Improving Beginning Reading Ability Through Phonics Methods in Autistic Students at Inclusion Quantum Brain Elementary School Makassar

Wawan Satriawan(1*), Tatiana Meidina(2), Dwiyatmi Sulasminah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study examines the Beginning Reading Ability of Autistic Students. The aims of this study were to determine: 1) Beginning Reading Ability in Autistic Students Before Using the Phonics Method, 2) Beginning Reading Ability in Autistic Students After Using the Phonics Method, and 3) Improving Beginning Reading Ability through the Phonics Method in Children with Autism. This study uses a descriptive quantitative approach. The subject of this study was a class III autistic student at SD Inclusion Quantum Brain Makassar with the initials HQ. The data collection technique used was a preliminary reading test. Data analysis uses descriptive analysis that compares the scores from the pre-test and post-test. The conclusions of this study were: 1) the initial reading ability of autistic students before the application of the phonics method was disabled, 2) the initial reading ability of autistic students after the phonics method treatment was in the very capable category and 3) there was an increase in the initial reading ability of autistic students with the use of phonics method from incapacitated to highly capable.

Full Text:

PDF

References


Baihaqi & Sugiarmin. 2020. Dalam buku Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Depok: Jl. Raya Leuwinanggung No.112 PT.RajaGrafindo Persada

Christopher, S.2012. Unlocking Autism. Yogyakarta: Lintangterbit.

Dalman. 2014. Keterampilan Membaca. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Dhieni, Nurbiana, dkk. 2011. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka

Fadhli, A. 2010. Buku Pintar Kesehatan Anak. Yogyakarta: Pustaka Anggrek

Hadis, A. 2006. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Autistik. Bandung. Alfabeta.

Haris dalam Abdurrahman. 2010. Membaca Permulaan Untuk Anak Usia Dini Dalam Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pionir, 5(4).

Hindle, D. 2007. Teaching Reading in the Early Grade. Department of Education of South Africa. Cape Town: Formeset Digital

M. Tahir, Sumarti. 2007. Cerdas berbahasa Indonesia dengan metode fonik. Pustaka hati educenter. Jawa Barat.

Mangusong. 2009. Dalam buku pendidikan anak autisme. 2018. Jawa Barat: Jl. Jami No. 230 Sindangjawa.

Munawir, Y. 2005. Pendidikan bagi Anak dengan Problema Belajar: Konsep dan Penerapannya di Sekolah maupun di Rumah.

Nofrienti, L. 2012. Peningkatan kemampuan membaca anak melalui metode fonik di taman kanak-kanak islam adzkia bukittinggi. Skripsi. Padang: Universitas Negeri padang.

Nurbiana. D. 2011. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.

Pasaribu, L.H. 2019. Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Fonik Pada Anak Ra Mukhrijul Hidayah Dolok Masihul Kabupaten Serdang Bedagai. Skripsi. Medan : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Pertiwi, K. B. L. A. T., & Tulung, K. I. K. Anonim. 2004. Kurikulum 2004: Standar Kompetensi Taman Kanak-Kanak Jakarta: Depdiknas. Nurbiana. D. 2010. Metode Pengembangan Bahasa: Jakarta: Universitas terbuka.

Poedjiadi, Anna. 2005. Sains dan Teknologi Masyarakat. Bandung: PT. Remaja

Rahim, F. 2008. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahim, Farida. 2011. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Riduan M. 2010. Inovasi Dahsyat Belajar Membaca. Jakarta. Pustaka Widyatama Rosdakarya.

Sanjaya, W. 2015. Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Kencana.

Sari, Y.K & Rianto, E. Pengaruh metode fonik terhadap kemampuan membaca permulaan anak kelompok A. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Slavin, E.R. 2014. Membaca Membuka Pintu Dunia Program Success for All Model yang Jelas dan Kuat untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Sekolah Dasar. Edisi kedua. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sugiono. 2005. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutikno, M. Sobry. 2009. Belajar dan Pembelajaran Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Pembelajaran yang Berhasil. Bandung: Prospect

Tarigan, Henry Guntur. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa, 2008

Widyawati. 2002. Dalam buku pendidikan anak autisme. 2018. Jawa Barat : Jl. Jami No. 230 Sindangjawa.

Yusuf. 2005. M

Mengatasinya. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Leedy, P. D., & Ormrod, H. (1997). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications.

Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta. etode fonik Dengan Media Word Wall Terhadap Kemampuan Membaca Kata Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Khusus, 12(3).

Yuwono, J. 2012. Memahami Anak Autistik. Bandung: Alfabeta Bandung

Zubaidah, E. 2013. Kesulitan Membaca Permulaan pada Anak Diagnosa dan Cara


Article Metrics

Abstract view : 36 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)