The Effect of Using Somatic, Auditory, Visual, Intellectual (SAVI) Learning Models on Mathematics Learning Outcomes of Elementary School Students in Makassar City
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Anas, N. (2019). Pengaruh Model Savi (Somatic, Auditory, Visual Intellectual) Terhadap Hasil Belajar. Nizhamiyah, IX(1), 40.
Antika, R. R., Antropologi, D., & Airlangga, U. (2019). Proses Pembelajaran Berbasis Student Centered Learning (Studi Deskriptif di Sekolah Menengah Pertama Islam Baitul ‘Izzah, Nganjuk ). Biokultur, 3(1), 252.
Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Kartu Domino Bilangan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Pelangi, 9(2), 123–134. https://doi.org/10.22202/jp.2017.v9i2.1900
Ariasih, Abadi, S., & Asri, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Savi Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Ipa Sd. E-Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1–12. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/download/1916/1665
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Dewi, N., Asifa, S. N., Zanthy, L. S., Studi, P., Matematika, P., Barat, J., Belajar, K., & Matematika, H. B. (2020). Pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika. 9(April), 49.
Dr. Julhadi, M. (2021). hasil belajar peserta didik. Edu publisher.
Eka, M. Y. P. A., & Wilibaldus, B. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Sd. Journal of Education Technology, 2(2), 70. https://doi.org/10.23887/jet.v2i2.16184
Ekawati, D. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Savi (Somatis, Audiotoris, Visual Intelektual) Bermedia Video Pada Pembelajaran Drama Kelas Viii a Smpn 1 Menganti, Gresik Tahun Ajaran 2018/2019. Bapala, 5(2), 1–18.
Faradillah, A., Hadi, W., & Soro, S. (2020). Evaluasi Proses & Hasil Belajar Matematika. Uhamka Press.
Hutauruk, P., & Simbolon, R. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan
Alat Peraga Pada Mata Pelajaran IPA Kela IV SDN Nomor 14 Simbolon
Purba. SEJ (School Education Journal), 8(2), 121–129.
Iskandar, D., Hamdani, A. R., & Suhartini, T. (2016). Implemetation Of Model Savi ( Somatic , Audiotory , Visualization , Intellectual ) To Increase Critical Thinking Ability In Class Iv Of Social Science Learning On Social Issues In The Local Environment. 1(1), 47.
Isrok’atun, & Rosmala, A. (2019). Model-Model Pembelajaran Matematika. PT Bumi Aksara.
Kencanawati, S. A. M. M., Sariyasa, S., & Hartawan, I. G. N. Y. (2020). Pengaruh penerapan model pembelajaran SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1), 13–23. https://doi.org/10.21831/pg.v15i1.33006
Kusumaningsih, W., Sutrisno, S., & Hidayah, F. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Savi dan React Berbantuan LKS terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 197. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.763
Lestari, W. (2017). Pengaruh Kemampuan Awal Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. 3(1), 77.
Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika.Yogyakarta: Deepublish.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Sesiomadika, 660.
Naibaho, L., Silaban, P. J., Sinaga, R., Katolik, U., & Thomas, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Savi Terhadap Hasil Belajar Pendahuluan Metode Penelitian Siswa Di Kelas Iv Sds Budi Luhur. 6(2), 315.
Ngalimun, Fauzani, A., Salabi, A.. (2018).Strategi dan Model Pembelajaran.Yogyakarta:Asaja Pressindo.
Nyoman, G. C. G. A. sudana; D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Bermuatan Peta Pikiran Terhadap Kreativitas dan Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 359. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i3.18895
Prayudani, S. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Student Centered Learning ( SCL ) dan Discovered Learning ( DL ) Mengenai Pemahaman Mahasiswa. 5(1), 34.
Rahayu, A., Nuryani, P., & Riyadi, A. R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Savi Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(11), 104.
Riduwan. (2016). Dasar-dasar statiska. Bandung: Alfabeta
Rosalina, E., & Pertiwi, H. C. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Savi. 1(2), 72.
Rusman. (2017). Model-model Pembelajaran. Depok:PT Rajagrafindo Persada.
Rusman. (2018). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajaali Pers.
Setiawan, Y. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika SD Berbasis Permainan Tradisional Indonesia dan Pendekatan Matematika Realistik. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 12–21. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p12-21
Setyaningsih, S., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kerajaan Hindu Budha Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pendidikan, 20(2), 144–156
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sudjana, N. (2019). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosda Karya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Alfabeta CV
Sutarna, N. (2018). Pendidikan dasar. Pengaruh Model Pembelajaran Savi (Siomatic, Auditory, Visual, Intelectually) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar, 5(2), 119–126.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenadamedia group.
Yuliana, S. I., Yulastri, L., & ... (2020). Evaluasi Model Pembelajaran Savi Dalam Rias Wajah Karakter Dua Dimensi Di Smk Laboratorium Jakarta. KoPeN …, 270275.http://ejurnal.mercubuanayogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/111
Article Metrics
Abstract view : 77 times | PDF view : 58 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)