Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Melalui Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Pembelajaran Wordwall Siswa Sekolah Dasar

Restu Farachdila(1*), Dedy Irawan*(2),

(1) Universitas Muhammadiyah Purwokerto
(2) Universitas Muhammadiyah Purwokerto
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i2.61347

Abstract


This research is motivated by the low learning achievement of students in the Pancasila Education subject in grade V of SD Negeri 1 Karanggintung. The low learning achievement is caused by teachers not using learning models and media in the learning process. This research method used is Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles. The results show that the Problem-Based Learning (PBL) learning model assisted by wordwall learning media can enhance students' learning achievement in the Pancasila Education subject. Enhancement can be seen from the calculation of the percentage of students' learning achievement mastery which continues to increase in each cycle. In the first cycle, the percentage of students' learning achievement mastery is 51.79% with a fairly good criterion. In the second cycle, the percentage of students learning achievement mastery increased to 83.93% with a very good criterion. Thus, it can be concluded that the use of the Problem-Based Learning (PBL) learning model assisted by wordwall learning media can enhance students' learning achievement in the Pancasila Education subject in grade V of SD Negeri 1 Karanggintung.


Keywords


Learning achievement; Problem Based Learning; Elementary School; Wordwall.

Full Text:

PDF

References


Cahyani, H., & Setyawati, R. W. (2016). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 151–160.

Dewi, E. R. (2021). Pengaruh Kompetensi dan Fasilitas Belajar Terhadap Pembelajaran Sistem Daring dan Prestasi Siswa SMP Se-Kota Makassar Di Masa Pandemi Covid 19. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(2), 194–205. https://doi.org/10.31960/ ijolec.v3i2.901

Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10. 31004/edukatif.v4i2.2589

Irawan, D., Nurlailasari, I., & Muslim, A. (2023). Peningkatan Prestasi Belajar Peserta Didik melalui Media PowerPoint pada Tema 4 Subtema 3 Kelas IV SD UMP. Khazanah Pendidikan-Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 301–306. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16525

Jasiah, Marselus, Haris, Marjuki, Ahmad Taufiq, N. A. B. (2021). Mahir Menguasai PTK (Penelitian Tindakan Kelas) dalam 20 hari. Adanu Abimata.

Kristiawati, K., & Wibawa, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Arrange berbantu media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 2 Bejiarum. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(2), 650–656. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i2.4073

Lestari, S., Masfuah, S., & Oktavianti, I. (2023). Model Problem Based Learning Berbantuan Diorama Bulusan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 7(1), 90–97.

Maghfiroh, K., Roudlotul, M. I., & Semarang, H. (2018). Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jpk, 4(1), 64–70. https://journal.unnes.ac.id/nju/ index.php/jpk

Mawarsari, N., & Wardani, K. W. (2022). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Numerasi pada Kurikulum Merdeka Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5461–5465. https://doi.org/10.54371/jiip. v5i12.1177

Mohammad Fikriansyah, & Idzi’ Layyinnati. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Website (Wordwall) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII Di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 07 Paciran. Jurnal Mahasiswa Pendidikan, 4(2), 1–34. https://doi. org/10.37286/jmp.v4i2.248

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.162

Prastiwi, D. D., Istriyanti, S. F., Sutoro, M. W., & Sudigdo, A. (2024). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Penerepan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. 172–178.

Rahmat, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(2), 144–159. https://doi.org/10.17509/jpp. v18i2.12955

Safitri, M., Nazliati, & Rasyid, M. N. (2022). Penerapan Media Web Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI Siswa di SMP Negeri 2 Langsa. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 47–56. https://doi.org/10.32505/ ikhtibar.v9i1.636

Sebastian, D. R. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Atas Lingkungan dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2), 5055–5062.

Wijayanti, F. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Panduan Lengkap Dan Praktis. In Diterbitkan oleh Penerbit Adab CV. Adanu Abimata (Issue Mi).


Article Metrics

Abstract view : 27 times | PDF view : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Restu Farachdila, Dedy Irawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya