Peningkatan Kemampuan Mendeskripsikan Daur Hidup Hewan Melalui Penggunaan Media Gambar Berseri Pada Siswa Tunarungu Kelas V SLB

Usman Usman(1), Mustafa Mustafa(2), Khairunnisa Justika Ningrum(3*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i2.41125

Abstract


This research study focuses on the lack of ability to describe the life cycle of animals in deaf students in science subjects at SLB Negeri 1 Makassar. The method used is classroom kuantitatif aproach. The data collection method applied is a test. The subjects of this study were deaf students in class V SLB Negeri 1 Makassar with the initials MIM. This study has several conclusions, namely: 1) The ability to describe the animal life cycle of deaf students in grade V SLB Negeri 1 Makassar in Baseline  1 (A1) situations is in the very poor category. 2) The ability to describe the animal life cycle of class V deaf students in the intervention situation (B) is in the good category. 3) The ability to describe the animal life cycle of deaf students in class V at Baseline  2 (A2) is in the very good category. 4) The ability to describe the life cycle of animals using serial picture media for deaf students in class V is based on the results of analysis between situations, namely in the Baseline  1 situation (A1) very lacking, in the intervention situation (B) in the good category, and in the Baseline  2 situation (A2) ) is in the very good category.


Keywords


Ability To Describe The Life Cycle Of Animals; Serial Picture Media; Deaf

Full Text:

PDF

References


Abdurrachman, M. & Sudjadi, S. (1994). Pendidikan Luar Biasa Umum. Jakarta: Departemen Pendidikan Dan kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Ambarwati, R. (2017). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI C SDN 004 Tembilahan Kota. Jurnal Primary,6(1).

Angkowo, R., & Kosasih, A. (2007). Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta: Grasindo.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorak Ketenagaan

Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Aulia, M. W. (2021). Penerapan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Eksposisi Siswa Kelas VIII Di SMPS 21 Nahdlatul Ulama Syamsul Arifin Bangsalsari Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 10(2), 467-475. https://doi.org/10.36841/pgsd unars.v10i2.2351

Depdiknas. (2006). Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Sekolah Dasar Luar Biasa. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.

D. Djesmedi, M. R. Aditia, F. Firdalius, and Rasmita, “Multimedia-Based Interactive Learning Media For Deaf And Mentally Disabled Elementary Students On SLBN 1 Lengayang”, J. Tek. Inform. (JUTIF), 3(2), 437-446. https://doi.org/10.20884/1.jutif.2022.3.2.223

Djuanda, D. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Komunikatif dan menyenangkan. Jakarta: Depdiknas Dikti.

Heri, S. (2008). Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD Dan MI Kelas IV. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasinal.

Juherna, E., Putri, A. F., Sugihartini, E., Valentina, F., Mutmainah, L. H., & Ramadhaniati, V. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman pada Anak Tunarungu Lewat Media Gambar. Jurnal Pelita PAUD, 5(2), 256-261.doi: https://doi.org/10.33222/ pelitapaud.v5i2.1219

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Preadamedia Group.

Porwadarminta. (1984). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Rohmah, L., Sarifah, I., & Imaningtyas. (2022). Implementasi Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar Masa Pandemi Covid-19. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 281-288. https://doi.org/10. 26858/jkp.v6i2.30773

Rositawaty. (2008). Senang Belajar IPA 4. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Rositawaty, S. (2008). Senang Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD Dan MI Kelas IV. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Samatowa, U. (2006). Bagaimana Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: departemen Pendidikan Nasional Dirjen Pendidikan Tinggi.

Siregar, R. (2017). Penggunaan Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, sains, dan Humaniora, 3(4).

Somantri, S. (2012). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama

Somantri, S. (2007). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: Refika Aditama.

Sudjana, A. (2009). Media Pembelajaran (Penggunaan dan Pembuatannya). Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sujarweni, V. W. (2014). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: PT. Pustaka Baru.

Sulistyanto, H. (2008). Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD kelas V. Surakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Sunanto. (2006). Penelitian Dengan Subjek Tunggal. Bandung: UPI Press.

Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2005). Pengantar Penelitian Dengan Subyek Tunggal [Introduction to Single Subject Research]. 139.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Utami, Y. S. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Konseling,1(2), 122-127.

Winarsih, M. (2007). Intervensi Dini Bagi Anak Tunarungu Dalam Pemerolehan Bahasa. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Yulistiadi, P., & Qodariah, L. (2022). Pengaruh Penggunaan Quizizz Terhadap Hasil Belajar IPA di SDN Cipinang Melayu 10 Pagi. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 545-551. https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.35051


Article Metrics

Abstract view : 71 times | PDF view : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Khairunnisa Justika Ningrum

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya