Application of Symbolic Modeling Techniques to Improve Interpersonal Communication of High School Students

Haslina Binti Muhammad(1*), Syamsul Bachri Thalib(2), Adullah Sinring(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The issue in this study is a lack of interpersonal communication skills. The purpose of this research is to determine 1) the description of skills. Before using the symbolic modeling technique, students in class X at SMA Negeri 21 Makassar demonstrated strong interpersonal skills. 2) To learn about the descriptions of communication skills students' interpersonal skills after using symbolic modeling techniques. 3) To find out if symbolic modeling techniques can improve students' interpersonal communication skills in class X SMA Negeri 21 Makassar. The Quasi Experimental Design model is used in this study as a quantitative approach. Non-Equivalent Control Group Design was used as the experimental design. The population in this study was 28 and samples were taken from as many as 10 students divided into the experimental group and the control group, each of which had 5 students. The probability sampling technique was used in this study. The interpersonal communication scale instrument, observation guidelines, and interviews were used to collect data.

Full Text:

PDF

References


Aksara. Arsyad. 2019. Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.

Alwisol. 2019. Psikologi Kepribadian. UMM Press.

Anggreini, R., & Mariyanti, S. 2018. Hubungan Antara Kontrol Diri dan Perilaku Konsumtif Mahasiswi Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi Esa Unggul, 12(01).

Antoni. Herlambang Febri. 2019. Keefektifan Teknik modelling Simbolis untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas XI Akuntansi SMKN 12 Malang. Skripsi. Universitas Negeri Malang.

Arikunto, S. 2018. Dasar dasar Evaluasi Pendidikan. PT Bumi Aksara.

Azwar, S. 2018. Penyusunan Skala Psikologi. Pustaka Pelajar.

Aw, S. 2011. Komunikasi interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Bandura, A. 2019. On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9–44.

Baruque. 2018. Sejarah Psikologi dari Masa Kelahiran Sampai Masa Modern. Yogyakarta: Prismashophie.

Darminto, E. 2018. Teori-teori Konseling: Teori dan Praktik Konseling dari Berbagai Orientasi Teoritik dan Pendekatan. Unesa University Press.

Effendy, O. U. 2018. Ilmu Komunikasi:Teori dan Praktek. Rosda Karya.

Feist, J., & Feist, G. J. 2018. Theories Of Personality. Pustaka Pelajar.

Giri, P. A. S. P. 2020. Mereduksi Kecemasan dengan Teknik Desentralisasi Sistematis. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(1).

Ismah. 2018. Layanan Bimbingan dan Konseling Islam melalui Teknik Modelling. Jurnal Madaniyah

KBBI. 2019. KBBI Daring. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa. https://kbbi.kemdikbud.go.id/

Kamaruzzaman. 2016. Analisis Keterampilan Komunikasi Interpersonal siswa. Jurnal Konseling. Gusjigang.

Komalasari, G., Wahyuni, E., & Karsih. 2018. Teori dan Teknik Konseling. Indeks.

Lunandi, A. G. 2018. Pendidikan Orang Dewasa. Gramedia.

Mulyana, D. 2018. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Remaja Rosdakarya.

Maulana, H. Gumelar. G. 2013. Psikologis Komunikasi dan Persuasi. Jakarta

Nursalim, M. 2013. Pengembangan Media Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Akademia Permata.

Nawawi, H. 2018. Metode Penelitian Bidang Sosial. Gajah Mada University Press.

Novianti, R. D., Sondakh, M., & Rembang, M. 2018. Komunikasi Antrapribadi dalam Menciptakan Harmonisasi (Suami dan Istri) Keluarga di Desa Sagea Kabupaten Halmahera Tengah. Acta Diurna, 6(2). https://media.neliti.com/media/publications/94222-ID-komunikasi-antarpribadi-dalam-menciptaka.pdf

Nursalim, M. 2019. Pengembangan Profesi Bimbingan dan Konseling. Erlangga.

Omrod. Jeanne. 2018. Sejarah dan Sistem Psikologi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Patti, L. K., & Hidayanto, S. 2020. Pengaruh Cyberbullying Terhadap Emosi Remaja. Media Komunikasi FPIPS, 19(2), 94–103.

Periantalo, J. 2015 Penyusunan skala psikologi: asyik, mudah bermanfaat. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Prastowo, A. 2018. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Diva Press.

Rahayu, D. 2019. Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modelling untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa tentang Perilaku Bulliying [Universitas Muhammadiyah Magelang]. http://eprintslib.ummgl.ac.id/143/1/14.0301.0017 _ BAB I _ BAB II _ BAB III _ BAB V _ DAFTAR PUSTAKA.pdf.

Wilis, S. S. 2018. Konseling Individual Teori dan Praktek. Alfabeta.

Winkel, & Hastuti. 2018. Bimbingan Dan Konseling Di Institusi Pendidikan. Media Abadi

Wood, J. T. 2018. Komunikasi Interpersonal Interaksi Keseharian. Salemba. Humanika.


Article Metrics

Abstract view : 49 times | PDF view : 158 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)