The Influence of the Time Token Cooperative Learning Model on the Speaking Skills of Elementary School Students in Makassar City

Andi Nurzulaiha Amran(1*), Nurhaedah Nurhaedah(2), Hamzah Panggara(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The results of the research that has been conducted, it can be concluded that: (1) The implementation of the time token type cooperative learning model on speaking skills is seen based on the learning process, from the stages of learning observed at each meeting the learning process is seen to increase through student and teacher activities, (2) Based on the results of the analysis to find tTable, the researcher uses a distributive t table with a significant level of 𝛼 = 0.05 and d = N-1 = 20-1 = 19, then the t table is obtained 0.05 = 2.09 After obtaining tCount = 11.47 and tTable = 2.09, it is obtained tCount>table or 11.47> 2.09. So it can be concluded that H0 is rejected and Ha is accepted. This means that there is an influence in applying the time token learning model to students' speaking skills. (3) The description of speaking skills, on the acquisition of pretest results the experimental group and control group fell into the category of less. Meanwhile, the posttest results of the experimental group and the control group were in the excellent category.

Full Text:

PDF

References


Ani, Andi Mas. 2018. “Penggunaan Media Kartu Gambar Berwarna Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Di Kelas Viiismp 4 Mataram Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2016/2017 Hj.Andi.” Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan 10(2): 1–15.

Bashori. 2017. “Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Ix Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (Ski) Melalui Penerapan Model Pembelajaran Time token Arends Di Mts Yapita Tambusai Kabupaten Rokan Hulu.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Ii(2): 186–210.

Ferawati Rurua, Shelvy, Andi Tanra, Tellu Dan, And Samsurizal Suleman. 2017. “Pengaruh Model Pembelajaran Time token Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Mahasiswa Tentang Biologi Sel Pada Program Studi Pendidikan Biologi Di Universitas Sintuwu Maroso Poso.” E-Jurnal Mitra Sains 5(2): 67–74.

Fip, Pgsd Et Al. 2022. “Penerapan Model Pembelajaran Time token Arends Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas 4 Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku Sdn 2 Slempit Kedamean Gresik Nurul Madaniya Putri Abstrak.” 06: 2022–32.

Firmansyah, Mochammad Bayu. 2017. “Model Pembelajaran Diskusi Berbasis Perilaku Berliterasi Untuk Keterampilan Berbicara.” Jurnal Ilmiah Edukasi & Sosial 8(2): 119–25.

Lestari, Susi, Marwan Pulungan, And Sungkowo Soetopo. 2018. “Pengaruh Model Time token Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Sd Negeri 245 Palembang.” Jurnal Inovasi Sekolah Dasar 5(1): 9–15.

Nurwati. 2017. “Penerapan Model Pembelajaran Time token Terhadap Pencapaian Hasil Belajar Fisika Kelas X.” Jurnal Pendidikan Fisika I(3): 236–43.

Pramana, I Putu Yoga, And I Made Suarjana. 2018. “Pengaruh Model Pembelajaran Time token Berbantuan Media Video Terhadap Hasil Belajar Ipa Kelas V Sd.” Mimbar Ilmu 23(3): 137–44.

Rachmadyanti, Putri. 2015. “Penerapan Cooperative Learning Time token Sebagai Upaya Meningkatkan Aktivitas Oral Dan Hasil Belajar Mahasiswa Pgsd Kelas D Angkatan 2013 Mata Kuliah Pendidikan Ips Program Studi S1 Pgsd , Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya Kuliah Pendi.” Widyagogik 3(1): 19–32.

Rahman, Sidrah Afriani, Makmur Nurdin, And Hanna Lestari. 2017. “Penerapan Model Pembelajaran Time token Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sdn 200 Lompu Kecamatan Cina Kabupaten Bone.” Jikap Pgsd: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 1(1): 23.

Senjaya, Arip Et Al. 2017. “No Title.” Tes Keterampilan Berbicara Siswa Dalam Pembelajaran 2(1): 83–98.

Son, Rosalina Sisilia Santriana. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time token Terhadap Hasil Belajar Siswa Smp.” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 9(3): 284–91.

Suarsih, Cicih. 2018. “Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menerapkan Metode Show And Tell Pada Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas Ii Di Sd Negeri Sumurbarang Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang Tahun Pelajaran 2.” Jurnal Penelitian Guru Fkip Universitas Subang 1(1): 1–58.

Tamba, Robenhart. 2016. “Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Time token Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sd Negeri 106226 Padang Baru Robenhart.” Dosen Ppsd Prodi Pgsd Fip Unimed 5(107402): 27–36.

Tenri, Andi, Wahyu Kurniati Asri, And Aelah Azizah. 2017. “Keefektifan Penggunaan Media Video Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xii Ipa Sma Negeri 11 Makassar.” Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra 1(2).


Article Metrics

Abstract view : 50 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)