The Influence of the Use of Team Games Tournament (TGT) Cooperative Learning Models on the Cooperation of Elementary School Students in Gowa District
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Ahyar, Prihastari, dkk. (2021). Model-Model Pembelajaran (F. Sukmawati (ed.)). Pradina Pustaka.
Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247–264.
Ariani, T., dan Agustini, D. (2018). Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) dan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT): Dampak terhadap Hasil Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 1(2), 65–77.
Darmadji. (2018). Kerjasama Dan Kekompakan Siswa dalam Pembelajaran Fisika di Kelas XII Mipa SMAN 3 Kota Jambi. Jurnal Edufisika, 3, 33.
Dewi, Kusumawati, dkk. (2021). Teori dan Aplikasi Pembelajaran IPA SD/MI (Tarizan Fa). Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Hidayatulloh, Adisti, dkk. (2020). Promoting Disability Rights In Indonesia Proceedings of the 2nd Indonesian Conference on Disability Studies and Inclusive Education (A. Maftuhin (Ed.)). PLD Publishers. https://www.google.co.id/books/edition/PROMOTING_DISABILITY_RIGHTS_IN_INDONESIA/WRv5DwAAQBAJ?hl=id&gbpv=0
Husnah, Nurhaedah, dkk. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Pada Siswa Kelas II SDN No.39 Centre Palleko. Pinisi Journal PGSD, 2(39), 228–234.
Julia, Isrok’atun, dkk. (2018). Prosiding Seminar Nasional “Membangun Generasi Emas 2045 yang Berkarakter dan Melek IT” dan Pelatihan “Berpikir Suprarasional.” UPI Sumedang Press.
Mahardika, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Team Games Tournamen) Terhadap Hasil Belajar Tema 5 Kelas Iii Sdn Purwantoro 2 Malang [Universitas Muhammadiyah Malang]. https://eprints.umm.ac.id/38282/
Makassau, A., Sahabuddin, E. S., dkk. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Terhadap Kemampuan Bekerjasama Siswa Sekolah Dasar. Celebes Education Review, 4(1), 65–75. http://journal.lldikti9.id/CER/article/view/764
Maskani, E. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Berbantuan Kartu Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Dan Kerjasama Peserta Didik. Skripsi. http://repository.upstegal.ac.id/772/
Murdianto, E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Teams Achievement Division) Dipadu Tgt (Teams Games Tournaments) Terhadap Hasil Belajar Dan Kerjasama Siswa Kelas VIII Mts Ittihadil Ummah Karang Anyar Mataram Tahun Pelajaran 2019/2020. Skripsi, 22. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf
Ningrum, Slameto, DKK. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa Pada Bidang Studi Ipa Melalui Penerapan Model Group Investigation Bagi Siswa Kelas 5 Sdn Kumpulrejo 2. Wahana Kreatifitas Pendidik, I(3). https://www.ejurnalkotamadiun.org/index.php/WKP/article/view/127
Prastiyo, F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Model Kooperatif Jigsaw Pada Materi Pecahan Di Kelas V Sdn Sepanjang 2 (A. K. Putra (Ed.)). CV Kekata Group. https://www.google.co.id/books/edition/PENINGKATAN_HASIL_BELAJAR_PESERTA_DIDIK/F5TuDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=0
Purbasari, Samid, dkk. (2020). Framework Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Abad 21. UNY Press. google.co.id/books/edition/Framework_Pembelajaran_Pendidikan_Kewarg/XXoREAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0
Qory Jumrotul Aqobah, Masnur Ali, dkk. (2020). Penanaman Perilaku Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisonal. Untirta, 5 (2)(2), 139.
Rahayu, D., Puspita, dkk. (2019). Keefektifan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Sikap Kerjasama Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 61. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i2.3626.Diajukan
Rodliyah, S. (2020). Pembelajaran Kooperatif Model Jigsaw Untuk Mengajar Geografi (Y. Soeyono (Ed.)). Cipta Gadhing Artha. https://www.google.co.id/books/edition/Pembelajaran_Kooperatif_Model_Jigsaw_Unt/igIhEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1
Safitri, M., Aziz, dkk. Media Sains Indonesia. https://www.google.co.id/books/edition/Model_Pembelajaran_Inovatif/CSg0EAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=model+pembelajaran&printsec=frontcover
Sawin. (2021). Model Pembelajaran NHT (Numbered Heads Together) dalam Pembelajaran PKN di SMP. Penerbit Adab. https://www.google.co.id/books/edition/Model_Pembelajaran_NHT_Numbered_Heads_To/QxMSEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=model+kooperatif&printsec=frontcover
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning : Teori, Riset dan Praktik. Nusa Media.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sukaisih, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX A pada Materi Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar di MTsN Hulu Sungai Utara. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 68–69. https://doi.org/10.20527/edumat.v6i1.5124
Sulisworo, D., Nursulistiyo, E., dkk. (2018). Panduan Pelatihan Mobile Cooperative Learning. Deepublish. https://www.google.co.id/books/edition/Panduan_Pelatihan_Mobile_Cooperative_Lea/dg5lDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kooperatif+learning&printsec=frontcover
Sutiah. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Nazamia Learning Center. https://www.google.co.id/books/edition/PENGEMBANGAN_MODEL_PEMBELAJARAN_PENDIDIK/9KTsDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1
Wijayanti, N. T. dan A. (2018). Implementasi Team Games Tournament (Tgt) Dalam Meningkatkan Kerjasama Dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar MIPA, 13(2), 110–118. http://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPM/article/view/752
Article Metrics
Abstract view : 71 times | PDF view : 14 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)