The Application of the Poster Comment Method to the Improvement of Elementary School Students' Writing Skills in Indonesian Language Subjects in Gowa Regency

Muh Tarmisi Karim(1*), Nur Abidah Idrus(2), Lutfi B(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the application of the Poster Comment method to improving writing skills in class IV Indonesian subjects of SDI Japing, Pattalassang District, Gowa Regency. The type of research used is a type of classroom action research using a qualitative approach that produces descriptive data. The focus of his research is the application of the Poster Comment method and students' writing skills. The subjects in this study were teachers and students of class IV with a total of 20 students, consisting of 9 male students and 11 female students. Data collection techniques are carried out through observation, tests, and documentation. The data analysis techniques used are qualitative and quantitative. Based on the results of the study, it shows that the activities of teachers and students as well as the results of student writing skills tests have increased. The results of teacher teaching research in cycle I are in the sufficient category and in cycle II are in the good category. The results of the research on student activities in the first cycle are still in the sufficient category and cycle II is able to change student learning activities for the better and are in the good category. Meanwhile, the results of the student's writing skills test show that in cycle I has not reached completion and cycle II has reached completion. The conclusion in this study is that the application of the Poster Comment method to subjects Indonesian can improve the writing skills of grade IV students of SDI Japing, Pattalassang District, Gowa Regency.

Full Text:

PDF

References


Ahdar, M (2022). Meningkatkan Keterampilan Siswa Dalam Menulis Deskripsi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Model Picture And Picture Pada Siswa. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 74-82, Issn 2550-0287, Stkip Paris Barantai.

Arifin, M. (2020). Meningkatkan Keterampilan menulis Narasi Murid Melalui Metode Poster Coment pada Murid Kelas V SD Inpres Samata Kabupaten Gowa. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.

Aryenti, S. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Tema Bumiku Melalui Model Discovery Learning Di Kelas VI UPTD SDN 02 Taeh Baruah Tahun 2022. Journal On Education, 4(3), 946-959.

Atmajati, A., Aliim Hidayat, R., & Widi Astuti, Y. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Siswa Melalui Metode Sq3r Pada Pembelajaran Tematik Kelas V SD Sampangan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-Sd-An, 8(2), 1326–1330.

Auziah, W., Rahmayantis, M. D., & Pitoyo, A. (2022). Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Negosiasi Menggunakan Model Cooperative Script Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Kediri. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 6(1), 59-65.

Ayu, P., Meldawati, & Jaenam. (2022). Penggunaan Metode Poster Comment pada Mata Pelajaran Sejarah Peserta Didik Kelas X IPS 1 di SMAN 1 Pasaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 16129-16132.

Dalman. (2018). Keterampilan Menulis. Depok: Rajawali Pers,

Damaiyanti, K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Ttw Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskriptif Pada Siswa Kelas Iv Sd. Penerapan Model Pembelajaran TTW Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskriptif Pada Siswa Kelas IV SD.

Dewi, N. N. K., Kristiantari, M. R., & Ganing, N. N. (2019). Pengaruh model pembelajaran picture and picture berbantuan media visual terhadap keterampilan menulis bahasa Indonesia. Journal of Education Technology, 3(4), 278-285.

Faina, W. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Poster Comment Dengan Pendekatan Murder Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih Siswa Madrasah Tsanawiyah Al-Fath Kota Kendari. Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan > Prodi Pendidikan Agama Islam.

Fitrianti, W. F., Wijayanti, O., & Muslim, A. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Aksara Jawa Melalui Model Kooperatif Tipe Round Table Dengan Media Flashcard Pada Siswa Kelas IV SD. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 13(2), 178-181.

Ginting, L. S. (2020). Bahasa Indonesia Sd 2. Indonesia: Guepedia.

Herizal. (2022). Pengajaran Konsep Ketaksamaan untuk Menguatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Aljabar Siswa pada KSN-K Bidang Matematika di SMA Swasta Iskandar Muda Kabupaten Aceh Utara. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(1), 37-42.

