Application of the Student Facilitator and Explaining Learning Model to Improve Learning Outcomes of Elementary School Students in Gowa Regency

Amar Kharisman(1*), Nasaruddin Nasaruddin(2), Syamsuryani Eka Putri Atjo(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract : Implementation Of The Student Facilitator And Explaining Learning Model To Improve Civics Learning Outcomes In Class V Student Of Sd Negeri 241 Ugi Sabbangparu District Wajo Regency. The problem in this study is how to apply the Student Facilitator and Explaining learning model to improve the Civics learning process in fifth grade students at SD Negeri 241 Ugi, Sabbangparu District, Wajo Regency. This study aims to examine the process and learning outcomes by using the Student Facilitator and Explaining learning model. The approach used is a descriptive qualitative approach and the type of research is Classroom Action Research (CAR). The implementation of this research action was carried out in 2 cycles starting with pre-action activities then in each cycle consisting of 4 stages which included planning, implementation, observation, and reflection. Meanwhile, to determine the percentage level of student learning outcomes, researchers used observation sheets and final evaluation tests in each cycle.

Full Text:

PDF

References


Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247–264.

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80.

Aprita, Y. M., Nuraeni, Y. S., Warpindyastuti, L. D., & Syarif, M. (2021). Penerapan Model

Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa. Jurnal Akrab Juara, 6(2), 111–123.

Arikunto, Suhardjono & Surpardi. (2012 ). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Asriningtyas Anastasia N, Firosalia Kristin, Indri Anugraheni, (2018). Penerapan Model Pembelajaran problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan HAsil belajar Matematika Sisw Kelas 4 Sd. JKPM, 5 (1), 26.

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Huda, M. (2018). Model-model pengajaran dan pembelajaran: Isu-isu metodis dan paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Huda, Miftahul. 2011. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Iskandar. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Referensi

KD. Ayuning Raresik, I Kt. Dibia, I. W. W. (2016). Siswa Kelas V SD GUGUS VI Fakultas Ilmu Pendidikan e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Pembelajaran Bahasa Indonesia di. 4(2).

Mappasoro S. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Pingge, H. D. (2018). Jurnal Faktor Hasil Belajar. Jurnal Faktor Hasil Belajar, 6(2), 166–176. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/article/view/14288/pdf

Shoimin Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-Ruzz Media

Sinring, Abdullah dkk. 2012. Pedoman Penulisan Skripsi Program S-1. Fakultas Ilmu Pendidikan Unm

Smp, D. I., Muaro, N., Basuki, F. R., Pangestu, M. D., Asmara, N., & Prasetya, D. (2019). Prodi Pendidikan Fisika Universitas Jambi , Jambi , Indonesia Email : [email protected] Edufisika : Jurnal Pendidikan Fisika Volume 4 Nomor 2 , Desember 2019. 4.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Rizki, D. A., Yudha, C. B., & Suhel, A. R. (2020, November). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika pada Materi Bangun Ruang dengan Menggunakan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II (pp. 11-20).

Rohim, D. C., & Rahmawati, S. (2020). Peran literasi dalam meningkatkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(3), 230-237.

Undang-Undang RI Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Surabaya: Terbit Terang

Undang-Undang RI Nomor 22 tahun 2006 Tentang Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Cemerlang

Winarno. (2022). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan: Isi, Strategi, dan Penilaian. Bumi Aksara.

Yulia, Shasliani, & Isnawati. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Savi ( Somatic , Auditory , Visual dan Intellectualy ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV UPT SDN 106 Pinrang. Publikasi Pendidikan, XX, 1–9.


Article Metrics

Abstract view : 46 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)