The Effectiveness of Cognitive Disputation Group Counseling in Overcoming Academic Self-Handicapping of Junior High School Students

Annisa Maharani Masrurah(1*), Abdullah Pandang(2), Suciani Latif(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Academic self-handicapping is an individual mechanism for protecting self-esteem through behavioral/environmental manipulation (Jones and Berglas in Lilla & Zlot, 2018). The researcher divided the Academic Self-handicapping scale to class IX students at SMP Negeri 4 Luyo, the total number of students in class IX, namely 23 students, was identified as experiencing academic self-handicapping in the very high criteria. Researchers used a quasi-experimental research design and gainscore test data analysis techniques in this study, then obtained data on the initial academic self-handicapping results of class IX students at Luyo 4 Public Middle School before being given group counseling services with academic self-handicapping techniques indicating that the level of academic self-handicapping students are in the category high which includes avoidance behavior such as preferring to play soccer, social media and traveling instead of doing chores or get ready for exams

Keywords


Academic Self-Handicapping; Cognitive Disputation;Group Counseling

Full Text:

PDF

References


Afriza Khairana. 2018. Penerapan Teknik Cognitive disputation untuk Membantu Adaptasi Diri Terhadap Lingkungan Rehabilitasi; Studi Kasus Seseorang Pecandu Narkoba Diplato Foundation Surabaya. Skripsi. Surabaya: Perpustakaan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

Ayhan & Funda. 2019. Academic Self-handicapping Among University Students: The Role of Procrastination, Test Anxiety, Self-Esteem, and Self-Compassion. Turkey : Article reuse guidelines

Aprilias, N. & Wiyono, D.B. 2019. Keefektivan Konseling Rational Emotive Behaviour Teknik Cognitive Disputation Untuk Mengurangi Tingkat Fanatisme Terhadap Idonla Pada Siswa Penggemar K-Pop. Jurnal Konseling Indonesia. Volume 5 (Nomor 1). Halaman 12-20.

Elfira. 2021. Permasalahan Yang Dialami Siswa SMPN Luyo. Wawancara guru BK. Luyo.

Fahromansyah. 2021. Apa Yang Dimaksud Dengan Academic Self-handicapping . Forum Diskusi Online Dictio, https://www.dictio.id (Diakses pada 7 Oktober 2021).

Thabroni, G. 2022. Metode Penelitian: Pengertian & Jenis Menurut Para Ahli. https://serupa.id/metode-penelitian/ (diakses pada 2 Februari 2022)

Galih. 2022. R Tabel PDF dan Uji Validitas. https://wikielektronika.com/r-tabel-uji-validitas/ (diakses pada 31 Agustus 2022)

Hasiholan, F. 2019. Hubungan Antara Self-Compassion Dengan Academic Self-handicapping Pada Mahasiswa Teknik Mesin Universitas Diponegoro Yang Sedang Mengerjakan Tugas Akhir. Skripsi. Fakultas Psikologi. Universitas Diponegoro

Indonesia, R. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Tentang Bimbingan dan Konseling Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Nomor 111 Pasal 1 Tahun 2014.

Iresearchnet.com. 2021. Academic Self-handicapping . Psychology Research and Reference , http://psychology.iresearchnet.com/social-psychology/self/Academic Self-handicapping /. (Diakses pada 7 Oktober 2021).

Lilla & Zlot. 2018. The Theory of Self-handicapping: froms, Influencing Factors and Measurement. Article in Ceskoslovenská Psychologie. h. 20-42.

Niami, F. 2021. Terapi Kognitif Dengan Teknik Dispute Untuk Mengurangi Pola Pikir Negatif Pada Karyawan PHK Dampak Covid-19 Di Desa Waru Sidoarjo. Skripsi. h. 1-107.

Pandang, A. & Anas, M. 2019. Penelitian Eksperimen Dalam Bimbingan dan Konseling (Konsep Dasar & Aplikasinya Tahap Demi Tahap. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Panggalao, AS. 2019. Academic Academic Self-handicapping Ditinjau Dari Jenis Kelamin, Goal Orientation dan Self Compassion pada Mahasiswa Etnis Toraja di Salatiga. Tesis. Semarang

Prestasi Global, Modern Islamic School. 2021.Karakteristik Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). https://www.prestasiglobal .id/karakteristik-siswa-sekolah-menengah-pertama/. (diakses pada 15 Maret 2021)

Purba Pratiwi, B, dkk. 2021. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yayasan Kita Menulis

Purwanto. 2015. Metodologi Penelitian Kuantitatif (Untuk Psikologi dan Pendidikan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusmana Nandang. 2019. Bimbingan dan Konseling kelompok di Sekolah : Metode Teknik dan Aplikasi. Bandung: UPT Penerbitan dan Percetakan UPI PRESS.

Vidyadhara,K. & Sawtiri,R,D. 2018. Hubungan Antara Regulasi Diri dan Academic Self Handicapping Pada Mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Diponegoro Yang Sedang Mengerjakan Tugas Akhir. Jurnal Empati. Volume7 (Nomor 1). Halaman 247-255


Article Metrics

Abstract view : 87 times | PDF view : 152 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.