Application of the Bingo Game Type of Active Learning Model to the Active Learning Social Sciences of Elementary School Students in Soppeng Regency

Syukur Syukur(1*), Latri Latri(2), Andi Makkasau(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Thesis. Department of Elementary School Teacher Education. Faculty of Education. Makassar State University. (guided by Mr. Latri and Mr. Andi Makkasau). The main problem in this study is how to apply the active learning model of bingo game type to the success of social studies learning in grade V students of SDN Lausa, Soppeng Regency.. The research procedure includes planning, execution of actions, observation and reflection. The subjects in this study were 25 grade V students of SDN 150 Lausa, Soppeng Regency. The results showed that in the first cycle aimed at teaching social studies teachers with a number of two meetings and were in the medium category and it could be implied that teachers were good at carrying out learning by applying the active learning model of bingo game type with the results of the first cycle of the first meeting of 75% and the second meeting of 80.8%, in the implementation of the first cycle action for students, With the completeness of learning obtained in the first cycle of the first meeting, which is 76.8%.

Full Text:

PDF

References


Alifia, E. . (2017). Pengembangan Media Buku Bergambar Pada Pembelajaran Ips Materi Perjuangan Mempertahankan Kemerdekaan Kelas V Sdn Pesantren Mijen Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Azwar, S. (2015). Reliabilitas Dan Validitas. Ed.4 Cet.9. Pustaka Pelajar.

Bennett, N., Wood, L., & Rogers, S. (2015). Teaching Through Play, Teachers Thinking And Classrom Pratice (Mengajar Lewat Permainan : Pemikiran Guru Dan Praktik Di Kelas). Gramedia Widiasarana Indonesia.

Djamarah, S.B.,& Zain, A. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Pt. Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2018). Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara.

Hollingsworth, P., & Lewis, G. (2014). Pembelajaran Aktif : Meningkatkan Keasyikan Kegiatan Di Kelas. Indeks.

Ibrahim, R., & Syaodih, N. (2015). Perencanaan Pengajaran. Rineka Cipta.

Muslich, M. (2015). K T S P (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) Dasar Pemahaman Dan Pengembangan ; Cetakan Ke-10. Bumi Aksara.

Mutiah, D. (2015). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Edisi 1, Cetakan 3. Kencana Prenada Media Group.

Nasution, T., & Lubis, M. A. (2018). Konsep Dasar Ips. Samudra Biru.

Rohman, A. (2017). Memahami Pendidikan Dan Ilmu Pendidikan; Edisi Cetakan 2. Aswaja Pressindo.

Rohmiati, D.P., S. (2016). Penerapan Permainan Bingo Dalam Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht (Numbered Heads Together) Pada Materi Cahaya Di Kelas Viii Smpn 2 Jombang. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 1(2), 15–23. Http://Jurnalmahasiswa.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Inovasi-Pendidikan-Fisika/Article/View/903/666

Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran : Mengembangkan Profesionalisme Guru; Cetakan Ke-7. Rajawali Pers.

Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan; Edisi 1 Cetakan Ke 12. Prenadamedia Group.

Saputra, T. A. (2016). Jurnal -İps Berbasis Tematik.Pdf. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2).

Sardiman. (2018). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Edisi 1, Cetakan Ke-24. Rajawali Pers.

Shafia, D., Nazar, M., & Ismayani, A. (2018). Pengembangan Media Permainan Bingo Pada Materi Konsep Reaksi Redoks Untuk Siswa Kelas X Sma Laboratorium Unsyiah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia (Jimpk), 3(1), 71–79.

Silberman, M. L. (2016). Active Learning : 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Pustaka Insan Madani.

Siregar, E., & Nara, H. (2019). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Ghalia Indonesia.

Somantri, M. Numun, Supriadi, D., Mulyana, R., & Junaedi, D. (2015). Menggagas Pembaharuan Pendidikan Ips. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D Dan Penelitian Pendidikan). Alfabeta.

Suharsimi, A., Sukardjono, & Supardi. (2017). Penelitian Tindakan Kelas : Edisi Revisi Cetakan 2. Bumi Aksara.

Suyono, & Hariyanto. (2016). Belajar Dan Pembelajaran: Teori Dan Konsep Dasar; Cetakan Ke-6. Remaja Rosdakarya.

Syah, M. (2017). Psikologi Belajar. Cetakan Ke-15. Rajawali Pers.

Trianto. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif : Konsep, Landasan, Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan ( KTSP ). Kencana.

Trianto. (2018). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Kharisma Putra Grafika.

Uno, H. B., & Nurdin, M. (2017). Belajar Dengan Pendekatan Pailkem: : Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Menarik. Cetakan Ke-Tujuh. Sinar Grafika.

Usman, M. U., & Setiawati, L. (2016). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

UU No.20 Tahun 2003. (N.D.). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wiriaatmadja, R. (2012). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Remaja Rosdakarya.

Zahroul F, C., & Widya Y, C. (2015). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran IPS Melalui Teknik Pick Up Cards Game Di Sdn Kebonsari 04 Kabupaten Jember. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 2(1), 50–58. Https://Doi.Org/10.21070/Pedagogia.V2i1.46


Article Metrics

Abstract view : 43 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)