Application of the Student Team Achievement Divisions Cooperative Learning Model to Improve Learning Outcomes of Fourth Grade Students at Elementary Schools in Parepare City
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual (D. T. T. T. Trianto (ed.)). Jakarta: Kencana.
Erawati, Ni Ketut, N. M. S. (2019). Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Dengan Permainan Dalam Matematika. Jurnal Matematika, 9(2), 85. https://doi.org/10.24843/jmat.2019.v09.i02.p114
Evilina, D. (2019). Asyiknya Belajar Bangun Datar dan Bangun Ruang (S. Nurhayati (ed.)). Semarang: Alprin.
Handayani, P. (2021). Cara Asyik Belajar Bangun Datar di SD. Guepedia.
Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2017). Faktor Internal dan Eksternal yang Dominan Siswa Kelas XI Teknik Gambar Bangunan Smkn 1 Padang Tahun 2016 / 2017. 5(1).
Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif (Zasali Hasan (ed.)). Medan: Wal ashri Publishing.
Husamah, Pantiwati, Y., Restian, A., & Sumarsono, P. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Universtas Muhammadiyah Malang.
Intania, Nadya, Kurniasih, A. D. F. (2021). Penerapan Model Kooperatif Tipe Stad Untuk meningkatkan Hasil belajar Matematika Siswa SD. Jurnal PGSD, 6(3), 74–86.
Mandira Nurnila, Muslimin, R. D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima Di Kabupaten Pinrang. Journal of Education, 1(1), 246–253.
Murniati, Ila Israwaty, I. (2021). Metode Stad untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas IV Tentang Indra Pendengar Tema 1 Subtema 2 Pembelajaran 1. Jurnal of Teacher Professional, 2(April), 49–56.
Mustafa, P. S., Andif, H. G., Victoria, A., Ndaru, Masgumelar, N. K., Hanik, N. D. L., Maslacha, H., Ardiyanto, D., Hutama, H. A., Boru, M. J., Fachrozi, I., Rodriquez, E. I. S., Prasetyo, T. B., & Romadhana, S. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Olahraga. Program Studi Pendidikan Olahraga Fakultas Ilmu Keolahragaaan Universitas Negeri Malang 2020, 53(9), 1689–1699.
Ningrum, E. (2013). Panduan Praktis Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV. Putra Setia.
Nurdyansyah, E. F. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Paryanto. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) untuk Pelajaran Passing dalam Permainan Bola Voli by Paryanto, S.Pd. (z-lib.org).pdf.
Sanjaya, W. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta:Prenadamedia.
Sidiq Umar, M. C. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan (M. Anwar (ed.)). Ponorogo: CV. Nata Karya.
Sinthiya, I. A. P. A., & Sobri, M. R. (2015). Rancangan Aplikasi Sistem Cerdas Pembelajaran Ilmu Bangun Datar SD Negeri 01 Candiretno. Jurnal TAM ( Technology Acceptance Model ), 4, 19–25.
Siyoto Sandu, A. S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Suparsawan, K. (2020). Kolaborasi Pendekatan Saintifik dengan Model Pembelajaran Stad Geliatkan Peserta Didik (H. Nurahayu (ed.)). Bandung: Tata Akbar.
Syahid, L., Djabba, R., & Mukhlisa, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Barru. Journal of Education, 1(2), 168–185.
Syam, N., & Ramlah, R. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas Iv Sdn 54 Kota Parepare. Publikasi Pendidikan, 5(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v5i3.1612
Syamsu, F. N., Rahmawati, I., & Suyitno. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang. 3(3), 344–350.
Thobroni, M. (2016). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Warsono dan Hariyanto. (2017). Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen (N. N. Muliawati (ed.)). Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
Winarto. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Kompetensi Pedagogik Kelompok Kompetnsi J.
Yunarsi, Musfirah, dan M. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Pop-up Book terhadap Hasil Belajar Siswa pada Meteri Perpindahan Kalor. Journal of Education, 1(1), 137–144.
Zahra, Nurjannah, N. S. (2021). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima di Kabupaten Pinrang Implementation of Cooperative Learning Model Make A Match to Improve the Learning Outcomes of Fifth Grade Elementary. Jurnal Of Education, 1(2), 122–135.
mixed approaches. SAGE Publications, Incorporated.
Leedy, P. D., & Ormrod, H. (1997). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications.
Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Article Metrics
Abstract view : 45 times | PDF view : 8 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)