Application of Cognitive Restructuring Techniques to Improve Academic Self-Efficacy of Junior High School Students

Nurul Rahmah(1*), Abdullah Pandang(2), Akhmad Harum(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to find out: (1) description of students' academic self-efficacy at SMPN 4 Bantimurung, (2) description of the implementation of cognitive restructuring techniques in increasing students' academic self-efficacy at SMPN 4 Bantimurung, (3) whether cognitive restructuring techniques can increase academic self-efficacy students at SMPN 4. The type of approach in this study uses the experimental method with a quasi-experimental design pattern. The form of design used in this study is the non-equivalent control group design. The data collection technique used in this research is the academic self-efficacy questionnaire. The samples in this study amounted to 27, the sampling technique used in determining the sample in this study was purposive sampling technique. The data analysis technique used is descriptive statistics, descriptive statistics aim to describe the data set by providing a brief description of the sample and data size and inferential statistics to estimate population values, with the use of this method, researchers expect accurate and precise measurement results using the program SPSS Version 26.0 for windows. Based on the basis of decision making in this study, namely H0 was rejected and Ha was accepted because the significance value (2-tailed) was <0.05, thus the hypothesis Ha reads that cognitive restrukcturing techniques can increase students’ academic self-efficacy at SMPN 4 Bantimurung.

Keywords


cognitive restructuring; self-efficacy

Full Text:

PDF

References


Amir, Zubaidah & Risnawati. 2016. Psikologi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Asawaja Pressindo

Anisanti D M. 2020. Pengaruh Penggunaan Strategi Restrukturisasi Kognitif Dalam Konseling Kelompok Terhadap Stres Akademik Siswa. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling

Apriyanti, S. 2014. Efektifitas Teknik Restructuring Kognitif Untuk Mereduksi Kecemasan Komunikasi Pada Remaja: Penelitian Pra-Eksperimen Terhadap Peserta Didik Kelas X SMA Pasundan 2 Bandung Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi. Jurusan Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Universitas Pendidikan Indonesia.

Arifin, B. S. 2015. Dinamika Kelompok. Bandung: CV Pustaka Setia.

Ardian Renata Manuardi. 2021. Konseling Dengan Strategi Restrukturisasi Kognitif Serta Pengaruhnya Terhadap Efikasi diri Performansi Akademik. Quanta. Vol. 5. No. 2. Hal 46-55

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. Rineka Cipta: Jakarta

Cheng, Y. H., Tsai, C. C., & Liang, J. C. 2019. Academic hardiness and academic self-efficacy in graduate studies. Higher Education Research and Development, 38(5), 907–921.

Christiana, R. 2018. Keefktifan Peer Modeling untuk Meningkatkan Efikasi Diri Akademik Maasiswa dalam Menguasai Keterampilan Berbahasa Inggris. Hibualamo, 2(2), 61-65.

Erford, B. T. 2016. 40 Teknik Yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ghufron, M.N., dan Risnawati, R. 2016. Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: ARRuzz Media.

Ghufron, M.N. dan Rini R.S. 2016. Efikasi Diri dan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Matematika dan Pembelajaran. Vol. 21, No. 1, hal. 20-30

Ghozali, I. 2016. Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Edisi 8. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro

Habsy, B.A. 2022. Panorama Teori-Teori Konseling Modern Dan Post Modern: Refleksi Keindahan dalam Konseling. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Habsy, B. A. 2018. Keefektifan Konseling Kelompok Cognitive Behavior untuk Meningkatkan Regulasi Diri Siswa SMP. Perspektif Ilmu Pendidikan, 33(1), 15-26.

Hardianto Gusriko, Erlamsyah, Nurfarhanah. 2014. Hubungan Antara Efikasi diri Akademik Dengan Hasil Belajar Siswa. Konselor. Vol. 3 No. 1. Hal 1-7.

Harmawati dkk. 2016. Teknik Cognitive Restructuring Untuk Meningkatkan Self Efficacy Belajar Siswa. Jurnal Psikologi. Vol. 3. No. 2. Hal. 76-86.

Iyus Jayusman, Oka Agus KS. 2020. Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak. Vol.7 No.1. Hal 13-20.

Krisdayanti, S., Munir, A., & Munifah, M. (n.d.). Efektivitas Konseling Kelompok Cognitive Restructuring Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Palu. Jurnal Konseling Dan Psikoedukasi, 3(1), 114–127

Krisnayana, Antari Madri, Dantes Nyoman. 2014. Penerapan Konseling Kognitif Dengan Teknik Restrukturisasi Kognitif Untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 3 Singaraja. E-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling. Vol. 2 No. 1. Hal 1-10.

Lianawati Ayong. 2017. Implementasi Keterampilan Konseling Dalam Layanan Konseling Individual. Jambore Konselor 3. Hal 85-92.

Manuardi, A. R. 2018. Pengaruh Strategi Restrukturisasi Kognitif terhadap Efikasi Diri Performansi Akademik Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Malang.

Musdalifah Ana. 2021. Meningkatkan Self Efficacy Peserta Didik Selama Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. PD ABKIN JATIM & UNIPA SBY.

Nurvayanti. 2021. Permasalahan Yang Dialami Siswa SMPN 4 Bantimurung. Wawancara Pribadi. Bantimurung.

Pandang, A. & Anas, M. 2019. Penelitian Eksperimen dalam Bimbingan Konseling. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Purwanto. 2016. Metodologi Pnenelitian Kuantitatif. Pustaka Pelajar. Yogyakarta

Putranto, A. K. 2016. Aplikasi Cognitive Behavior dan Behavior Activation dalam Intervensi Klinis. Jakarta Selatan: Grafindo Books Media.

Putra Adi S, Daharnis, Syahniar. 2013. Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Meningkatkan Self-efficcy Siswa. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 2 No. 2. Hal 1-6.

Rika Damayanti, Puti Ami N. 2016. Pengaruh Konseling Kognitif Perilaku dengan Teknik Restrukturisasi Kognitif terhadap Harga Diri Peserta Didik Kelas VIII Di MTs N 2 Bandar Lampung. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal). Vol. 3. No. 2. Hal 219-232.

Rizal Muhammad, Pandang A, Bachri T S, 2022. Penerapan Teknik Restrukturisasi Kognitif Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Siswa di Sekolah Menegah Atas. PINISI Journal Of Education. Vol. 2 No. 5

Siyoto, Sandu dan Ali Sodik. 2015. Dasar Metodologi Penelitian.Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Sopiyah, dkk 2020. Efektivitas Teknik Konseling Cognitive Behavioral untuk Meningkatkan Efikasi diri siswa pada pelajaran Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP). Vol. 11. No. 2. Hal 102-124

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Suranata, K. 2017. Modeling Konseling Kognitif-Perilaku: Panduan Meningkatkan Resiliensi Akademik Siswa Melalui Pola Berpikir Rasional. Padang: Ikatan Konselor Indonesia (IKI).

Yusadri, Alfi Rahmi, Intan Sari. 2020. Efektivitas Teknik Restrukturisasi Kognitif dalam Konseling Individual untuk Mereduksi Perilaku Merokok. Biblio Couns : Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan. Vol. 3. No. 2. Hal 56-66.


Article Metrics

Abstract view : 129 times | PDF view : 17 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.