Pengaruh Penerapan Metode Kerja Kelompok terhadap Kemampuan Aspek Kognitif dan Afektif Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA
(1) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(2) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(3) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i1.43185
Abstract
Group work method is one of the learning methods that rely on collaboration between students. This research aims to measure how much influence the application of group work method has on the ability of cognitive and affective aspects of primary school students in natural science learning. The method used in this research is quasi-experimental method. This method has nine stages, namely: literature review, identifying and limiting research problems, developing research hypotheses, creating research designs, conducting pretests, conducting experiments, conducting post-tests, processing and analyzing data, and drawing conclusions. The research sample amounted to 40 students, consisting of 20 students in the experimental class and 20 students in the control class. The data collection techniques used were cognitive and affective tests. The results showed that the application of the group work method had a significant effect on the ability of students' cognitive and affective aspects in learning natural science. Students' collaboration skills must continue to be carried out in every subject so that the ability of other aspects can increase
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bangun, K., B., & Marbun, S. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Kerja Kelompok terhadap Perkembangan Sosial Anak 5-6 tahun di TK Sos Desa Taruna Medant. A 2018/2019. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 5(1), 24–29.
Barus, M. (2022). Literasi Sains dan Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendistra, 5(1), 17–23.
Cahyono, A., T., & Joko. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Ditinjau dari Motivasi Beprestasi pada Mata Pelajaran Dasar dan Pengukuran Listrik. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 03(03), 381–388.
Christiani, A., & Mintohari. (2014). Penerapan Metode Small Group Discussion dengan Model Cooperative Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Penilitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 02(02), 1–11. https://media.neliti.com
Delar, D., A., Reinita, Arwin, & Mansurdin. (2022). Analisis Kemampuan Kognitif, Afektif, dan Psikomotor Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu melalui Model Cooperative Tipe Make a Match di SDN 05 Sawahan Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 8390–8400. https://jptam.org/index.php/ jptam/article/view/3563%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/3563/3455
Fatimah, S., & Kartika, I. (2013). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar Berbasis Pendidikan Karakter. Jurnal Al-Bidayah, 5(2), 281–297. https://jurnal.albidayah.id/index.php/home/article/view/125
Fitriani, B., & Ramli, E., S., S. (2021). Analisis Situasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar dengan Metode Daring Selama Masa Wabah Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 255–260. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.326
Hardimansyah. (2021). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Fiqih di MTs Negeri Putussibau. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 143–156.
Meilani, L., Bastulbar, B., & Pratiwi, W., D. (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Aspek Kognitif, Afektif, dan Psikomotor bagi Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(3), 282–287. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i3.31476
Mujakir. (2015). Kreativitas Guru dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Lantanida Journal, 3(1), 82–92. https://doi.org/10.22373/lj.v3i1.1443
Rahmi, A., Witarsa, R., & Noviardila, I. (2022). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Example dan Non Example. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 484–493.
Sari, U., R. (2022). Metode Kerja Kelompok dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Cendekia: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(1), 1–9.
Siregar, W., K., & Witarsa, R. (2022). Analisis Pembelajaran Tematik Berbasis Kecerdasan Spiritual Siswa Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 224–230.
Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.2 1043/edukasia.v8i2.757
Sulthon. (2016). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). Elementary: Islamic Teacher Journal, 4(1), 38–54. https://doi.org/10.2 1043/elementary.v4i1.1969
Supardi, K. (2017). Media Visual dan Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 160–171.
Turdjai. (2016). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Triadik, 15(2), 17–29. https://ejournal.unib.ac.id/ index.php/triadik/article/download/2865/1373
Witarsa, R. (2022). Penelitian Pendidikan (M. Lanjarwati (ed.); 1st ed.). Deepublish Publisher.
Article Metrics
Abstract view : 19 times | PDF view : 6 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jefrizal Jefrizal, Ramdhan Witarsa, Musnar Indra Daulay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: