The Influence of School Library Facilities on Reading Interests of Elementary School Students in Makassar City

Sitti Aminah(1*), Hamzah Pagarra(2), Nurhaedah Nurhaedah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the Effect of Library Facilities on Students' Reading Interest at UPT SDN Sipala II, Biringkanaya District, Makassar City. This study is an expostfacto type quantitative study that shows the influence of variable X on variable Y. Population in this study is 95 people. The sample in this study was 75 people. The data collection techniques used are questionnaires and documentation. Meanwhile, the data analysis technique uses descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis techniques use Simple Linear Regression Analysis. The results showed that library facilities for students' reading interest at UPT SDN Sipala II Biringkana District, Makassar City were in the moderate category. Based on the results of data analysis, it shows that there is a positive and significant influence between school library facilities on students' reading interest at UPT SDN Sipala II Biringkana District, Makassar City. This can be seen from the F count greater than the F of the table (27,850 > 3.97) so that there is a significant influence. Then the significance compared to the p-value price of 0.000 is smaller than the significance level of 5% (0.000 < 0.05). So that the hypothesis that states there is an influence of school library facilities on the reading interest of UPT sipala II students, Biringkana District, Makassar City can be accepted.

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, Y, F. 2017. Peranan Perpustakaan Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sdn Ngluyu Kecamatan Ngluyu Kabupaten Nganjuk Tahun 2016/2017. Simki- Pedagogia, 1,1-7.

Aswar. 2012. Metode Penelitian. Yokyakarta : Pustaka Belajar.

Bafadal, I. (2008). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara

Bafadal, Ibrahim. 2011. Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Darmono.(2007). Perpustakaan Sekolah Pendekatan Aspek Manajemen Dan Tata Kerja. Jakarta : Grasindo

Fitria.2018. Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Oleh Siswa Di Sekolah Dasarnegeri Solo Yokyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar . 5. 1-11.29 Februari 2020. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/indekx.php/pgsd/article/viewfile/10669

Fitriyah, H & Fatmasari K, R. (2018). Keterampilan Membaca. Madura : STKIP PGRIBangkalan

Dalman. 2013. Keterampilan Membaca. Jakarta : Raja Grafindo

Persada Hernowo. (2003). Quantum Reading. Bandung : Mizan

Hurlock. (1980). Perkembangan Anak. Jakarta : Erlangga

Hartono. 2016. Manajemen Perpustakaan Sekolah. Yokyakarta : Ar-Ruzz Media.

Kasiyun,S.(2015). Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. Jurnal Pena Indonesia.1. No.1. 29 Februari 2020.https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpi/article/view/140/61

Moenir. 2001. Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mu’inah. 2017 Pengaruh Pengelolaan Perpustakaan Sekolah Terhadap Minat Baca Peserta Didik Di Man Polman Kec.Mappili Kab. Polawali Mandar. Skripsi.

Nurbiyanti, Enny. 2017. Pengaruh Fasilitas Perustakawan Terhadap Minat Baca SMK Negeri 2 Blora. Under Graduates Thesis, Universitas Negeri Semarang.

Nurdin. 2004. Menulis Artikel Itu Gampang. Semarang : Elfikar.

Prasetyo, D. 2008. Rahasia Mengajarkan Gemar Membaca Pada Anak Sejak Dini.

Jokjakarta : Think.

Prastowo, A. (2012). Manajemen Perpustakaan Sekolah Profesional.

Yokyakarta: Diva Press

Rahim, F. 2005.Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar. Jakarta : Bumi Aksara.

Republika. (2016 ). Duh, Minat Baca Indonesia Di Urutan 60 Dari 61 Negara. Diakses 15 Februari 2020. http://m.republika.co-id/berita/dpd- ri/berita- dpd/16/04/29/o6dnuz368-duh-minat-baca-indonesia-di-urutan- 60-dari-61-negara.

Siregar.(2014) Statistik Parametrik Penelitian Kuantitatif. Jakarta : PT. Bumi Aksara

Saleh, A,R. 2011. Percikan Pemikiran : Dibidang Kepustakawanan. Jakarta: Sagung Seto.

Shaleh, I, A. (2006). Penyelenggaraan Perputakaan Sekolah. Jakarta: PT. Hidakarya Agung

Sandjaja, S. 2005. Pengaruh Keterlibatan Orang Tua Terhadap Minat Membaca Anak Ditinjau Dari Pendekatan Stres Lingkungan. Psikodemensia Kajian Ilmiah Psikologi. 2. 17-25.

Sugiyono. 2012. Statistika Penelitian. Bandung : Alfabeta CV.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.

Suhendar, Y & Yusuf, M, P. 2013. Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Kencana Prenada Media Grub.

Suherman. (2013). Perpustakaan Sebagai Jantung Sekolah. Jakarta: Katalog Dalam Terbitan.

Taringan, H,G. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung :Aksara.

Sutarno,NS. 2006. Manjemen Perpustakaan: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : CV. Sagung Seto.

UUD No. 20 Tahun 2016 Pasal 12 Ayat 1b Tentang Pendidikan Nasional.

UUD No. 43.Tahun 2007 Pasal 3 Tentang Perpustakkaan.

Yusuf, Pawit & Suhendar, Yaya. 2005. Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta : Kencana.

Wakijo & Sari, N.(2017). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Dan Minat Baca Siswa Terhadap Hasil Belajar Ips Terpadu Siswa Kelas VII Semester Genap Smp Negeri 2 Metro Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro. 1. 115-Journal of Teaching and Learning Physics, 5 (1), 28-34.Validasi Bahan Ajar Fisika Berbasis Masalah (Problem Based Learning) untuk Menin


Article Metrics

Abstract view : 66 times | PDF view : 10 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)