The Effect of Using Audio Visual Media on Science Learning Outcomes of Fifth Grade Elementary School Students in Barru Regency

Akbar Ramadhan(1*), Andi Dewi Riang Tati(2), Hikmahwati Usman(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The research is an experimental that aims to determine the effect of using media audio visual on science learning outcomes for 5th grader UPTD SD Negeri 1 Barru. The approach in this research is quantitative approach with the research design of nonequivalent control group design. The population in this study were all 5th graders at UPTD SD Negeri 1 Barru with a total of 60 students. The data collection techniques used in this study were obesevasion, learning outcomes tests, and documentation. the research data were obtained by giving science learning outcomes tests through questions which were carried out in two stages, namely pre-test and psot test. Base on the results of the study, it can be concluded that (1) the use of media audio visual for 5th graders students at UPTD SD Negeri 1 Barru is very effective. (2) the science learning outcomes of class 5th students are very high. (3) there is a signifivant effect of using media audio visual on science learning outcomes of class 5th studentsat UPTD SD Negeri 1 Barru.

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334.

Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

HASNAH, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar IPA Konsep Sistem Pencernaan Manusia Pada Siswa Kelas V SD. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 90–98.

Lestari, D., Rochadi, D., & Maulana, A. (2017). Pengaruh media pembelajaran berbasis animasi terhadap hasil belajar siswa pada materi pelajaran menggambar bentuk bidang kompetensi keahlian teknik gambar bangunan di smk 4 tangerang selatan. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 6(2), 51–58.

Mania, S. (2017). Observasi sebagai alat evaluasi dalam dunia pendidikan dan pengajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 11(2), 220–23.

Maretsya, Y., Kurnia, N., & Sholihah, A. (2013).

Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Melalui Penggunaan Media Animasi Gambar Kelompok B TK Rafflesia Kota Bengkulu [PhD Thesis]. Universitas Bengkulu.

Nuzula, M. I. F., Rohadi, E., & Noor, S. A. (2020). Analisa Hasil Klasifikasi Seminar Menggunakan Metode Statistik Deskriptif dan Inferensial. Seminar Informatika Aplikatif Polinema, 58–63.

Ricardo, M., R. I. (t.t.). Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2, 188–209.

Rohana, R., & SYAMSUDDIN, S. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Keterampilan Menulis Bahasa Inggris Melalui Penerapan Media Audio Visual Pada Mahasiswa PGSD.

Rohani, R. (2019). Media pembelajaran.

Sari, N. W., & Samawi, A. (2014). Pengaruh penggunaan media animasi terhadap hasil belajar IPA siswa slow learner. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 1(2), 140–144.

Simarmata, J., Sibarani, C. G. G. T., & Silalahi, T. (2019). Pengembangan Media Animasi Berbasis Hybrid Learning. Yayasan Kita Menulis.

SPSS, S. S. B. L. (2000). Statistik Parametrik. PT Elexmedia Kompitindo. Jakarta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatis dan R&D. ALFABETA, CV.

Sukiyasa, K., & Sukoco, S. (2013). Pengaruh media animasi terhadap hasil belajar dan motivasi belajar siswa materi sistem kelistrikan otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1).


Article Metrics

Abstract view : 64 times | PDF view : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)