The Development of a Tutorial Video on Cognitive Behavior Modification for School Counselors to Address Anxiety Cases

Deni Wijaya(1*), Farida Aryani(2), Abdullah Pandang(3), Sulaiman Samad(4),

(1) State University of Makassar
(2) State University of Makassar
(3) State University of Makassar
(4) State University of Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v8i2.26461

Abstract


This study aims to describe (1) the needs of the tutorial video on Cognitive Behavior Modification (CBM) counseling for the school counselors in Makassar to address student anxiety, (2) the prototype of the CBM tutorial video for the school counselors inMakassar to address student anxiety, and (3) the validity of the CBM tutorial video for the school counselors in Makassar to address student anxiety. This study adopted a research and development design by Borg & Gall (2003). Questionnaires, interviews and scale were used to collect data. The results of the study revealed that (1) the tutorial video on Cognitive Behavior Modification (CBM) counseling was needed by the school counselors in Makassar to address student anxiety, (2) the video consisted of two parts: an overview of the CBM approach and the steps of CBM counseling, and (3) the tutorial video on Cognitive Behavior Modification (CBM) counseling for the school counselors in Makassar to address student anxiety was found to be valid to use.

Keywords


Tutorial Videos; Cognitive Behavior Modification; Anxiety

Full Text:

PDF

References


Apriliana, I. P. A., Suranata, K., & Dharsana, I. K. (2019). Mereduksi Kecemasan Siswa Melalui Konseling Cognitive Behavioral. Indonesian Journal of Educational Counseling, 3(1), 21–30.

Bakhtiar, M. I. (2015). Pengembangan Video Ice Breaking Sebagai Media Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, (2)1, 150–162.

Borg, W. G., & Gall, M. D. (2003). Educational Research. Longman, Pearson.

Carkhuff, R. R. (2008). The Art of Helping. (9th ed.). Possibilities Publishing, Inc.

Corey, G. (2012). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (9th ed.). Brooks/Cole.

Fitri, D. (2017). Efektivitas Cognitive Behavior Therapy Untuk Menurunkan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Pada Mahasiwa.Jurnal Psikologi. 10(1)

Hayat, A. (2017). Kecemasan dan metode pengendaliannya. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 12(1). hal. 56-64

Meichenbaum, D. (1977). Cognitive Behaviour Modification. Scandinavian Journal of Behaviour Therapy, 6(4).

Meichenbaum, D. (1993). Changing conceptions of cognitive behavior modification: Retrospect and prospect. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(2)

Muarifah, A. (2012). Hubungan kecemasan dan agresivitas. Humanitas (Jurnal Psikologi Indonesia), 2(2), 102–112.

Nuraisyiah, N., Nurdiana, N., & Ma’ruf, M. I. (2019). Pengaruh Gangguan Kecemasan Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMK Negeri 1 Makassar. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 2(2).

Pandang, A., & Anas, M. (2018). Analisis Permasalahan dan Kebutuhan Penguatan Kompetensi Guru Bimbingan Konseling di Kota Makassar. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 1(1), hal.1–16

Permana, H., Harahap, F., & Astuti, B. (2017). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kecemasan Dalam Menghadapi Ujian Pada Siswa Kelas Ix Di Mts Al Hikmah Brebes. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 13(2).

Rahmi, S. (2018). Pengaruh Pendekatan Perilaku Kognitif Terhadap Tingkat Penyesuaian Diri Siswa Di Kelas Vii Smp Negeri 29 Makassar. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(1) hal. 150-162

Wahyuni, Endang. (2015). Hubungan self-efficacy dan keterampilan Komunikasi dengan Kecemasan Berbicara di depan Umum. Jurnal Komunikasi Islam. 5 (1) hal. 51-82

Wahyuni, E. N. (2017). Mengelola stres dengan pendekatan Cognitive Behavior Modification (studi eksperimen pada mahasiswa baru pendidikan agama islam (PAI) Fakultas Ilmu Tarbiyah & Keguruan UIN Maliki Malang). Tadrib, 3(1), hal. 98-117.

Wirasasmita, R. H., & Putra, Y. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif Menggunakan Aplikasi Camtasia Studio Dan Macromedia Flash. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika (Vol. 1, Issue 2).

Yanti, S., Erlamsyah, E., & Zikra, Z. (2013). Hubungan antara Kecemasan dalam Belajar dengan Motivasi Belajar Siswa. Konselor, 2(1).

Yoga Utomo, A., & Ratnawati, D. (2018). Pengembangan Video Tutorial Dalam Pembelajaran Sistem Pengapian Di SMK. Ignition System Learning. 6(1).

Yuanta, F. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02).


Article Metrics

Abstract view : 167 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Deni Wijaya; Farida Aryanı; Abdullah Pandang; Sulaiman Saman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats