The Effect of Family Socio-Economic Conditions and Learning Achievement on Students' Interest in Continuing Education to Higher Education in High School Students

Yunita Safitri(1*), M. Yusuf A. Ngampo(2), Sahade Sahade(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the effect of family socio-economic conditions and learning achievement simultaneously and partially on students' interest in continuing their education to tertiary education in class XII students of SMA Negeri 6 Soppeng. This type of research is quantitative research. The population is all students of class XII SMA Negeri 6 Soppeng, while the total sample is 53 students. Data collection techniques used are questionnaires and documentation. The data analysis technique used is multiple regression analysis through the F-test and t-test with the help of the SPSS Version 25 for windows program. The results of data analysis show that socio-economic conditions and learning achievement simultaneously have a positive and significant effect on students' interest in continuing their education to tertiary education, with a significance level of less than 0.05. In addition, the socio-economic condition of the family partially has a positive and significant effect on students' interest in continuing their education to tertiary institutions with a significant value of 0.006 <0.05. And learning achievement partially has a positive and significant effect on students' interest in continuing their education to tertiary institutions with a significance value of 0.006 <0.05. In addition, the coefficient of determination (R2) for the socio-economic condition of the family and learning achievement is 34% and the remaining 66% is influenced by other factors not examined. So it can be concluded that the proposed hypothesis is accepted

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Abdulsyani. (2012). Sosiologi Sistematika Teori dan Terapan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S & Cepi Safruddin Abdul Jabar. (2018). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoritis Praktis bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arumsari, T. (2013). Pengaruh Prestasi Belajar dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Siswa Untuk Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi. Skripsi. Purworejo: Universitas Muhammadiyah Purworejo. (tidak diterbitkan)

Dalyono. (2012). Psikologi Pendidikan. Bandung: Rineka Cipta.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S. B. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Gerungan. (2009). Psikologi Sosial. Bandung: PT Refika Aditama.

Fandi, Y. (2012). Hubungan antara Tingkat Pendidikan Dan Sosial Ekonomi Nelayan Terhadap Ketuntasan Wajib Belajar 9 Tahun Anak Di Kelurahan Bandarharjo Kecamatan Semarang Utara Tahun 2012. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang. (tidak diterbitkan)

Hadi, S. (2008). Pendidikan (Suatu Pengantar). Surakarta: Lembaga Pengembangan Pendidikan (LPP) UNS dan UPT Penerbitan dan Percetakan UNS (UNS Pers).

Hamalik. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Helmawati. (2016). Pendidikan Keluarga. Jakarta: Rajawali.

Hurlock, E. (2012). Psikologi Perkembangan suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Ihsan, F. (2003). Dasar-dasar Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Kunaryo, H. (2000). Pengantar Pendidikan. Semarang: IKIP Semarang.

Masyhud, S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Jember: LPMPK.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nanu, A. (2016). Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Keluarga terhadap Minat Siswa Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Lakudo Kabupaten Buton Tengah. Skripsi , Makassar: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassar. (tidak diterbitkan)

Nasution, S. (2010). Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Oemar, H. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Pattinasarany. (2016). Stratifikasi sosial dan mobilisasi sosial. Jakarta: Ditperta Depag RI.

Peraturan Pemerintah Nomor 30 Tahun 1990 Tentang Perguruan Tinggi

Purwanto, N. (2004). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Puspitasari, G. (2021). Pengaruh status sosial ekonomi Keluarga terhadap minat melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi di MA Amanatul Ummah 02 Majalengka. Skripsi. Skripsi, Jakarta: Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Ramadhani, P. (2020). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi Siswa Kelas XII Kompetensi Keahlian Akuntansi di SMK Negeri 1 Sidrap. Skripsi. Skripsi, Makassar: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassar.

Sadirman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Siregar, S. (2014). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perhitungan Manual & Aplikasi SPSS Versi 17. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Siregar, S. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Prenadamedia Group.

Siregar, S. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soekanto, S. (2012). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Pers.

Soelaiman, S. (2008). Pendidikan dan Keluarga. Jakarta: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Sumardi, S. (2004). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syah, M. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi


Article Metrics

Abstract view : 38 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)