Student Learning Motivation in Thematic Learning Based on the Teacher's Role in Elementary Schools in Sidrap Regency

Muspratiwi Pertiwi Mr(1*), Rita Purnamasari(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the role of teachers in providing student motivation in thematic learning in elementary schools. This study uses a qualitative approach with a descriptive type of research. Data collection techniques through observation, interviews and documentation. Using triangulation method as checking the validity of the data. The results of the study indicate that the teacher's role in providing student learning motivation is (1) Generating student interest by providing motivation, reinforcement and appreciation to students. (2) Creating a pleasant atmosphere will make the learning process take place well. (3) Giving rewards in the form of praise will make students motivated in learning. (4) Giving grades will make students study harder in order to get good grades. (5) Giving gifts is a form of effort to foster student learning motivation. (6) Giving punishment will make students motivated to behave well and not to commit violations again.


Full Text:

PDF

References


Abidin, muhammad, Z., & Sarmini. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Ejournal.Unesa.Ac.Id, 1(1), 12–22.

Anggito, A., & Johan, S. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.

Amalia, G., & Maknun, L. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru, 4(1), 21–36.

Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam. Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134.

Damanik, B. E. (2019). Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Publikasi Pendidilkan, 9(1), 46–52.

Fauzi, I. (2018). Etika Profesi Keguruan (Vol. 15, Issue 2). IAIN Jember Press.

Hero, H., & Nofita dua Nalu. (2022). Peran guru sebagai Motivator dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19 di SDI ST. Yosef Maumere. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12928–12936.

Israwaty, I., Fajar, & Vivi, M. (2020). Penerapan Pendekatan STEM ( Science , Technology , Engineering , and Mathematics ) : Experiment Box untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Macam-macam Gaya di kelas IV UPT SDN 62 Pinrang. JUrnal Publikasi Pendidikan, XX(XX), 1–6.

Lukman, Nurul, M., & Suriadi, M. (2021). Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa Di Upt Sd Negeri Se-Desa Mangki Kecamatan Cempa Kabupaten Pinrang. JUrnal Publikasi Pendidikan, XX(XX), 1–9.

Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 204–222.

Makmur. (2017). Peran guru sosiologi dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Liukang Tupabbiring Kabupaten Pangkep. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi, 35–39.

Mukhlis, M. (2012). Pembelajaran Tematik Mohamad Muklis STAIN Samarinda. Fenomena, IV(14), 66.

Pratiwi, G., Waluyati, S. A., & Kurnisar. (2019). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada mata pelajaran PPkn di SMP negeri 13 Palembang. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 6(1), 172–184.

Putra, N. F. P. (2013). Peranan komunikasi interpersonal orang tua dan anak dalam mencegah perilaku seks pranikah di sma negeri 3 samarindah kelas xii. Ejurnal Ilmu Komunikasi, 1(3), 35–53.

Ratnawati, & Miratul, H. (2021). Peran guru dalam meninkatkan motivasi belajar siswa selama pandemi Covid-19. Jurnaal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 60–69.

Syaifi, A. (2015). Profesi Keguruan Konsep dan Aplikasi. In Samudra Biru (Vol. 1, Issue 2).

Sumiati. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar

Uno, H. B., & Nina, L. (2016). Tugas Guru Dalam Pembelajaran Aspek Memengaruhi. PT Bumi Aksara.

Widyaningrum, R. (2012). Model pembelajaran tematik di MI/SD. Jurnal Cendekia, 10(4), 325–336.

Yosafat, B. eldo & B. H. (2020). Peran Ibu Dalam Penyampaian Pendidikan Seksual Pada remaja Perempuan Di Kelurahan Gandekan, Kecematan jebres, Kota Surakarta. Of Development and Social Change, 3(1), 18–26.


Article Metrics

Abstract view : 44 times | PDF view : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)