Increasing Seriation Ability Through the Use of Tower Bracelets in Autistic Students at Special Schools in Makassar City

Karmila Karmila(1*), Abdul Hadis(2), Bastiana Bastiana(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) 
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The formulation of the problem in this research is "How to increase seriation ability through the use of the Menara Bracelet in class II autistic students at SLB Arnadya Makassar". The aims of this study were 1) to find out the serialization ability of autistic students in class II at SLB Arnadya Makassar before being given treatment (baseline 1 / (A1)), 2) to find out the use of the Tower Bracelet to improve the serial ability of autistic students in class II at SLB Arnadya Makassar in the phase (intervention/ (B)), 3) knowing the increase in serial ability of autistic students in class II at SLB Arnadya Makassar after giving treatment (baseline 2 / (A2)), 4) knowing the comparison of serial ability of autistic students in class II at SLB Arnadya Makassar before and after being given treatment. The data collection technique used is the action test. The subject in this study was an autistic student in class II at SLB Arnadya Makassar with the initials FI. This study used an experimental method using Single Subject Research (SSR) with an A-B-A design. The conclusions of this study: 1) the serial ability of the subjects (FI) before being given treatment was still low, 2) the use of Bracelet Tower media to increase the serial ability of the research subjects (FI) could increase, 3) the serial ability of the subjects (FI) showed an increase after being given treatment.

Keywords


Tower Bracelet; Serial ability; Autism

Full Text:

PDF

References


Abdullah. S, dkk.2012. Pedoman Penulisan Skripsi Program S-1. Makassar: Fakultas Ilmu Pendidikan UNM.

Angraeni, Nurwinda. 2014. Kegiatan Bermain Musik Bagi Anak Autis Di Taman Musik Dian Indonesia Cilandak Barat Jakarta Selatan (Skripsi, tidak diterbitkan): Universitas Pendidikan Indonesia.

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Azhar Arsyad. (2006). Media Pembelajaran. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada. Desmita. 2008. Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Danim, Sudarwan. 2002. Penelitian Kuantitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Fathurrohman pupuh, M. Sobry Sutikno. 2009. Strategi Belajar Mengajar: Strategi Mewujudkan Pembelajaran Bermakna Melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami. Bandung: PT Refika Aditama.

Feliyana. 2014. Meningkatkan Kemampuan Matematika Dengan Menggunakan Teknik Mengurutkan (Seriasi) Dan Membandingkan (Ordering) Di PAUD IT ULUL ALBAAB Kota Bengkulu (Skripsi tidak diterbitkan): Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Gettman, David. 2016. Metode Pengajaran Montessori Tingkat Dasar Aktivitas.

Belajar untuk Anak Balita. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hewar, dkk. 2017. Exeptional Childreny-An Intruduction to Special Education.

United States Of American: Person Education, Inc. or its affiliates.

Hildayani, R (2013). Psikologi Perkembangan anak. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.

James, Michael J & Lyman Lee. 2002. Seriation Stratigraphy and Index Fossils.

Newyork: Kluwer Academic Publisher.

Mahnun, Nunu. 2012. Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasi Dalam Pembelajaran. Jurnal Pemikiran Islam Volume 37 Nomor 1.

Montessori, Maria 1912. The Montessori Method. New York: Frederick A. Stokes Company

Musfiqon. 2012. Pengembangan Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Nurhazizah, 2014. Peningkatan Kemampuan Matematika Awal Melalui Strategi Pembelajaran Kinestetik. Jurnal Pendidikan Usia Dini Volume 8 Edisi 2.

Ningrum. 2017. Upaya Meningkatkan Kemampuan Seriasi Anak Menggunakan Media Benda-Benda Sekitar Pada Kelompok A2 Di RA Masyithoh Karangnongko Sleman (Skripsi tidak diterbitkan): Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Rahlini, Hj. 2018. Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Dalam Mengurutkan Benda Dari Ukuran Terkecil Ke Terbesar Dengan Media Gambar Di Kelompok A TK Dewi Sartika Kecamatan Pandawan. Sagacious Jurnal Pendidikan dan Sosial Volume 4 Nomor 2.

Ridwan. 2017. Penggunaan Media Gelas Angka Untuk Mengenal Angka Anak Tunarungu Kelas Dasar II Di SLB YPAC Makassar (Skripsi tidak diterbitkan): Fakultas Ilmu Pendidikan.

Roopnarine, L dan Johnson. 2011. Pendidikan Anak Usia Dini dalam Berbagai Pendekatan, Jakarta: Kencana.

Soendari, T & Nani, E. 2011. Asesmen Dalam Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus, Bandung: Amanah Offset.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sunanto, J. Et all. (2006). Penelitian Dengan Subjek Tunggal. Tsukuba: Criced University

Sundayana, Roshina. 2013. Media Pembelajaran Matematika. Bandung : Alfabeta


Article Metrics

Abstract view : 56 times | PDF view : 62 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.