Increasing Ability to Recognize Numbers Through the Use of Numerical Maze in Special School Students in Gowa Regency

Sri Agustina(1*), Usman Usman(2), Abdul Hadis(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study examines the ability to recognize numbers through the use of numerical maze in class II autistic students. The formulation of the problem in this study is how to increase the ability to recognize numbers through the use of numerical maze media in class II autistic students. The purpose of this research is to find out: (1) the ability to recognize the numbers of class II autistic students before using the numerical maze, (2) the ability to recognize the numbers of class II autistic students after using the numerical maze, (3). Improving the ability to recognize numbers for second grade autistic students through the use of numerical maze. This research approach is a quantitative approach to the type of descriptive research. The data collection technique used is the action test technique. The subject in this study was a class II autistic student. The data analysis technique is descriptive analysis.

Full Text:

PDF

References


Abdullah. S, dkk. 2012. Pedoman Penulisan Skripsi Program S-1. Makassar: Fakultas Ilmu Pedidikan UNM.

Abdurrachman, Muljono, S.Sudjadi. 1994. Pendidikan Luar Biasa Umum. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

-------------------------------. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Constantina, E.L dan Hasibun, R. 2015. Pengaruh Permainan Maze Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Anak Kelompok A. Jurnal Pendidikan PAUD SD Universitas Negeri Surabaya. Vol. 4(2).

Depdiknas. 2017. Pedoman Pembelajaran Permainan Berhitung Permulaan di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Taman Kanak-kanak dan SD.

Fatmaini, Siti. 2018. Pengaruh Aktivitas Bermain Media Maze Angka Terhadap Perkembangan Mengenal Lambang Bilangan Anak Usia 5-6 Tahun. Lampung : Fakultas Kejurusan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.

Heriantoko, Bima Cahya. 2012. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Permainan Maze pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas II di SLB C TPA jember. Jurnal Pendidikan Khusus Unesa.Vol 1

Ihsan, Nurul. 2014. Asik bermain maze. Jakarta: Cikal Aksara.h.1

Kasiram, M. 2008. Metode penelitian kuantitatif- kualitatif. Malang: UIN Malang Press

Saputra, R. (2009). Mengenal Bilangan. Bandung: Graha Bandung Kencana

Sutadi, R. 2002. Melatih Komunikasi pada Penyandang Autis dengan Menggunakan Metode ABA. Jakarta: Klinik Dini Autisme Medical Center.

Sukmanidata. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sri Rejeki. 2015. Peningkatan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Sebagai Lambang Banyaknya Benda Melalui Media Benda Alam Pada Anak Kelompok “A” Tk Al-Husna Yogyakarta. Yogyakarta:UNY.

Yuwono, Joko. 2009. Memahami Autistik. Bandung: ALFABETA.

------------------. 2012. Memahami anak autistik (kajian


Article Metrics

Abstract view : 42 times | PDF view : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)