Penerapan Model Pembelajaran Pakem Berbasis Media Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas V SD

Vilamina Vilamina(1*), Evinna Cinda Hendriana(2), Lili Yanti(3),

(1) STKIP Singkawang
(2) STKIP Singkawang
(3) STKIP Singkawang
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i1.53596

Abstract


This research aims to find out whether the PAKEM learning model based on crossword puzzle media has an effect on increasing the cognitive learning outcomes of class V students in social studies subjects and to find out whether the PAKEM learning model based on crossword puzzle media can improve the cognitive learning outcomes of class V students in social studies subjects. The type of research is quantitative research with a quasi-experimental method, Nonequivalent Control Group Design. The sample taken in the research was 23 VA class students. The data collection technique uses a crossword puzzle test technique. Data analysis techniques use effect size and N-Gain. The results of the research are: 1) The application of the PAKEM learning model based on crossword puzzle media has an effect on increasing the cognitive learning outcomes of class V students. This can be seen from the effect size results of 1.11, a high criterion. 2) the magnitude of the increase in students' cognitive learning outcomes after implementing the PAKEM learning model based on crossword puzzle media, this can be seen from the calculation results of the average N-Gain-=0.58, a percentage of 58% with the interpretation being quite effective and having medium criteria.


Keywords


Crossword Puzzle; Learning Outcomes; Learning Model; PAKEM.

Full Text:

PDF

References


Alfianiawati, T., Desyandri, D., & Nasrul, N. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Di Kelas V SD. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(3), 110. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd/article/view/5400/2795.

Alidawati, A. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Gambar Berupa Rumah Adat Tentang Keragaman Budaya Di Indonesia Pada Pelajaran IPS Di Kelas V SD Negeri 03 Kota Mukomuko. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 7995.https://ejournal.iainbeng kulu.ac.id/index.php/ijsse/article/view/1686/1440.

Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:PT Bumi Aksara Bandung.

Budiasa, P., & Gading, I. K. (2020). Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Gambar Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar IPA. Mimbar PGSD Undiksha, 8(2), 253- 263.https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/26526/15618.

Darman, R. A. (2020). Belajar dan Pembelajaran. Padang: Guepedia.

Djabba, (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match intuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Muatan IPS Kelas V UPTD SD Negeri 166 Barru. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Vol, 7. No 443-447

Febriani, M. (2021). IPS Dalam Pendekatan Konstruktivisme (Studi Kasus Budaya Melayu Jambi). Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(1), 61-66. https://ejurnal.pps.ung. ac.id/index.php/Aksara/article/view/380/343. Diakses 20 September 2022.

Gulo, dkk (2023). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Ips Siswa Ips Kelas V SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan,7(2). 420-425.

Hanifah, N. (2017). Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal Dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa Dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi. Sosio e KONS, 6(1). https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/sosio_ekons/article/view/1715.

Hendriana, E. C. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Gaya Belajar Auditorial terhadap Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 3(1), 1-8.

Ihsan, H. (2015). Validitas Isi Alat Uukur Penelitian: Konsep Dan Panduan Penilaiannya. Pedagogia, 13(3), 173-179. https://ejournal.upi.edu/ index.php/pedagogia/article/view/6004.

Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102-109.

Kamal, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Pakem (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenangkan) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Materi Sistem Pemerintahan Di Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Seumantok Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Lentera, 22(3), 1-4. http://journal.umuslim.ac.id/index.php/ltr1/article/view/1449

Riani, T. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika. Jurnal inovasi dan pembelajaran Fisika, 4(1), 19-26. https://ejournal. unsri.ac.id/index.php/jipf/article/ view/4258/2319.

L, Sri Polma. (2016). Faktor Penyebab Rendahnya Nilai IPS Siswa Kelas VIIE SMP Negeri 14 Kota Jambi. Jambi:FKIP Universitas Jambi. Retrieved from: http://e-campus. fkip.unja.ac.id.

Syamilah, M. N. (2017). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Pasundan 4 Bandung (Studi Quasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kompetensi Dasar “Pendapatan Nasional” Kelas X IPS SMA Pasundan 4 Bandung Tahun Ajaran 2016/2017) (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS). Retrieved from: https://ejournal.lp3 kamandanu.com/ index.php/panthera/article/view/10.

Saraswati, N. M. D., Marhaeni, D. A. I. N., & Natajaya, D. I. N. (2015). Pengaruh Model Pakem Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ips Kelas Vi Sd 4 Tonja Dengan Kovariabel Motivasi Belajar. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 5(1). https://ejournalpasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ep/article/view/1583.


Article Metrics

Abstract view : 59 times | PDF view : 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Vila Mina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya