The Development of Carrom Learning Media to Improve the Ability of Mild Mentally Retarded Children to Read Words in SLB Negeri 1 Makassar

Hasriani Hasriani(1*), Syamsuddin Syamsuddin(2), Abd. Hadis(3), Usman Usman(4),

(1) State University of Makassar
(2) State University of Makassar
(3) State University of Makassar
(4) State University of Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v8i2.23543

Abstract


This study aims to produce carrom media to improve the ability to read words of mild mentally retarded children. The study implemented the research and development design based on the research stages of Borg & Gall. Data collection techniques used in this study were interviews, observations, and questionnaires. The data were analyzed through qualitative and quantitative analysis techniques. The object of this research is the modified Carrom learning media, with the research stages covering; 1) the information gathering stage; 2) the planning stage; 3) the product development stage, and 4) the design validation and revision stages. The results of this study are; needs analysis of grade 3 mentally retarded students at SLB Negeri 1 Makassar showed that teachers and students needed modified carrom as learning media, carrom media design/prototypes were modified starting fromplanning, product development, expert validation, and validity testing stages and the validation from the material experts showed that the media was considered valid and the validity level was in the very good category so that the modified carrom media deserved to be tested and resulted in a very good category.

Keywords


Media; carom; read the word; mild mental retardation

Full Text:

PDF

References


Arijumiati, R., Istiningsih, S., & Setiawan, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran oleh Guru Pada Masa Pandemi Di SDN 1 Lajut Lombok Tengah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 698-704.

Eni, U. A., Wijayanti, A., & Ardiyanto, A. (2020). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Carrom Berbasis Hots (Higher Order Thinking Skill) Sebagai Media Pembelajaran Ipa Kelas Iv Sekolah Dasar Development Of Higher Order Thinking Skill Based Carambol Educative Games As A 4th Class Primary School Science Media Learning. Jurnal Pijar Mipa, 15(5), 509-514.

Filasofa, L. M. K., & Miswati, M. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Penyandang Disleksia: Studi Kasus Pada Lembaga Pendidikan Di Indonesia. Journal Of Early Childhood And Character Education, 1(1), 53-72.

Febrita, Yolanda, And Maria Ulfah. 2019. “Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.” Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika 0812 (2019): 181–87. Http://Proceeding.Unindra.Ac.Id/Index.Php/Dpnpmunindra/Article/View/571.

Gumelar, N. A., Putri, R. K., Aryanti, S. N. N., & Ulya, C. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis Pada Artikel Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Proses. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), 3(1), 54-59.

Gading, I Ketut, Mutiara Magta, And Fenny Pebrianti. 2019. “Pengaruh Metode Suku Kata Dengan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan.” Mimbar Ilmu 24 (3): 270. Https://Doi.Org/10.23887/Mi.V24i3.21417

Hendrawan, Andreas Sapta, Yulianti, And Nuri Yuniasih. 2020. “Pengembangan Permainan Puzzle Carrom Berbasis Constextual Teaching And Learning (CTL) Pada Maetri Keberagaman Di Lingkungan Sekitar Untuk Kelas 3 Sekolah Dasar.” Seminar Nasional PGSD 4: 230–37. Https://Conference.Unikama.Ac.Id/Artikel/.

Lestari, Widya, And Zulmiyetri Zulmiyetri. 2019. “Meningkatkan Kemampuan Membaca Kata Melalui Media Video Pembelajaran Bagi Anak Tunarungu Widya.” Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus 7 (1): 71–76.

Liswana, S., & Rahmawati, I. (2018). Metode Pembelajaran Matematika Pada Siswa Tunagrahita Ringan Di Sdn Tebel Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(8).

Mu'min, S. A., & Yultas, N. S. (2020). Efektifitas Penerapan Metode Bermain Dengan Media Puzzle Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 12(2), 2

Mahyuni, A., AB, J. S., & Kirana, A. R. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sdn 3 Kaliawi Bandar Lampung. Cerdas: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(1), 1-10.

Mandia, I. N. (2017). Kohesi Dan Koherensi Sebagai Dasar Pembentukan Wacana Yang Utuh. Soshum: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 7(2), 175-188.

Miftachul’Ilmi, Achmad, Djoko Budi Santoso, And Muslihati Muslihati. 2021. “Traditional Games: Improving Manners Through Carom.” KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal) 8 (1): 47–54.

Novitasari, D. (2017). Pengembangan Karophi (Carrom Operasi Hitung) Untuk Kelas IV SD Negeri Pete Kecamatan Seyegan Kabupaten Sleman Yogyakarta. BASIC EDUCATION, 6(5), 374-380.

Nida, F. L. K. (2018). Membangun Konsep Diri Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 45-64.

Putri, T. U. (2021). Pandangan Bandi Delphie Tentang Pembelajaran Anak Tunagrahita Serta Relevansinya Dengan Intelegensi (IQ) Anak Tunagrahita. Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 5(1), 61-70.

Purbasari, D. (2020). Dukungan Pola Asuh Keluarga Dan Kemampuan Pemenuhan Personal Hygiene Anak Retardasi Mental Berdasarkan Karakteristik Di Cirebon. Syntax Idea: P-ISSN: 2684-6853 E-ISSN: 2684-883X Vol, 2.

Purwani, A., Fridani, L., & Fahrurrozi, F. (2019). Pengembangan Media Grafis Untuk Meningkatkan Siaga Bencana Banjir. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 55-67.

Purwani, A., Fridani, L., & Fahrurrozi, F. (2019). Pengembangan Media Grafis Untuk Meningkatkan Siaga Bencana Banjir. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 55-67.

Rahma, F. I. (2019). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Bagi Anak Sekolah Dasar). Jurnal Studi Islam: Pancawahana, 14(2), 87-99.

Rofisian, N. (2018). Konsep Pendidikan Karakter Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 1, 19-25.

Sahronih, S., Ismuwardani, Z., Suanto, A., & Shofari, M. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Edugame Augmented Reality Bermuatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar. Tematik: Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi (E-Journal), 9(2), 128-133.

Sormin, D., & Kumalasari, I. (2019). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Tunagrahita Di SLB C Muzdalifah Medan. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 5(1), 1-24.

Susilawati, E. (2022). Penggunaan Permainan Carrom Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Berhitung Pada Anak Tunagrahita Sedang. Learning: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 1-8.

Tameon, S. M. (2018). Peran Bermain Bagi Perkembangan Kognitif Dan Sosial Anak. Ciencias: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 26-39.

Widiastuti, N. L. G. K., & Winaya, I. M. A. (2019). Prinsip Khusus Dan Jenis Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 9(2).


Article Metrics

Abstract view : 168 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hasriani; Syamsuddin; Hadis; Usman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats