The Effect of Student Majors at Senior High School & Vocational High School on Learning Outcomes at Universitas Negeri Makassar

Nurhikmayanti Nurhikmayanti(1*), Samsinar Samsinar(2), M. Ridwan Tikollah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the effect of student majors at SMA and SMK on learning outcomes in students of the accounting education study program, Faculty of Economics, Makassar State University. The variables in this study are student majors when SMA and SMK (X) and Learning Outcomes (Y). The population in this study were students of the accounting education study program, Faculty of Economics, Makassar State University Class of 2018, 2019, 2020, and 2021 consisting of 397 students. The sample in this study used the proportionate Startified Random Sampling technique with a sample of 80 students. Data collection techniques used are questionnaires and documentation. Data were analyzed using percentage descriptive analysis techniques, instrument testing, and hypothesis testing. Based on the results of the data analysis that has been done, student majors when SMA and SMK are in the high category. Meanwhile, the learning outcomes of Makassar State University Accounting Education students are included in the high category. While the test of the coefficient of determination (r2) obtained r2 = 0.740 or 74%, which means that student majors at SMA and SMK have a contribution to learning outcomes of 74 percent and the remaining 26 percent is influenced by other factors.

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Algifari. (2000). Analisis Teori Regresi : Teori Kasus dan Solusi. Yogyakarta: BPFE.

Ariesky, P. (2013). Studi Perbandingan Hasil Belajar Mahasiswa Yang Berasal Dari SMK Dengan SMA Pada Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Negeri Padang. Jurnal CIVED ISSN 2302-3341, I (1), 75-82. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/cived/article/download/1110/951

Arikunto, U. & Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Ilyas, A. (2022). Dummy Variabel. Dipetik 12 Juni 2022, dari https://slideplayer.info/slide/2549708/

Azis, M. (2018). Pedoman Penyusunan Skripsi & Tugas Akhir. Makassar: Badan

Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Bahri, S. (2016). Pengantar Akuntansi. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Bastian, I. (2006). Akuntansi Pendidikan. Yogyakarta: PT Gelora Aksara Pratama.

Dari, U. (2020). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Di Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekan Baru. http://repository.uin-suska.ac.id/29540/1/GABUNGAN%20SKRIPSI%20KECUALI%20BAB%20IV.pdf

Dirman. (2014). Teori Belajar dan Prinsip-prinsip Pembelajaran yang Mendidik. Jakarta: Rineka Cipta.

Gafur, A. (2008). Cara Mudah Mendapatkan Beasiswa. Jakarta: Plus.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan program IBM SPSS Update PLS Regresi Edisi 7. Semarang: Universitas Diponegoro

Halisah, U. (2018). Analisis Perbandingan Indeks Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam IAIN Palopo Berdasarkan Latar Belakang Pendidikan. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN), Palopo. http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/1608/1/UMMU%20HALISAH%20%20Z.PDF

Harefa, D. & Sarumaha, M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Pada Usia Dini. Jakarta: Embrio.

Hisbullah. & Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Makassar: Penerbit Aksara Timur.

Iskandar, R. (2019). Pedoman Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik SMK. Jawa Barat: CV Jejak, anggota IKAPI.

Lubis, R. H. (2017). Pengantar Akuntansi Jasa Berbasis SAK IFRS dan SAK ETAP.Yogyakarta: Gava Media Aggota IKAPI DIY.

Mendiknas Nomor234/U/2000 tentang Pedoman Pendirian Perguruan Tinggi.

Noor, J. (2017. Metodologi Penelitian. Jakarta: Kencana

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 49 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 64 Tahun 2014 tentang Peminatan pada Pendidikan Menengah.

Peraturan Rektor UNM Nomor 401 Tahun 2019 tentang Peraturan Akademik Universitas Negeri Makassar.

Pura, R. (2013). Pengantar Akuntansi I. Makassar: Penerbit Erlangga.

Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Putra, H. (2019). Perbedaan Hasil Belajar Antara Mahasiswa Yang Berasal Dari SMA Dengan SMK Pada Program Studi Pendidikan Akuntansi Universitas PGRI Palembang. Jurnal Neraca, 3 (1), 1-11. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/neraca/article/download/3711/3401

Rahmah, N. (2018). Arial Vs Helvetica. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Rahmat. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Bening Pustaka.

Reza. (2015). Pengertian Jurusan dan Jurusan yang Ada di SMA. Jakarta: Jurnal Pendidikan.

Saledi, L. M. (2016). Dasar-dasar Akuntansii. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Said, U. (2019). Inovasi Kebijakan Pendidikan Kejuruan Berbasis Entrepeneur. Sidoarjo: Zifatama Jawara.

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Fajar. Interpratama Remaja.

Solihatin, E. (2013). Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sugiarto, T. (2020). E-Learning Berbasis Schoology Tingkatkan Hasil Belajar Fisika. N.P: CV Mine.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujarweni, V. W. (2014). Metode Penelitian: Lengkap, praktis, dan mudah Dipahami. Yogyakarta: Pustaka baru press.

Sujoko, R. H. A. (2021). Komputer dan Jaringan Dasar Untuk Siswa Kelas X SMK. Jawa tengah: Lakeisha.

Sukmadinata, N. S. (2009). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Supper, T. B. (10 Oktober 2018). Perbandingan SMA dengan SMK. Dipetik 03 Desember 2021, dari https://id.scribd.com/embeds/337624404/content?start_page=1&view_mode=scroll&access_key=key-fFexxf7r1bzEfWu3HKwf.

Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Susanto, P. (2018). Belajar Tuntas: Filosofi, Konsep, dan Implementasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Sutanto, P. (2017). Sekolah Menengah Atas Dari Masa ke Masa. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA.

Syah, M. (2008). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Trianto. (2014). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Usman, H. & Darmono. (2016). Pendidikan Kejuruan Masa Depan. Yogyakarta: Pusat Kurikulum da Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian dan Kebudayaan.

Widiyatna, A. D. (2019). Arah Baru Manajemen Sekolah Menengah Kejuruan di Indonesia. Jakarta: Pustaka Kaji.


Article Metrics

Abstract view : 37 times | PDF view : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)