The relationship among self-efficacy, teacher social support, and self-regulated learning of elementary school students
(1) Universitas Surabaya
(2) Universitas Surabaya
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v10i1.51323
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anwar, F. (2016). Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Serambi Ilmu, 17(3), 263–265.
Fitriana, S., Ihsan, H., & Annas, S. (2015). Pengaruh efikasi diri, aktivitas, kemandirian belajar dan kemampuan berpikir logis terhadap hasil belajar matematika pada siswa kelas VIII SMP. Journal of Educational Science and Technology (EST), 1(2), 86–101. Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Kusumawati, P., & Cahyani, B. H. (2013). Peran efikasi diri terhadap regulasi diri pada pelajaran matematika ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Spirits, 4(1), 54–63.
Majid, T. (2016). Hubungan Minat Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smp Negeri 2 Wawonii Barat Kabupaten Konawe Kepulauan. Kendari: Skripsi. Hlm, 9.
Martinot, D., Sicard, A., Gul, B., Yakimova, S., Taillandier-Schmitt, A., & Maintenant, C. (2022). Peers and teachers as the best source of social support for school engagement for both advantaged and priority education area students. Frontiers in Psychology, 13, 958286. Frontiers Media SA.
Mukhid, A. (2008). Strategi self-regulated learning (perspektif teoritik). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2).
Mukhid, A. (2009). Self-efficacy (perspektif teori kognitif sosial dan implikasinya terhadap pendidikan). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).
Mulyana, E., Mujidin, M., & Bashori, K. (2015). Peran motivasi belajar, self-efficacy, dan dukungan sosial keluarga terhadap self-regulated learning pada siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 165.
N Sofiani. (2016). Hubungan Antara Minat Terhadap Musik Dan Dukungan Sosial Guru Dengan Motivasi Belajar Musik. Tesis, 111–142.
Priyatno, D. (2018). SPSS panduan mudah olah data bagi mahasiswa dan umum. yogyakarta: ANDI (Anggota IKAPI).
Priyatno, Duwi. (2012). Cara kilat belajar analisis data dengan SPSS 20. Yogyakarta: Andi Offset, 2098, 2107.
Purwanto, N. (2007). Psikologi pendidikan, cet. V. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Roebers, C. M., Schmid, C., & Roderer, T. (2009). Metacognitive monitoring and control processes involved in primary school children’s test performance. British Journal of Educational Psychology, 79(4), 749–767. Wiley Online Library.
Rustam, A., & Wahyuni, D. S. (2020). Pengaruh efikasi diri dan regulasi diri terhadap hasil belajar matematika siswa kelas X SMA Alkhairaat 1 Palu. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 61–68.
Saida, N. (2018). Perkembangan regulasi diri anak usia dini: Peranan kemampuan berbahasa dan regulasi diri pada pembelajaran. Jurnal PG PAUD Trunojoyo, 5(2), 110–115. Universitas Trunojoyo Madura.
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. John Wiley & Sons.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2012). Self‐regulation and learning. Handbook of Psychology, Second Edition, 7. John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, NJ, USA.
Situmorang, Z. R. D., & Latifah, M. (2014). Pengaruh dukungan sosial, konsep diri, dan strategi pengaturan diri dalam belajar terhadap prestasi akademik. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 7(3), 154–163.
Sugiyono, S. (2010). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung, 170–182.
Udayana, J. P. (2016). Hubungan antara Self Regulated Learning dan Kelekatan Remaja Awal terhadap Ibu dengan Prestasi Belajar Siswa SMP N 6 Denpasar Putu Riana Artyanti Putri dan I Made Rustika. Jurnal Psikologi Udayana, 3(1), 54–63.
Yanti, Y. S., Keraf, M. K. P. A., & Aipipidely, D. (2020). Dukungan sosial guru dengan regulasi diri dalam belajar pada siswa SMK. Journal of Health and Behavioral Science, 2(3), 185–201.
Zachariou, A., & Whitebread, D. (2019). Developmental differences in young children’s self-regulation. Journal of Applied Developmental Psychology, 62, 282–293. Elsevier.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice, 41(2), 64–70. Taylor & Francis.
Article Metrics
Abstract view : 312 times | PDF view : 3 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Aniva Kartika, Miftachul Jannah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Published by:
Guidance and Counseling Study Program,
Graduate Program of Universitas Negeri Makassar
Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,
90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306
Lt II Study Program BK, Indonesia
Email: jppk@unm.ac.id
p-ISSN : 2443-2202
e-ISSN : 2477-2518
JPPK UNM Indexed by:
JPPK UNM is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.