The Application of the Cooperative Learning Model of the Think Pair Share Type to Improve the Speaking Skills of Elementary School Students in Gowa Regency

Fatinah Nur Waqiah(1*), Rohana Rohana(2), Muh. Faisal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The problem in this research study is the low speaking skills of fifth grade students SDN Pao-Pao, Gowa Regency. The purpose of this study is to determine the improvement of students' speaking skills through the application of Think Pair Share cooperative learning model on Grade V students at Pao-Pao Elementary School, Gowa Regency. The approach used in this research is leatherative with the type of research, namely class action research (CAR) consisting of three cycles, namely cycle I, II, and III. Each cycle has four stages including planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study were the teacher and 26 Grade V students (14 males and 12 females) at Pao-Pao Elementary School, Gowa Regency in the even semester of the academic year 2022/2023. The data collection methods used in this study were observation, tests, and documentation. The data analysis techniques used in this study were data reduction, data presentation, and conclusion drawing.

Full Text:

PDF

References


Angriyani, D. H., Dewi, N. K., & Setiawan, H. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Tps (Think Pair Share) Terhadap Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas Iv A Sdn 5 Cakranegara Tahun Ajaran 2020/2021. Renjana Pendidikan Dasar, 1(3), 137-147.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Al Murod, S. H. N. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Dengan Materi Menceritakan Kembali Isi Fabel/Legenda Daerah Setempat Pada Siswa Kelas Vii Mts. Islamiyah Kedungjambe-Singgahan-Tuban Tahun Pelajaran 2018/2019 (Doctoral Dissertation, Ikip Pgri Bojonegoro).

Astuti, V. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Picture and Picture Pada Pelajaran Ipa Pokok Bahasan Siklus Air Di Kelas V Sd Negeri 046580 Aek Nauli Kecamatan Mardingding Tahun Pelajaran 2018/2019 (Doctoral Dissertation, Universitas Quality).

Asria, V. Z. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Think Pair Share (Tps) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Awal Siswa Sekolah Menengah Atas Babussalam Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Fahrozi, M. (2018). Penerapan Metode Think Pair Share (Tps) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Kelas Vi Di Mi Al-Khairiyah Kaliawi Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Fauzi, A., & Rahmawati, D. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Dan Talking Stick Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Pada Kompetensi Dasar Memproses Buku Besar Siswa Kelas X Akuntansi 1 Smk 17 Magelang Tahun Ajaran 2017/2018. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 7(4).

Ferina, O. M. (2020). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Berbicara Siswa Kelas 3 Sd Negeri 1 Hadiluwih Tahun Ajaran 2029/2020 (Doctoral Dissertation, Stkip Pgri Pacitan).

Guswita, R., & Subhanadri, S. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share Di Kelas V Sd Negeri 13 Koto Baru Kecamatan Kubung Kabupaten Solok. Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 665-673.

Hardiani, D. R., Budiati, B., & Dewi, M. K. (2019). Penerapan Metode Think-Pair-Share Untuk Meningkatkan Kemampuan Public Speaking Siswa Di Sma 2 Ungaran. Philosophica Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 2(2), 123-131.

Husna, A. R. Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas Iv Sdn 1 Sripendowo Ketapang Lampung Selatan Dalam Pembelajaran Tematik (Bachelor's Thesis, Jakarta: Fitk Uin Syarif Hidayatullah Jakarta).

Ibrahim, Muslimin. (2010). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UNESAUniversity Press.

Indratayana, N., Ni, I. S., & Sedeng, D. I. (2016). Penilaian Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Asing. Jurnal: Linguistika, 23.

Iskandar, Denni. (2012). Materi Berbicara Smp. Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia.

Larosa, A. S., & Iskandar, R. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Pantun Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3723-3737.

Lawota, Y. E. (2018). Penerapan Teknik Cerita Berantai Untuk Meningkatka Keterampilan Berbicara Pada Siswa Kelas Iv Sd Inpres Nangameting. At-Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 39-51.

Marwanti, A. D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Dengan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Pada Tema Kayanya Negeriku Di Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 105 Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Marzuki, I. (2021). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Dalam Teks Berita Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Think Pair Share Pada Siswa Kelas Xii Mipa3 Sma Negeri 1 Ciampea Kabupaten Bogor Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Inovasi, 4(2), 1-6.

Miftahul Huda. 2014. Cooperative Learning (Metode, Teknik, Struktur, Dan Model Penerapan). Yogyakarta:Pustaka Pelajar.

Mudini, M., & Purba, S. (2009). Pembelajaran Berbicara. Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Bahasa.

Muthmainnah, F. (2018). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Model Tps Pada Siswa Kelas Iv Sdn Lempuyangan 1. Basic Education, 7(4), 333-344.

Nurgiyantoro, B. (2014). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi (1st Ed., Vol. 6). Bpfe-Yogyakarta.

Rezeki, N., Syahrial, S., & Surya, Y. F. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Dengan Menggunakan Model Kooperatif Think Pair Share. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 946-954.

Rianingsih, D., Mawardi, M., & Wardani, K. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Tps (Think Pair Share) Dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas 3. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 339-346.

Rohana, Syamsuddin. (2021). Keterampilan Bahasa Indonesia Pendidikan Dasar.


Article Metrics

Abstract view : 41 times | PDF view : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)