The Implementation of Narrative Counseling to Improve Students’ Self-Concept

Haslinah Haslinah(1*), Abdullah Pandang(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v6i2.10944

Abstract


This study aims to describe (1) the negative self-concept of the students in Madrasah Aliyah DDI Kanang in Polewali Mandar Regency; (2) the implementation of narrative counseling to improve the self-concept of the students in Madrasah Aliyah DDI Kanang in Polewali Mandar Regency; and (3) the impacts of the implementation of narrative counseling to improve the self-concept of the students in Madrasah Aliyah DDI Kanang in Polewali Mandar Regency. This study used the quasi-experimental design with the quantitative approach. The sample of the study was 20 students in the 11th grade of Madrasah Aliyah DDI Kanang in Polewali Mandar Regency. Data were collected through questionnaires, observations, and interviews and analyzed using the Independent Sample t-Test. The study found that the self-concept of most students in Madrasah Aliyah DDI Kanang in Polewali Mandar Regency was at the moderate level and there was quite a significant difference in the scores of the students’ self-concept before and after the application of narrative counseling. These results suggest that narrative counseling is effective in improving the self-concept of the students in Madrasah Aliyah DDI Kanang in Polewali Mandar Regency.

Keywords


Narrative counseling; group counseling;self-concept;teenager

Full Text:

PDF

References


Afif, R. Y., & Listiara, A. (2018). Hubungan antara Konsep Diri dengan Asertivitas

pada Remaja di SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang. Jurnal Empati, Vol 7, No 2.

Alamsyah, N. (2016). Pengaruh Konsep Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMAN 102 Jakarta. Jurnal SAP, Vol 1, No 2.

Andinny, Y. (2015). Pengaruh Konsep Diri dan Berpikir Positif terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa . Jurnal Formatif, Vol 3, No 2.

Assahhra, M. F. (2012). Konsep Diri Remaja yang tinggal di Panti Asuhan (Studi Kasus). E-Journal Psikologi.

Bette, E. D. (2014). Predictive Influence of Academic Self-Concept and Motivational Arousals in Examination Cheating Tendency Among Students in Cross River State. Nigeria.

Corey, G. (2009). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (Eighth Edition). Betmont CA: Brook/Cole.

Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Durado, A. A., Tololiu, T. A., & Pangemanan, D. H. (2013). Hubungan Dukungan Orang Tua dengan Konsep Diri pada Remaja di SMA Negeri 1 Manado. E-Journal Keperawatan, Vol 1, No 1, 1-8.

Ghufron, N., & Risnawita, R. (2014). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Khotimah, R. A., Radjah, C. L., & Handriani, D. M. (2016). Hubungan antara Konsep Diri Akedmik, Harga Diri dan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMP Negeri di Kota Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, Vol 1, No 2.

Killing, B. N. (2015). Tinjauan Konsep Diri dan Dimensinya pada Anak dalam Masa Kanak-kanak Akhir. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, Vol 1, 116-124.

Leonard, & Supardi, U. S. (2010). Pengaruh Konsep Diri, Sikap Siswa pada Matematika, dan Kecemasan Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika. Cakrawala Pendidikan, Vol 29, No 3.

Mutiah, Yaya, & Effendy. (2019). Pengaruh Konseling Naratif terhadap pembentukan Konsep Diri Siswa MAN Indramayu. Jurnal Bimbingan Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, Vol 7, No 4.

Nauly, M., & Sihombing, R. (2012). Hubungan Dukungan Sosial yang diberikan Isteri dengan Konsep-Diri . Psikologia-Online, Vol 7, No 1.

Pambudi, P. S., & Diyan, Y. W. (2012). Hubungan Konsep Diri dengan Prestasi Akedemik pada Mahasiswa Keperawatan. Jurnal Keperawatan Diponegoro, Vol 1, No 1.

Pandang, A., & Anas, M. (2019). Penelitian Eksperimen dalam Bimbingan Konseling. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Prabadewi, K. D., & Widiasavitri, P. N. (2014). Hubungan Konsep Diri Akademik dengan Motivasi Berprestasi pada Remaja Awal yang tinggal di Panti Asuhan di Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, Vol 1, No 2.

Putri, S. D., Aprison, W., & Sari, I. (2020). Pengaruh Konsep Diri terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa. KONSELING : Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling , Vol 1, No 3.

Rakhmat, J. (2015). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Santrock, J. W. (2012). A Tropical Approach to Life Span Development. New York: Mc. Graw Hill.

Sari, J. W., Purwanto, E., & Japar, M. (2017). Konseling Naratif untuk meningkatkan Konsep Diri Siswa . Jurnal Bimbingan dan Konseling, Vol 6, No 1.

Slaninova, G., & Stainerova, M. (2015). The Self Concept of Students Formation and its Changes. Procedia (pp. 257-262). Procedia - Social and Behavioral Sciences.

Sobur, A. (2013). Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.

Sternke, J. (2010). Self Concept and Self Esteem in Adolescents with Learning Disabilities. American Association 5th Edition

Sugiono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta.

Suminar, E., & Miyuntari, T. (2015). Konsep Diri, Konformitas dan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Persona, Jurnal Psikologi Indonesia, Vol 4, No 2.

Suryadin, A. (2014). Hubungan Keharmonisan Keluarga dan Dukungan Sosial Teman dengan Konsep Diri pada Siswa Madrasah Mualimin Muhammadiyah Yogyakarta.

Suryanto, Putra, M. G., Herdiana, I., & Alfian , I. (2012). Pengantar Psikologi Sosial. Surabaya: Pusat Penerbitan dan Percetakan Universitas Airlangga.

Van, Z. B., Marsh, H., Seaton, M., & Parker, P. (2015). Self-Concept : From Unidimensional to Multidimensional and Beyond. International Encylopedia of The Social & Behavioral Sciences.

Wang, J. (2009). A Trend Study of Self Concept and Mathematics Achievment in a Cross-Cultural Context. Mathematics Education Research Journal , Vol 19, No 3, 33-47.

Wulandari, A. R., & Susilawati, L. K. (2016). Penerimaan Diri dan Dukungan Sosial terhadap Konsep Diri Remaja yang tinggal di Panti Asuhan Bali. Jurnal Psikologi Udayana, Vol 3, No 3.

Yahaya, A. (2009). The Relationship between Self-Concepts and Communication

Skills Towards Academic Achievment Among Secondary School Students in .

Zanden, V. B., Marsh, H. W., Seaton, M., & Parker, P. (2015). Self Concept : from Unidimensional to Mutidimensional and Beyond. International Encyclopedia of The Social & Behavioral Science, Vol 21.


Article Metrics

Abstract view : 410 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 haslinah haslinah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats