The development of the AUMDROID application (an android-based problem expression tool)

Jovial Kaihatu(1*), Farida Aryani(2), Abdulah Sinring(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v10i1.45868

Abstract


This study aims to investigate the needs, produce a prototype, and determine the validity and practicality of the AUMDROID application for students of SMKN (State Vocational High School) 10 Makassar. The respondents were six school counselors and twenty-five eleventh-grade TELI 1 students. A research and development (R&D) framework was adopted to conducted this study. Observations, interviews, as well as validity and product testing questionnaires were performed to collect the data. Descriptive quantitative analysis was performed to analyze the data. Results showed that the AUMDROID application was needed at SMKN 10 Makassar to facilitate and streamline the processes of guidance and counseling assessment, as well as the needs analysis of problems faced by students. The prototype of the AUMDROID application was developed by designing the Problem Expression Tool (AUM) based on the Student Independence Competency Standards (SKKPD) and developmental tasks. The developed AUMDROID application is valid and feasible for use at SMKN 10 Makassar. The AUMDROID application is practical due to its convenience and accessibility at all times and in any location

Keywords


: R&D; application; AUMDROID; AUM; android

Full Text:

PDF

References


Abdillah, H. (2022). Model Pelaksanaan Bimbingan Konseling Berbasis Teknologi Informasi dan Komputer Bagi Siswa Berkebutuhan Khusus. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(6), 792–801.

Asmadin, A., & Silvianetri, S. (2022). Need Asesmen Non Tes Bimbingan Dan Konseling Dalam Layanan Penempatan Dan Penyaluran Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 4654–4660.

Daulay, N. (2019). Urgensi Landasan Psikologi dalam Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling di Era Globalisasi. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 9(1).

Evianti, N., Subekti, R., & Firmansyah, B. (2020). Pelatihan Pengolahan Alat Ungkap Masalah (AUM) Dengan Menggunakan Komputer Bagi Konselor Sekolah SMKN 62 Lenteng Agung. Jurnal Pengabdian Teratai, 1(2), 303–307.

Gudykunst, W. B. (1998). Applying anxietyuncertainty management (AUM) Theory to intercultural adjustment training. International Journal of Intercultural Relations, 22(2), 227–250.

Hariyanto, E., & Mustafa, P. S. (2020). Pengajaran remedial dalam pendidikan jasmani (Vol. 3). Lambung Mangkurat University Press.

Ifdil, I., & Ilyas, A. (2018). Pengembangan dan Validasi Software Pengolahan Alat Ungkap Masalah Seri Umum (SP-AUM versi. 1).

Ifdil, I., Sin, T. H., & Fadli, R. P. (2021). Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Pengolahan Alat Ungkap Masalah (AUM) berbasis Website ditinjau dari gender. Suluah Bendang: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 21(3), 350–355.

Ilfana, A. (2022). Kompetensi Supervisor Dalam Supervisi Guru Bimbingan Konseling (Suatu Tinjauan Studi Pustaka). Jurnal Paedagogy, 9(1), 192–197.

Ilfana, A., & Herdi, H. (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Layanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Problematika dan Solusinya. Jurnal Paedagogy, 9(2), 241–247.

Imawanty, I., & Fransiska, A. B. (2019). Optimalisasi Asesmen dan Evaluasi Bimbingan dan Konseling dengan Memanfaatkan Aplikasi Formulir Daring Jotform. Konvensi Nasional Bimbingan Dan Konseling XXI, 129–135.

Istiâ, F. N., Arumsari, C., Imaddudin, A., Sugara, G. S., Nugraha, A., & Sulitiana, D. (2021). Pemanfaatan teknologi sebagai media pembelajaran dalam layanan bimbingan dan konseling di masa adaptasi kebiasaan baru. PROSIDING SEMINAR NASIONAL LPPM UMP, 2, 235–238.

Kurniawan, T. (2017). Pengembangan Aplikasi Pengenalan Bimbingan Dan Konseling Berbasis Android Sebagai Media Layanan Informasi Untuk Siswa Smp Negeri 3 Gresik. State University of Surabaya.

Kusnandi, K. (2019). Mengartikulasikan Perencanaan Pendidikan di Era Digital. Jurnal Wahana Pendidikan, 6(1), 1–14.

Prasetiawan, H., & Alhadi, S. (2024). Pemanfaatan media bimbingan dan konseling di sekolah menengah kejuruan muhammadiyah se-kota Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 11.

Rahmi Ramadhani, D. (2020). Belajar dan Pembelajaran: Konsep dan Pengembangan. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Safithry, E. A. (2018). Asesmen Teknik Tes dan Non Tes. IRDH.

Setyana, M. S., & Purwoko, B. (2018). Pengembangan Software Aplikasi Aum Berbasis Android untuk Siswa Kelas X Sman 1 Gedangan. State University of Surabaya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Triyono, T., & Febriani, R. D. (2018). Pentingnya pemanfaatan teknologi informasi oleh guru bimbingan dan konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 74–83.

Wahidah, N., Cuntini, C., & Fatimah, S. (2019). Peran dan aplikasi assessment dalam bimbingan dan konseling. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(2), 45–56.


Article Metrics

Abstract view : 9 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jovial Kaihatu, Farida Aryani, Abdullah Sinring

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: [email protected]

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats