The Influence of Metacognitive Skills on High School Students' Learning Outcomes in Economics Learning in North Kolaka Regency
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Cañada, M. D., & Arumí, M. (2015). Educational Research and Evaluation : An International Journal on Theory and Practice Self-regulating activity : use of metacognitive guides in the interpreting classroom. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 245–264. https://doi.org/10.1080/13803611.2012.661934
Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Dirman. (2014). Teori Belajar dan Prinsip – Prinsip Pembelajaran Yang Mendidik. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamaluddin, A. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Pare – Pare: CV. Kaaffah Learning Center
Goh, C. 2016. Metacognitive Instruction for Second Language Listening Development : Theory, Practice and Research Implications. Regional Language Centre Journal, 39(2), 188–213. https://doi.org/10.1177/0033688208092184
Hidayat, A., & Hakim, L. (2012). Pengaruh Keterampilan Metakognitif Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas XI Jurusan Akuntansi SMKN 10 Surabaya. 01 (01) 0 - 216 https://docplayer.info/31349676
Husamah. & Setyaningrum, Y., (2013). Desain Pembelajaran Berbasis Pencapaian Kompetensi. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Kristiani, Ninik. (2015). Hubungan Keterampilan Metakognitif dan Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Pembelajaran Saintifik dalam Mata Pelajaran Biologi SMA Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan, Vol 2(1): 513-514.
Nasution. (2013). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: BumiAksara.
Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Rosidi, M. U., & Fitroh, I. (2023). Pengaruh Metakognitif Terhadap Hasil Belajar IPS di Sekolah Menengah Pertama ( SMP) Negeri Kabupaten Bayuwangi. 05 (04) 16720 – 16729. https://jonedu.org/index.php/joe
Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kuantitatif Quantitative Research Approach. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.
Rusman. (2016). Pembelajaran Tematik Terpadu: Teori, Praktik dan Penilaian. (Edisi 1 Cetakan Kedua). Jakarta: Rajawali Pers.
Sabri, A. M. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.
Sanjaya, Wine. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta. Kencana Prenada Media Grub.
Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi Dengan Perbandingan Perhitungan Manual % SPSS. Jakarta: Kencana.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor – Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta
Sri Widiastuti, dan Nur Rohmah Muktiani. (2010). Peningkatan Motivasi dan Keterampilan Menggiring Bola Dalam Pembelajaran Sepakbola Melalui Kucing Tikus Pada Siswa Kelas 4 SD Glagahombo 2 Tempel, dalam Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia. Volume 7 Nomor 1. Hlm. 47-59. http://staffnew.uny.ac.id/upload/132297300
Sudjana, N. (2019). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian pendidikan pendidikan (pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Alfabeta Bandung
Suryabrata, S. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Group
Wibowo, L. A., Rahayu, A., & Sihaloho, L. (2018). Pengaruh Metakognitif Terhadap hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Melalui Efikasi Diri Siswa. 06 (02) 121 – 136. https://journal.unesa.ac.id//index.php/jepk
Article Metrics
Abstract view : 56 times | PDF view : 5 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)