Using of Word Cara Media Games to Improve Reading Aloud Skills Of Student In Class II UPT SD Negeri 17 Binamu at Jeneponto Regency

Rahmaniar Natsir(1*), Khaerunnisa Khaerunnisa(2), Syamsuryani Eka Putri Atjo(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study intends to identify the low reading ability of students. To analyse the problems above, the researcher used word card media games to improve the ability of reading aloud skill for student class II.A UPT SD Negeri 17 Binamu, Jeneponto Regency students. This study was a qualitative approach and the type of classroom action research (PTK) which consists of 2 cycles, every cycles that consists of 2 meetings with the stages of activities such as planning, implementation, observation, and reflexion. The respondents of this study was a teacher and 30 students in the even semester of the 2022/2023 academic year. Data collection techniques by using observation, tests, and documentation. The data were analysed qualitative. The result that this study achieved by using word card media game for improving students rea ding aloud skill in class II.A UPT SD Negeri 17 Binamu, Jeneponto regency was increased. The result showed that the mean score of students in cycle I was 63 then increased in cycle II into 85. Based on the results of the study, it can be concluded that the use of word card media games can improve the ability of student to read aloud in class II.A UPT SD Negeri 17 Binamu at Jeneponto Regency.

Full Text:

PDF

References


Arianti. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Nyaring Melalui Metode Latihan Pada Siswa Kelas IV SDN Salunggadue. Jurnal Kreatif Online , 5(4).

Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.

As'adi. (2015). Penggunaan Permainan Kartu Kata Sebagai Strategi Dalam Pembelajaran Membaca Nyaring. Jurnal Pencerahan , 7(2).

Badriyah, N. (2016). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Media Pias-Pias Kata Pada Siswa Kelas I SD Negeri I Kecamatan Kalijambe Kabupaten Sragen. Jurnal Pendidikan .

Bundu. (2016). Metode Penelitian. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Dalman. (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers.

Dananjaya, U. (2015). Media Pembelajaran Aktif.

Bandung: Penerbit Nuansa.

Fadlillah, M. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan- Permainan Edukatif. Jurnal Pendidikan .

Fitriani. (2019). Keterampilan Membaca Nyaring Dengan Menggunakan Media Kartu Kata. Journal of Islamic Elementary School , 1(1).

Fitriani. (2018). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Dengan Menggunakan Media Kartu Kata Pada Siswa Kelas II SDN 55 Padang Lambe Kecamatan Wara Barat Kota Palopo. Skripsi .

Khairunnisak. (2015). Penggunaan Media Kartu Sebagai Strategi Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan. Jurnal Pencerahan , 9(2).

Maryani. (2017). Guide Reading Method On Students' Learning Motivation In Reading Loudly Lesson. Didaktika Tauhidi , 4(2).

Megawati. (2017). Peningkatan Kemampuan Siswa Membaca Nyaring Melalui Metode Latihan Terbimbing. Jurnal Kreatif Online , 6(3).

Murtiningsih. (2017). Penggunaan Media Kartu Sebagai Strategi Dalam Pembelajaran Membaca Nyaring. Jurnal Pendidikan , 3(2).

Permendikbud No 67 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum.

Rahim, F. (2017). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar.

Jakarta: Bumi Aksara.

Rasyid. (2018). Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini.

Yogyakarta: Multi Pressindo.

Resmini. (2016). Membaca Anak Usia Dini. Jakarta: Rineka Cipta.

Sakdiah. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Anak TPA dengan Menggunakan Kartu Kata Bergambar. Jurnal Dedikasi Pendidikan , 3 (1).

Sigid. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Sepak Takraw Melalui Permainan Krawnis Pada Siswa Kelas V SDN 01 Depok Kecamatan Siwalan Kabupaten Pekalongan Tahun 2013. Journal of Physical Education .

Sunardin. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Melalui Penerapan Model Project Based Learning. Indonesian Journal of Educational Studies (IJES), XXI(2) , 116- 122.

Sutiati, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Kartu Kata. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran , 6(1).

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Cemerlang.

UNM. (2020). Pedoman Penulisan Tugas Akhir Mahasiswa Universitas Negeri Makassar. Jakarta: Cemerlang.

UU No 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan.

Wulan, S. (2019). Pengaruh Media Kartu Kata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu , 3(2).

Yudistira, & Dadang. (2014). Menulis Penelitian Tindakan Kelas yang APIK. Jakarta: Grasindo.


Article Metrics

Abstract view : 96 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)