The Influence of the Application of Numbered Head Together (NHT) Cooperative Learning Model to Improve Cooperation Attitude of Elementary School Students in Makassar City

Lisdawati Lisdawati(1*), Widya Karmila Sari Achmad(2), Latri Latri(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research is a quasi-experimental study which aims to determine whether there is an influence of applying the Cooperative Learning Type Numbered Head Together (NHT) model to Improving the Collaborative Attitude of Class V Tidung State Elementary School, Rappocini District, Makassar City. The research data were obtained by giving a questionnaire as a pre non-test and post non-test. Data analysis technique is by using descriptive and inferential statistical analysis. The results of the descriptive statistical analysis showed that the application of the Cooperative Learning Type Numbered Head Together (NHT) model at the first meeting took place in the good category and at the second meeting took place in the very good category.. So it can be concluded that: (1) the learning process by applying the Numbered Head Together (NHT) Cooperative Learning model went very well, (2) student test results showed an increase in students' cooperative attitudes in learning, and (3) there was a significant influence on the application of the Numbered Head Together (NHT) Cooperative Learning model to improve the cooperative attitude of fifth grade students at SD Negeri Tidung, Rappocini District, Makassar City.

Full Text:

PDF

References


Arifin, Zainal. (2014). Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Astuti, N. M. A. (2017). Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan Melalui Model Pembelajaran Numbered Head Together (Nht) Pada Kelompok a1 Tk Madukismo. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1).

Depdiknas. 2003.Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Elfanany.(2013). Guru Sejati Idola Jurus Sukses Menjadi Guru Kreatif Inspiratif yang Dicintai dan Dikenang Sepanjang Masa. Yogyakarta: Araska

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Yogyakarta:Aswaja Pressindo.

Huda, Miftahul. (2012). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Huda, M. (2017). Model-model Pengajaran: Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Isjoni. (2012). Cooperative Learning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Berkelompok. Bandung: Alfabeta

Jusmawati, Satriawati, Irman, Rahman, A., & Arsyad, N. (2021). Model-Model Pembelajaran Inovatif Di Sekolah Dasar. In Makassar (1st ed.) : Samudra Biru.

Kawung Inten, D., Hermawan, R., & Kurniasih, K. (2019). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe (Numbered Head Together) Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja sama Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3).

Khoiri, N. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan ( Ragam, Model, dan Pendekatan). In Prosedur Penelitian :Southeast Asian Publishing.

Lestari, R. (2020). Penerapan Strategi Scramble untuk Mneingkatkan Kemampuan Kerja sama Siswa Pada Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Al-Ikhwan Pekan Baru. 3, 103–111.

Mahmuda, M. Z., Djumhana, N., & Riyadi, A. R. (2019). Penerapan Model Tipe NHT Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja Sama Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(III).

Misbahuddin.(2014).Analisis Data Penelitian Statistik. Jakarta: PT Bumi Aksara

Muharram, dkk. (2020). Buku Panduan Tugas Akhir Mahasiswa Universitas Negeri Makassar. Makassar: Badan Penerbit UNM

Nurfadilah, I., Djumhana, N., & Saefudin, A. (2019). PENERAPAN NHT UNTUK MENINGKATKAN KERJA SAMA DAN HASIL BELAJAR IPS KELAS V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, III.

Puji, A. S. (2017). Keefektifan Pembelajaran Fisika Model Problem Based Learning Ditinjau Dari Penguasaan Materi Keterampilan Memecahkan Masalah Dan Sikap Kerja sama Peserta Didik SMA.

Purwaningsih, E. (n.d.). Penerapan metode Firing Line dapat meningkatkan kerja sama siswa kelas VIII D dalam pembelajaran IPS di SMP Negeri 3 Depok. 7–26.

Rahmawati, N. K. (2017). Implementasi Teams Games Tournaments dan Number Head Together ditinjau dari Kemampuan Penalaran Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 121

Rusman. (2013). BELAJAR dan PEMBELAJARAN BERBASIS PEMBELAJARAN KOOPERATIF. In Bandung: Alfabeta.

Rusman.(2012). Model-model Pembelajaran:Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers

Siti, R. (2017). Penggunaan Model PembelajaranInkuiri Terbimbing Pada Mata Pelajaran IPA Materi Terbimbing Untuk meningkatkan Sikap Kerja sama Siswa Kelas V SD N 1 Karangwabang.

Sri, H. (2017). BELAJAR dan PEMBELAJARAN BERBASIS PEMBELAJARAN KOOPERATIF. In Magelang: Graha Cendekia.

Sugestiningsih, R., & Sudrajat, A. (2018). Perbedaan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dan NHT untuk peningkatan karakter dalam pembelajaran IPS. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(1), 104–115.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung :Alfabeta

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). In Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2016). METODE PENELITIAN (KUANTITATIF,KUALITATIF, DAN R& D). Alfabeta Bandung.

Suprijono, Agus. (2020). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sutirna & Samsudin, A. (2015). Landasan Kependidikan: Toeri dan Praktik. Bandung: PT Refika Aditama

Suwartono. (2014). Dasar-Dasar Metodologi Penelitian. In Yogyakarta: CV ANDI OFFSET.

Syah, Muhibbin. (2016). Telaah Singkat Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada

Taniredja,T., Faridli, E.M & Harmianto, S. (2020). Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung: Alfabeta CV

Tim Dosen. (2015). Ragam Model Pembelajaran di Sekolah Dasar. UPI Sumedang Press.

TRIANA, W. (2018). Meningkatkan Kerja sama Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Tema Sehat Itu Penting Kelas V SD Negeri 55/I Sridadi. Jurnal Wahana Pendidikan, 6(2).

Tyaswati. (2020). Meningkatkan Keterampilan Kerja sama Siswa Pada Tema Pengalamanku Menggunakan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT). Jurnal Ilmiah Wahana. 5(4), 33–46.

Wajdi, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Heads Together ( NHT ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Sistem Peredaran Darah Kelas Xi Sman 2 Parepare. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(2).

Widhi, K. A., & Puspitaningtyas. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif (1st ed.). Pandiva Buku.

Yusuf, A. M. (2017). Metode Penelitian ( Kuantitatif, Kualitatif, dan Gabungan) (4th ed.). Kencana.

Zainiyati, H.S.(2012). Model dan Strategi Pembelajaran Aktif: Teori dan Praktek dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.Surabaya. CV Putra Media Nusantara

Zativalen, & Hasanah, S. (2016). PENGARUH METODE NUMBER HEAD TOGETHER (NHT) TERHADAP HASIL BELAJAR PENGETAHUAN PADA PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS V SDN DINOYO 2 KOTA MALANG. Jurnal Pendidikan, 1(2000), 855–860


Article Metrics

Abstract view : 56 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)