Pengaruh Media Board Game Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Kelas II Sekolah Dasar

Elina Ayu Ilmiyah(1*), Tri Achmad Budi Susilo(2), Mochammad Ludfy Hadis Maqfiro(3),

(1) Universitas PGRI Delta
(2) Universitas PGRI Delta
(3) Universitas PGRI Delta
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i2.61182

Abstract


Mathematics learning is compulsory learning at every level of eduction. The low understanding of students during mathematics learing can produce suboptimal learning outcomes. The gives significant confidence for researchers to use board game media in examining research problems. The purpose of conducting research using quantitative experimental methods that apply a Nonequivalent Control Group design aims to determine whether or not there is an influence of board game media on student learning outcomes in grade II elementary school mathematics learning. The instrument used are pretest, posttest and student response questionnaires. There is a difference in the average learning outcomes in the experimental class obtained a value of 90,66 while in the control class obtained a value of 62,66. The results of the test t (4,315) > t table (2,160) with a p-value of 0,001 < 0,05 which means H0 is rejected. Then the results of the student response questionnaire in learning using the board game media are 82%. 


Keywords


Learning outcomes; Mathematic; Board game media

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Dewi, G. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Busy Book Untuk Melatih Kemampuan Motorik Halus Pada Siswa Autis. Jurnal Ibriez, 242.

Erdiana, L. R. (2023). The Development Of An Hel Model To In-crease The Curiosity In Early Childhood. Journal Of Southwest Jiaotong University, 58(2).

Erlitasari, N. D., & Dewi, U. (2016). Pengembangan Media Board Game Garis Bilangan Materi Bilangan Bulat Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SDN Ngampelsari Candi Sidoarjo. Jurnal Universitas Negeri Surabaya, 1–12.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Pustaka Setia.

Israwaty, I. (2020). Pengaruh Penerapan Metode Eksperimen Pada Materi Penjernihan Air Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan.

Liberna, H. (2018). Hubungan Gaya Belajar Visual dan Kecemasan Diri Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X SMK Negeri 41 Jakarta. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 98. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.988

Nurwahyunita, N., Budhi, R., & Nurhayati, E. (2024). Pengaruh Media Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Operasi Hitung Perkalian Bilangan Cacah. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan.

Rahmawati, E. &. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Peta Tiga Dimensi Melalui Pembelajaran Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN Banjaran Kecamatan Driyorejo Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 11.

Salam, R., Pagarra, H., Makassar, N., & Read, M. (2023). Pengaruh Model Radec Terhadap Kemam-puan MemBaca Pemahaman Siswa Kelas IV SD Inpres Unggulan. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 7(3), 465–372.

Sartika. (2020). Pengaruh Kopetensi Kepribadian Guru Terhadap Sikap Guru Dalam Mengajar Di Sekolah Dasar Negeri 009 Kampung Baru Kecamatan Concong. (Skripsi). STAI Auliaurrasyidin Tembilahan.

Sary, D. D. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Interaktif Dalam Keterampilan Menulis Argumentasi Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5).

Setiawan, N. H. (2020). Application of Board Game Pancasila Dadu (Pandu) in Civic Learning. Annual Civic Education Conference, 418.

Sudirman, N. (2018). Ilmu Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D.

Wibowo, S. (2017). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (Pkn) melalui media Audio Visual Berbasis Keragaman Budaya di Program Studi pgsd Stkip Sidoarjo. Jurnal Persada, 49.


Article Metrics

Abstract view : 30 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Elina Ayu Ilmiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya