Improving the Ability to Calculate Addition Using Stick Numbers for Deaf Students at Special Schools in Bima City

Dita Puspita Sari(1*), Mustafa Mustafa(2), Zulfitrah Zulfitrah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study examines the low numeracy skills of deaf students in Mathematics at SLB Negeri 1 Kota Bima.  The formulation of the problem of this research is "How is the description of the increase in arithmetic addition operations ability through stick numbers in class III deaf students at SLB Negeri 1 Kota Bima?"  The formulation of the problem of this research is "How is the description of the increase in the operational ability to count addition using stick numbers in deaf students in class III at SLB Negeri 1 Kota Bima" The purpose of this study was to determine (1) the ability to calculate addition to research subjects (AV) before being given Baseline treatment  1 (A1) or before the use of the Stick the value in the category is still very low.  (2) The use of stick numbers to increase the numeracy ability of research subjects (AV) while being given Intervention treatment (B) or when using stick numbers the value is in the very good category.  (3) The ability to calculate the sum of the research subjects (AV) after being given Baseline 2 (A2) treatment after using the Stick scores are in the good category.

Keywords


Stick Figures; Ability to Calculate Addition; Deaf

Full Text:

PDF

References


Antoniun Cahya Prihandoko. 2006 Memahami Konsep Matematika Secara Benar Dan Menyajikan Dengan Menarik. Jakarta: Depdiknas

Arsyad, azhar. 2016. Media Pembelajaran. Depok: PT RAJAGRAFINDO

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Depdikbud, DIKTI

Efendi, Mohammad. 2006. Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: Bumi Aksara.

Fitriyana, N. 2015. “ Mengembangkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Melalui Penggunaan Media Stick Angka Pada Anak Kelompok A PAUD PKK Kandat KecamatanKabupaten Kediri”. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 5:53-66

Glover, Dafid. 2006. Pembelajaran Matematika. Jakarta: Grafindo Media Pratama

Haeruman. 2007. Model pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung:Karya Offset

Haenuddin 2013. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunarungu (Peserta Didik Berkebutuhn Khusus dengan hambatan Pendengaran). Jakarta: PT luxima Metro Media.

Indrawati, Ririn. 2019. Penggunaan Media Stick Angka Dengan Media Karet Berwarna Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Kelompok A Di Taman Kanak-kanak Dharma wanita Junwangi Kecamatan Krian Kabupaten Siadorjo. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Ma’rifah. 2014. Upaya Meningkatkan Berhitung Permulaan Mnggunakan Permainan Stick Angka Di Kelompok A Tk Dharma Wanita Persatuan Meduran Manyar Gresik. Pengembangan Profesional Keguruan. Gresik: Tidak Diterbitkan

Nurhalisa, ST 2020. Pengaruh Penggunaan Media Stick Angka Terhadap Kemampuan Berhitung Murid Kelas 1 SD Impres Paku Kabupaten Gowa. Universitas muhammadiyah Makassar.;;

Putri, L. 2014. Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Menggnakan Strategi Bermain Stick Angka Di Paud Belia. Vateran Semarang. Jurnal Ilmiah PG-PAUD IKIP, 2(2),hlm. 3.

Runtukahu, Tombakan & Kandou, Selpius. 2014. Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sapayono, 2019. Pengaruh Kegiatan Bermain Stick Angka Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Insan Cendekia Kec. Langkapura. Universitas Lampung

Suharmini, Tin. 2009. Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta:Kanwa Publisher.

Suparno.2007. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Sunanto, Juang.Dkk. 2006. Penelitian Dengan Subyek Tunggal. Bandung:UPI prees

Somad, P,& Tati hermawati, 1995. Ortopedagogik Anak Tunarungu. Bandung Depdikbud Direktorat Pendidikan Tinggi Jakarta. Proyek Pendidikan Tinggi Guru.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Alfabeta. www.cvalfabeta.com

Sukiman, 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani

Susanto, 2011. Pengaruh Kegiatan Anak Usia Dini. Jakarta: kencana perdana media Group.

Trisnawati Eki, 2011. Penerapan Strategi Bermain Stick Angka Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Di PAUD Witri Kota Bengkulu. Institut Agama Islam Negeri.

Wardami,dkk. 2011. Pengantar Luar Biasa. Jakarta: Universitas Terbuka

Yulianto Irham, 2015. Manfaat Media Pembeljaran Bagi Guru dan Siswa.(http:irfan yulianto.com/manfaat media pembelajaran-bagi guru-dan siswa 12-0


Article Metrics

Abstract view : 100 times | PDF view : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.