Hidayatullah, M. N. (2017). Penggunaan metode Poster Comment dalam pembelajaran Bahasa Indonesia untuk peningkatan keterampilan menulis siswa kelas IV di SDN Jatimulyo 3 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Intan, P, P. (2021). “Pengembangan Media Poster Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara Anak Di TK PGRI Bandar Lampung”. Diss. Uin Raden Intan Lampung.

Khaerunisa, K (2022). Penggunaan Thik-Pair-Share Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Pada Pelajaran Bahasa Inggris Kelas X Mipa Sma Negeri 1 Waled. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(4), 189-200, Issn 2775-4219, Infinite Corporation.

Komalasari, K. (2017). Pembelajaram Kotekstual : Konsep Dan Aplikasi

Mahaputra, I. G. D., Suarni, N. K., & Murda, I. N. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Semester Ganjil SDN 4 Bungkulan Tahun Pelajaran 2016/2017. Mimbar Pgsd Undiksha, 4(3).

Man, N. A. (2022). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Melalui Media Papan Selip Pada Siswa Kelas II SDN 2 Bonto-Bonto Desa Padang Lampe’kecamatan Ma’rang.

Muliaman, M. (2017). Penggunaan Metode Poster Coment Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Menulis Murid Kelas VI SD Negeri No. 47 Joalampe Kecamatan Sinjai Selatan Kabupaten Sinjai.

Nurgaya. (2017). Strategi & Metode Pembelajaran, Bandung: Pt Remaja Rosdakarya H.168.

Nuriyana, A., & Hasanudin, C. (2022). Pemanfaatan Media Blog Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa SMP. Senada Pbsi, 2(1), 306-313.

Nurlatifah, P. (2015). Penggunaan Metode Poster Comment Dalam Pembelajaran Menulis Tegak Bersambung Siswa Kelas 1 MI Pasirangin 1 Sukabumi.

Priwitasari, A. (2022). Model Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Smk Muhammadiyah Kartasura Di Era New Normal Covid-19. Uktub: Journal Of Arabic Studies, 2(1), 11-22.

Rahayu, M. (2017). Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Grasindo.

Rahman, R., & Maarif, S. (2014). Pengaruh penggunaan metode discovery terhadap kemampuan analogi matematis siswa SMK Al-Ikhsan Pamarican Kabupaten Ciamis Jawa Barat. Infinity Journal, 3(1), 33-58.

Rahmayanti, M. L. (2021). Implementasi Strategi Poster Comment dalam Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa pada Mapel SKI Kelas V MIN 6 Ponorogo Tahun 2020/2021 (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Rukin. 2019. Metodologi Penelitian Kualitatif. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Sakaria, S., Usman, U., & Milenia G, S. (2022). Pengaruh Metode Debat Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksposisi . Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(1), 47-54.

Salbiana, S (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Cerita Fantasi Dengan Metode Parafrase Syair Lagu Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 93-101, Issn 2550-0287, Stkip Paris Barantai.

Sari’ah, S. M. A. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Siswa Kelas V Sdit Al-Istiqomah Kecamatan Pace Nganjuk Dengan Menggunakan Media Gambar Strategi Peta Konsep.

Solchan, T. W., et al., (2018). Pendidikan Bahasa Indonesia di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suryani, A. (2014) Pengaruh Pendekatan Active Learning Metode Poster Comment Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa di SDN Sunter Agung 11 Pagi Jakarta Utara.

Taha, M. J. (2017). Pengaruh Metode Poster Comment Dengan Menggunakan Media Kartu Bergambar Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran Fisika Di SMPN 1 Tanete Riaja (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Yani, S., & Sujiarto, S. (2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Square (Tpss) Pada Siswa Kelas IX G MTSN 2 Tanah Laut. Adiba: Journal Of Education, 2(2), 155-165.

Yasin, A. F. (2018). Dimensi-Dimensi Pendidikan Islam.


Article Metrics

Abstract view : 78 times | PDF view : 186 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)