The Influence of Using Science Learning Videos on Learning Interests of Elementary School Students in Gowa Regency

Diffa Nur Aisya(1*), Erma Suryani Sahabuddin(2), Syamsuryani Eka Putri Atjo(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research is a type of qualitative experimental research which aims, namely to find out the description of the use of science learning videos for fifth grade students of SD Inpres Japing, Pattallassang sub-district, Gowa district. 2) to determine the description of the learning interest of fifth grade students of SD Inpres Japing, Pattallassang sub-district, Gowa district, 3) to determine whether there is a significant effect of using science learning video media on the learning interest of fifth grade students of SD Inpres Japing, Pattallassang sub-district, Gowa district. The independent variable in this study is the use of learning videos and the dependent variable in this study is student interest in learning. The population in this study were fifth grade students of SD Inpres Japing, Pattallassang sub-district, Gowa Regency in the 2023/2024 school year. While the sample is class VA as an experimental class of 28 students and VB as a control class of 27 students. The research data was obtained by giving a questionnaire before and after treatment to measure students' interest in learning and an observation sheet to measure the extent of the implementation of the use of science learning videos

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 2016. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta. Jakarta

Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. PT RajaGrafindo Persada. Jombang. Bundu, Patta. 2016. Asesmen Pembelajaran. Makassar. Hayfa Press.

Cahyani, R., & Karyanto, P. 2016. Penggunaan Media Video Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Materi Biosfer Pada Siswa Kelas Xi Ips. 2(2). (Diakses pada tanggal 19 Februari 2020)

Fathurrahman, Khoiru Ahmadi, Sofan Amri, Hendro ari setyono. (2012). Pengantar Pendidikan. Prestasi Pustaka. Jakarta Pusat.

Hendra. 2017. Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V SDN Lariang Bangi III Kecamatan Makassar Kota Makassar. Skripsi. Makassar: UNM PGSD.

Jannah, Syahratul. 2017. Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Lariang Bangi II Kecamatan Makassar Kota Makassar. Skripsi. Makassar: UNM PGSD.

Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi PAIKEM dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Kurniawan, D. 2014. Pembelajaran Terpadu Tematik. Alfabeta. Jakarta Selatan. Murfiah, U. 2017. Pembelajaran Terpadu. PT Refika Aditama. Bandung.

Musfiqon. 2012. Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka. Peraturan Menteri 22 Tahun 2006. Tentang Ilmu Pengetahuan Alam.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun (2007) Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Rusman, dkk. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Press.

Rajenia. (2018). Pengaruh Penerapan Media Audio Visual (Video Pembelajaran) terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDI Gunung Sari Baru Kecamatan Rappocini Kota Makassar. skripsi. Makassar: UNM PGSD 44

Slameto. 2018. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sanjaya, W. 2017. Media Komunikasi Pembelajaran. Kencana. Samarinda.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung.

Trianto. (2010). model pembelajaran terpadu. jakarta: bumi aksara.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Peraturan Menteri 22 Tahun (2006). Tentang Ilmu Pengetahuan Alam.


Article Metrics

Abstract view : 38 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)