Application of Assertive Training Techniques to Improve Junior High School Students' Self Esteem

Nurul Azizah(1*), Syamsul Bachri Thalib(2), Akhmad Harum(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research examines the application of assertive training techniques to increase students self esteem at SMPN 24 Makassar. The main studies of this research are: (1) A description of student self esteem at SMPN 24 Makassar,  (2) A description of the implementation of assertive training techniques that can increase student self esteem at SMPN 24 Makassar, (3) Assertive training techniques can increase student self esteem at SMPN 24 Makassar. The approach of this research is a quantitative with the type of research being a quasi experimental design model. As for the sample in this research, there were 12 people who were divided into 6 experimental groups and 6 control groups. Data collection techniques used are quesionnaires and observation. The results of this research showed that: (1) Students self esteem before being given treatmen in the form of assertive training techniques was in the low category, (2) The application of assertive training techniques was carried out according to the scenario that namely 6 meetings, (3) The application of assertive training techniques could increase students self esteem at SMPN 24 Makassar.

Full Text:

PDF

References


Farida, W. (2018). Penggunaan Layanan Konseling Kelompok Teknik Assertive Training Untuk Meningkatkan Self-Esteem Siswa. Skripsi. Bimbingan dan Konseling FKIP Universitas Lampung

Imas, A. (2018). Efektivitas Konseling Kelompok dengan Teknik Assertive Training Untuk Meningkatkan Harga Diri (Self Esteem) Peserta Didik Kelas X di SMA Negeri 6 Bandar Lampung Tahun 2017/2018. Skripsi. Lampung: Bimbingan Konseling UIN Raden Intan Lampung

Mei, E. (2019). Efektivitas Terapi Kelompok Assertiveness Training Terhadap Kemampuan Komunikasi Asertif Pada Remaja dengan Perilaku Agresif. Jurnal Keperawatan Jiwa, Vol. 7(3): 229-236

Oktapiani, E. (2019). Penerapan Teknik Assertive Training Dalam Meningkatkan Self Confidence Peserta Didik Mts.Quanita. Vol. 3(1):21-27

Pandang, A & Anas, M. (2019). Penelitian Eksperimen dalam Bimbingan Konseling: Konsep Dasar dan Aplikasinya Tahap demi Tahap. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar

Prasetiyo, I. (2018). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Belajar Peserta Didik Kelas VII SMP PGRI 6 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi. Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Intan Lampung

Prayitno. (2004). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Pulunangan, D.J. (2020). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Teknik Assertive Training Terhadap Self-Esteem Siswa Kelas VIII SMP SW YPI Dharma Budi Sidamanik Tahun Ajaran 2020/2021. Skripsi. Medan: Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Puspa, D. (2019). Pengaruh Perilaku Asertif Terhadap Perkembangan Sosial Siswa Kelas VIII SMP Yayasan Sabilina Di Tembang. Skripsi. Medan: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sumatera Utara

Setiani, N.G. (2021). Eksperimentasi Konseling Individu Dengan Teknik Assertive Training Untuk Meningkatkan Percaya Diri Peserta Didik. Skripsi. Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Intan Lampung

Ulfa, M. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Pada Peserta Didik Kelas XI SMAN 4 Bandar Lampung. Skripsi. Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Intan Lampung

Wardhani, R.C. (2022). Upaya Meningkatkan Self-Esteem Siswa melalui Konseling Kelompok menggunakan Solution Focused Brief Counseling. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 6(2): 13404-13412

Windaniati. (2019). Meningkatkan Self Esteem Siswa Melalui Teknik Assertive Training Pada Siswa Kelas XI TMO SMK Negeri 7 Semarang. Jurnal Pendidikan, Vol. 30: 2


Article Metrics

Abstract view : 46 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)