Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi Nomor 1 Tahun 2022 tentang Mekanisme Akreditasi untuk Akreditasi yang dilakukan oleh Badan Akreditasi Nasional.

Purnomo, A. K. (2019). Pengolahan Riset Ekonomi jadi Mudah dengan IBM SPSS.Surabaya: CV. Jakad Publishing.

Prasetyo, H. (2014). Dampak Kebijakan Akreditasi Perguruan Tinggi terhadap Daya Saing (Competitiveness) Perguruan Tinggi Swasta di Kabupaten Kebumen. Jurnal Fokus Bisnis. 13 (1), 1-12. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v13i1.13

Reftari, D. H., Suryana, A., & Setiaman, A. (2018). Komunikasi Pemasaran Olahraga Renang. Jurnal Kajian Komunikasi. 6 (2), 247-260. https://doi.org/10.24198/jkk.v6i2.13221

Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Rusdiana, A. & Nasihuddin. (2019). Akreditasi Institusi Perguruan Tinggi. Bandung: Pusat Penelitian dan Penerbitan Lembaga Penelitian dan pengabdian kepada Masyarakat.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudaryono. (2016). Manajemen Pemasaran Teori dan Implementasi.Yogyakarya: Andi.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran. (Edisi 4).Yogyakarta: Andi.

Widodo, H. (2019). Cara Meningkatkan Minat Baca Siswa. Semarang: Mutiara Aksara.

Widodo. (2019). Metodologi Penelitian Populer & Praktis. (Edisi 1 Cetakan Ketiga). Depok: Rajawali Pers.

Yenida, Sumiarti, E., & Sarmiadi. (2014). Analisis Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran, Sistem Pendidikan Perguruan Tinggi, Status Akreditasi terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Memilih Jurusan Admininstrasi Niaga Politeknik Negeri Padang. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. 5 (1), 1-22. https://ojs.unitas-pdg.ac.id/index.php/manajemen/article/view/178


Article Metrics

Abstract view : 43 times | PDF view : 385 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)