The Relationship Between Democratic Parenting, Learning Motivation with Learning Outcomes of Elementary School Students

Nur Hidayatullah(1*), Abdullah Sinring(2), Suciani Latif(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The research variables consist of 3, namely two independent variables (X) and one dependent variable (Y). The population of this study were all high-grade students of 40 students. The research population is less than one hundred or relatively small, so that all populations are used as a research sample of 40 students with a saturated sampling technique. Data collection using a Likert Scale questionnaire and documentation method. Data analysis used descriptive analysis and analysis prerequisite tests, namely the normality test, linearity test and hypothesis testing. The results showed that: (1) democratic parenting style, learning motivation and learning outcomes for high grade students of SD Berbantuan Karya II are classified as moderate, with parenting values 70%, learning motivation of 68% and learning outcomes of 52%. (2) there was a significant and positive relationship between democratic parenting and student learning outcomes with a correlation coefficient of 0.661 at the moderate level and the contribution of variable X1 to Y of 43.7%. (3) the relationship between learning motivation and learning outcomes of high grade students obtained a coefficient value of 0.363 and the price of the coefficient of determinant/variable contribution of 13.2%. (4) the joint relationship between democratic parenting and learning motivation with high grade student learning outcomes is obtained Fcount = 15.061 ˃ Ftable = 3.245 with a determinant value of 44.9%. Based on the results of this study, it can be concluded that democratic parenting and learning motivation are significantly and positively related to the learning outcomes of high school students at SD Berbantuan Karya II.

Full Text:

PDF

References


Adipriyadi, A., & Sudarto, S. (2020). Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dalam Pengembangan Potensi Diri dan Karakter Anak Usia Dini. Vox Edukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(1), 26-38.

Amalia, T. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Gugus HM. Sarbini Kabupaten Kebumen. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Andriani, R., & Rasto. (2019). Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80-86.

Budang, P., dkk. (2017). Korelasi Pola Asuh Orang Tua dengan Hasil Belajar Matematika Kelas IV SD Negeri 5 Tengadak. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 3(2), 349-356

Dewi, K. O. R., dkk. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar PPKN Siswa. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 50-60.

Fatmawati, E., Ismaya, E. A., & Setiawan, D. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Anak Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Education FKIP UNMA, 7(1), 104-110.

Fitri, M., Neviyarni, & Ifdil. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Metode Blended Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 2(2), 84-92.

Haling, A. (2007). Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM Makassar.

Handayani, R. (2019). Pengaruh Lingkungan Tempat Tinggal dan Pola Asuh Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 15-26.

Hisby, M., & Kosasih, E. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Hasil Belajar Pkn Siswa SD Negeri 2 Caracas. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 26-35.

Kholifah, N., Supriyadi, & Suwarjo. (2019). Hubungan Persepsi Peserta Didik Tentang Pola Asuh Orang Tua, Kebiasaan Belajar dengan Hasil Belajar. Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan, 1(1), 74-87.

Kusumawardani, C. T., & Fauziah, P. (2021). Pola Asuh Orangtua Tenatara Nasional Indonesia Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1024-1034.

Lathifah, Z. K., & Yusniar E. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN Tarikolot 06 Bogor. UNES Journal of Education Scienties, 1(1), 107-115.

Maolani, R. A., & Cahyana U. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Marisa, I. M., & Nurdin. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Motivasi Belajar Remaja. Jurnal Konseling dan Bimbingan, 6(1), 25-32.

Masni, H. (2017). Peran Pola Asuh Demokratis Orang Tua Terhadap Pengembangan Potensi Diri Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Univeristas Batanghari, 17(1), 69-81.

Maswin, I., & Nurdin. (2020). Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(2), 24-30.

Maulana, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar di MTs Sunan Pandaran Sleman Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187.

Prihastanti, T. A. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok melalui Media Audio Visual Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Indonesia Journal of Learning Education and Counseling, 2(2), 217-223.

Rizqi, A., & Sumantri, M. (2019). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 145-154.

Sari, N. L. C., Sudarman, K., & Japa, G. N. (2021). Pola Asuh Orang Tua dan Motivasi Belajar Berhubungan Erat Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 9(3), 442-449.

Septiani, F. D., dkk. (2021). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Education FKIP UNMA, 7(3), 1104-1111.

Sunarsi, D. (2018). Pengaruh Disiplin, Motivasi, dan Kompetensi Terhadap Prestasi Belajar (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Pamulang, Tangerang Selatan Tahun Akademik 2016-2017). Jurnal Mandiri, 1(2), 207–226.


Article Metrics

Abstract view : 41 times | PDF view : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)