The Use of Picture Word Card Media to Improve Beginning Reading Skills in Elementary School Students

Nurpadila Agustina(1*), Amrah Amrah(2), Amir Pada(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The problem of this research is that students experience difficulty in reading beginning which can affect student learning outcomes. the purpose of the research was to find out the implementation of learning and improve students' initial reading skills in class II UPT SDN No. 14 Tamalatea, Jeneponto Regency. This research was conducted at UPT SDN elementary school No. 14 Tamalatea, Jeneponto Regency. which became the subject of the second grade students, totaling 28 students. At the same time, the object was to improve the ability to read Indonesian beginning by using word card media in class II students of UPT SDN No. 14 Tamalatea, Jeneponto Regency. This type of research is Classroom Action Research (CAR). Data collection techniques used are observation and documentation sheets. The results of the study showed that the implementation of learning by using picture word card media with the achievement of mastery in cycle I was in the sufficient category while the achievement in cycle II was in the good category. The conclusions in this study using picture word card media in beginning reading in class II UPT SDN No. 14 Tamalatea Jeneponto Regency has increased.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2017). Pembelajaran Literasi. Bumi Aksara.

Abidin, Yunus, dkk. (2018). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2017). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.

Alfin, Jauharoti. 2018. Bahasa Indonesia. Jakarta: LAPIS

Daryanto. (2018). Efektivitas Pemberian Penguatan Positif untuk Meningkatkan Kemandirian Anak Diusia Dini. Universitas Muhammadiyah Magelang.

Depdiknas. (2012). Pengelolaan Program Belajar BERMUTU. Direktorat Pembinaan Pendidikan dan Pelatihan - Dirjen Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Pendidikan - Departemen Pendidikan Nasional.

Emgusnadi, E. (2018). Metode Pembelajaran SAS untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas I SD Negeri 021 Sitorajo Kari Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(5), 659–665.

Halimatussakdiah, dkk. (2018). Pembelajaran Literasi Anak. Mahara Publishing.

Hermita, N., Widyanthi, A., Kurniawan, O., & Witri, G. (2020).ImplementasiMetode Struktural Analitik Sintetik (Sas) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sd. 4(November), 1198–1205.

Hidayah, N., & Novita. (2016). Peningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Metode Struktur Analitik Sintetik (SAS) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia pada Peserta Didik Kelas II C semester II di MIN 6 Bandar Lampung T.A. 2015/2016. TERAMPIL (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar), 3, 85–102.

Kadir, D. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SDN 05 Wanggarasi Tahun 2014/2015 Melalui Media Gambar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(2), 93–102.

KBBI. (2019). KBBI Daring. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa. https://kbbi.kemdikbud.go.id/

Khotimah, A. H., Djuanda, D., & Kurnia, D. (2016a). Keterampilan Membaca Cepat dalam Menemukan Gagasan Utama. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 341–350.

Khotimah, A. H., dkk. (2016). Keterampilan Membaca Cepat dalam Menemukan Gagasan Utama. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 341–350.

Kadir, D. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SDN 05 Wanggarasi Tahun 2014/2015 Melalui Media Gambar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(2), 93–102.

Mulyani, S. R. I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Keterampilan Bahasa Indonesia dengan Penerapan Aplikasi Quizizz Siswa Kelas VII SMP Negeri 40 Sinjai. Universitas Muhammadiyah Makassar.

OECD. (2019). PISA 2018 Assessment And Analytical Framework. OECD Publishing Website. https://doi.org/10.1787/B25efab8-En

Rahmalya, K. (2019). Penerapan Media Kartu Kata Bergambar untuk Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Anak di Taman Kanak-Kanak AL-Kautsar Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.

Rostina. (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran. Angkasa.

Sadiman, A. (2017). Media Pendidikan. Grafindo.

Sari, E. V. (2019). Problema Pembelajaran di SD Negeri 82 Pagar Gading Kecamatan Pino Raya Kabupaten Bengkulu Selatan (Studi Kasus Siswa Kelas IV SD Belum Bisa Tulis Baca). IAIN Bengkulu.

Sari, E. V. (2019). Problema Pembelajaran di SD Negeri 82 Pagar Gading Kecamatan Pino Raya Kabupaten Bengkulu Selatan (Studi Kasus Siswa Kelas IV SD Belum Bisa Tulis Baca). IAIN Bengkulu.

Septiawan, F. (2020). Efektivitas Penggunaan Google Form Dalam Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Pemeliharaan Mesin Sepeda Motor Di SMK Negeri 1 Koba. Pendidikan Teknik Mesin, 7(2).

Tarigan, H. G. (2015). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Trianto. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka.

Utami, V. S. P. (2020). Pengaruh Metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) terhadap Keterampilan Membaca Permulaan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 Di SD Negeri 101 Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.

Utamiasih, N. N. S. (2020). Penerapan Metode SAS Berbantuan Kartu Huruf Berwarna untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Negeri 8 Ababi. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 40– 48.

Wahab, N. J. (2021). Penggunaan Kartu Kata Bergambar untuk Meningkatkan Membaca Permulaan pada pada Murid Tunagrahita Kelas III di SLB Negeri 1 Makassar. Universitas Negeri Makassar.

Yanuarsari, R., dkk (2020). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini Melalui Metode Bermain Menggunakan Media Papan Flanel. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, 55–60.

Yanuarsari, R., Octrianty, E., & Al Afgani, S. N. (2020). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini Melalui Metode Bermain Menggunakan Media Papan Flanel. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, 55–60.

Zuchdi, D., & Budiasih. (2012). Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. PAS.


Article Metrics

Abstract view : 40 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)