Peningkatan Kemampuan Mendeskripsikan Daur Hidup Hewan Melalui Penggunaan Media Gambar Berseri Pada Siswa Tunarungu Kelas V SLB
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i2.41125
Abstract
This research study focuses on the lack of ability to describe the life cycle of animals in deaf students in science subjects at SLB Negeri 1 Makassar. The method used is classroom kuantitatif aproach. The data collection method applied is a test. The subjects of this study were deaf students in class V SLB Negeri 1 Makassar with the initials MIM. This study has several conclusions, namely: 1) The ability to describe the animal life cycle of deaf students in grade V SLB Negeri 1 Makassar in Baseline 1 (A1) situations is in the very poor category. 2) The ability to describe the animal life cycle of class V deaf students in the intervention situation (B) is in the good category. 3) The ability to describe the animal life cycle of deaf students in class V at Baseline 2 (A2) is in the very good category. 4) The ability to describe the life cycle of animals using serial picture media for deaf students in class V is based on the results of analysis between situations, namely in the Baseline 1 situation (A1) very lacking, in the intervention situation (B) in the good category, and in the Baseline 2 situation (A2) ) is in the very good category.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrachman, M. & Sudjadi, S. (1994). Pendidikan Luar Biasa Umum. Jakarta: Departemen Pendidikan Dan kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Ambarwati, R. (2017). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI C SDN 004 Tembilahan Kota. Jurnal Primary,6(1).
Angkowo, R., & Kosasih, A. (2007). Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta: Grasindo.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorak Ketenagaan
Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Aulia, M. W. (2021). Penerapan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Eksposisi Siswa Kelas VIII Di SMPS 21 Nahdlatul Ulama Syamsul Arifin Bangsalsari Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 10(2), 467-475. https://doi.org/10.36841/pgsd unars.v10i2.2351
Depdiknas. (2006). Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Sekolah Dasar Luar Biasa. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.
D. Djesmedi, M. R. Aditia, F. Firdalius, and Rasmita, “Multimedia-Based Interactive Learning Media For Deaf And Mentally Disabled Elementary Students On SLBN 1 Lengayang”, J. Tek. Inform. (JUTIF), 3(2), 437-446. https://doi.org/10.20884/1.jutif.2022.3.2.223
Djuanda, D. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Komunikatif dan menyenangkan. Jakarta: Depdiknas Dikti.
Heri, S. (2008). Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD Dan MI Kelas IV. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasinal.
Juherna, E., Putri, A. F., Sugihartini, E., Valentina, F., Mutmainah, L. H., & Ramadhaniati, V. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman pada Anak Tunarungu Lewat Media Gambar. Jurnal Pelita PAUD, 5(2), 256-261.doi: https://doi.org/10.33222/ pelitapaud.v5i2.1219
Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Preadamedia Group.
Porwadarminta. (1984). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Rohmah, L., Sarifah, I., & Imaningtyas. (2022). Implementasi Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar Masa Pandemi Covid-19. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 281-288. https://doi.org/10. 26858/jkp.v6i2.30773
Rositawaty. (2008). Senang Belajar IPA 4. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Rositawaty, S. (2008). Senang Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD Dan MI Kelas IV. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Samatowa, U. (2006). Bagaimana Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: departemen Pendidikan Nasional Dirjen Pendidikan Tinggi.
Siregar, R. (2017). Penggunaan Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, sains, dan Humaniora, 3(4).
Somantri, S. (2012). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama
Somantri, S. (2007). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: Refika Aditama.
Sudjana, A. (2009). Media Pembelajaran (Penggunaan dan Pembuatannya). Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sujarweni, V. W. (2014). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: PT. Pustaka Baru.
Sulistyanto, H. (2008). Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD kelas V. Surakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Sunanto. (2006). Penelitian Dengan Subjek Tunggal. Bandung: UPI Press.
Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2005). Pengantar Penelitian Dengan Subyek Tunggal [Introduction to Single Subject Research]. 139.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Utami, Y. S. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Konseling,1(2), 122-127.
Winarsih, M. (2007). Intervensi Dini Bagi Anak Tunarungu Dalam Pemerolehan Bahasa. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Yulistiadi, P., & Qodariah, L. (2022). Pengaruh Penggunaan Quizizz Terhadap Hasil Belajar IPA di SDN Cipinang Melayu 10 Pagi. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 545-551. https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.35051
Article Metrics
Abstract view : 71 times | PDF view : 16 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Khairunnisa Justika Ningrum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: