Application of the STEAM Approach to Improve Elementary School Students' Learning Outcomes in Science Subjects in Makassar

Andi Makkasau(1*), Muhammad Faisal(2), Alma Renden(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research was carried out based on the problem of low student learning outcomes for science learning content in class V UPT SPF SDN Lariang Bangi I, Makassar District. The purpose of this study was to describe the application of the STEAM approach to improving student learning outcomes in science subject class V UPT SPF SDN Lariang Bangi I, Makassar District. The approach used is a qualitative approach with this type of research is classroom action research with cycle stages namely planning, implementation, observation, and reflection. The research focus consists of the application of the STEAM approach and student learning outcomes. The subjects in this study were teachers and students of class V UPT SPF SDN Lariang Bangi I Makassar District with a total of 22 students. Data collection techniques used are tests, observations, and documentation. Data analysis techniques in this study are qualitative techniques and descriptive quantitative techniques.

Full Text:

PDF

References


Agusniatih, A., & R, S. M. (2022). Implementasi Pembelajaran STEAM melalui Kegiatan Fun Cooking Sebagai Pembelajaran Abad 21. 6(6), 6502–6512. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3418

Annisa. Rifka, M. Haris Effendi Hsb, M. D. (2018). Peningkatan Kemampuan BerpikirKreatif Siswa dengan Menggunakan Model Project Based Learning Berbasis STEAM pada Materi Asam dan Basa di SMAN 11 Kota Jambi. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 10(2), 42–46.

Erwinsyah, A. (2017). Alfian Erwinsyah.pdf. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87–105.

Fortuna, A. T., & Kusuma, Y. B. (2023). Pengembangan Metode Steam Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Anak Usia 5-15 Tahun Di Tangerang Selatan. 2(3), 93–99. https://doi.org/https://doi.org/10.30640/cakrawala.v2i3.1346

Hadinugrahaningsih, T., RahmawatI, Y., Ridwan, A., Budiningsih, A., Suryani, E., Nurlitiani, A., & Fatimah, C. (2017). Keterampilan Abad 21 dan STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) Project dalam Pembelajaran Kimia. LPPM Universitas Negeri Jakarta, 1–110.

Hisbullah, & Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar . Makassar: Penerbit Aksara Timur.

Humairah Amir, R., & Yuliana Purwanti, R. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Steam (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) Pada Siswa Kelas IV SD. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 6(1), 1–13. https://36.89.54.123/index.php/jkpd/article/view/4166

Kemendikbud. (2014). Permendikbud Nomor 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Pedoman Evaluasi Kurikulum. http://pgsd.uad.ac.id/wp-content/uploads/lampiran-permendikbud-no-104-tahun-2014.pdf

Kistian, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Ujong Tanjong Kabupaten Aceh Barat. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, X(1), 92–104.

Marlina, L., & Solehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74. https://unimuda.e-journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582

Mu’Minah, I. H., & Aripin, I. (2019). Implementasi Stem Dalam Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(2012), 1496. https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/219

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i2.22103

Nuragnia, B., Nadiroh, & Usman, H. (2021). Pembelajaran Steam Di Sekolah Dasar : Implementasi Dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 187–197. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i2.2388

Nurfajariyah, A. F., & Kusumawati, E. R. (2023). Implementasi Dan Tantangan Pembelajaran Tematik Terintegrasi Steam (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 8(1), 49. https://doi.org/10.24127/jlpp.v8i1.2646

Pinilih, F., Budiharti, R., & Ekawati, E. (2013). Pengembangan Instrumen Penilaian Produk Pada Pembelajaran Ipa Untuk Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Sebelas Maret, 1(2), 23–27.

Rachmawati, R. (2018). Analisis Keterkaitan Standar Kompetensi Lulusan (Skl), Kompetensi Inti (Ki), Dan Kompetensi Dasar (Kd) Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Tatar Pasundan: Jurnal Diklat Keagamaan, 12(34), 231–239. https://doi.org/10.38075/tp.v12i34.73

Rahmawati, N. A. (2021). Menstimulasi Hots Pada Aud Saatm Pandemu Melalui STEAM. Tangerang Selatan: Indocamp.

Sulthon, S. (2017). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1). https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969

Sumaya, A., Israwaty, I., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Pinrang Application of STEM Approach to Improve Learning Outcomes of Elementary School Students in Pinrang District. Pinisi Journal of Education, 1(2), 217–223.

Supardi, K. (2017). Media Visual Dan Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 160–171.

Surahmi, Y. D., Fitriani, E., Pradita, A. A., & Ummah, S. A. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Dasar Dalam Mengelola Pembelajaran Terpadu Pada Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 135–146.

Trivena, T., & Langi’, W. L. (2021). Persepsi Mahasiswa PGSD UKI Toraja terkait STEAM. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 381–388. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.2109


Article Metrics

Abstract view : 48 times | PDF view : 353 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)