Application of Make A Match Type Cooperative Learning Model to Improve Process and Learning Outcomes of Elementary School Students in Wajo District

Muhammad Danil(1*), Yulia Yulia(2), Hasnah Hasnah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research aims to determine the improvement of student learning processes and achievement utilization of natural resources in fourth grade students of SD Negeri 361 Lampulung, Wajo Regency by applying the make a match type of cooperative learning model. This research is classroom action research (CAR). The approach used in this research is a qualitative approach. The focus of this research is the focus of the process and the focus of the learning achievement. Data collection techniques used are observation, tests, and documentation. The research subjects were teacher and fourth grade students, totaling 14 students, 6 male students and 8 female students. The research was carried out in two cycles. In the first cycle the research results on the learning process were in good qualification (B) and the learning test results were in sufficient qualification (C). Meanwhile, in the second cycle, the research results on the learning process were in good qualification (B) and the learning test results were in good qualification (B). The conclusion of this research is the application of the make a match type of cooperative learning model can improve the process and learning achievement of utilization of natural resources in class IV SD Negeri 361 Lampulung, Wajo regency.

Full Text:

PDF

References


Albertus, Kristen, U., Wacana, S., Kurniati, B., Kristen, U., Wacana, S., Carollina, F., Kristen, U., Wacana, S., Kristen, U., & Wacana, S. (2018). IPS SD Kelas IV. January, 117.

Arisnandar, Hakim, A., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 170–184.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54.

Fajar, Hasnah, & Syafruddin. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas Xi. Jurnal Pendidik Indonesia, 1(1), 21–28.

Gunawan, Kustiani, L., & Hariani, L. S. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193.

Hamisah, Maryati, Yulia, & Ahmad, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Siswa Sekolah Dasar Kelas Empat di Kabupaten Pinrang. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 11–17.

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo Jl. Plosokuning V No. 73 Minomartani, Ngaglik, Sleman Yogyakarta.

Herawati. (2018). Memahami proses belajar anak. UIN Ar-Raniry Banda Aceh, IV, 27–48.

Iqbal. (2020). Pengelolaan Dan Pemanfaatan Sumber Daya Alam Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Ekonomi Syariah, 1(1), 8–21.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. In Nizmania Learning Center.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tentang Standar Nasional Pendidikan. (2021). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tentang Standar Nasional Pendidikan. In Standar Nasional Pendidikan.

Riyanti, N. N., & Abdullah, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal PGSD, 06, 440–450.

Riyanti, N. N., & Abdullah, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Ii Sd Negeri 025 Teluk Binjai Dumai Timur. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(3), 405.

Saleh, S. (2017). Analisis Data Kualitatif. Pustaka Ramadhan

Sirait, M., & Noer, P. A. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal INPAFI, 1.

Sirajuddin Saleh. (2017). Penerbit Pustaka Ramadhan, Bandung. In Analisis Data Kualitatif. Pustaka Ramadhan.

Sultan, M. A., Nurjannah, & Paurru, T. P. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran VAK (Visual Auditory Kinesthetic) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V UPT SD Negeri 96 Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan, XX(XX, XXX), 1–8.

Sumarni, S. (2021). Model Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Penyesuaian Diri Dengan Lingkungan Pada Siswa. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 39–44

Tuken, R., & Kunci, K. (2016). Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing. Vi(Ktsp 2006).

Zahrah, Nurjannah, & Natriani, S. (2021). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima di Kabupaten Pinrang. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 122–135.


Article Metrics

Abstract view : 89 times | PDF view : 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)