Peningkatan Kemampuan Guru dalam Menulis RPP dan Presentasi melalui Supervisi Kepala Sekolah di Sekolah Dasar

Defitri Yulianti(1*), Nurmalina Nurmalina(2), Masrul Masrul(3),

(1) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(2) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(3) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i2.37267

Abstract


Principal supervision is one of the duties and functions that must be carried out by school principals in the school environment which are their duties and responsibilities. One of the supervisions carried out by the principal is to maintain and ensure the competence of teachers remains qualified. This study aims to improve the ability of teachers in writing lesson plans and presentations through supervision by the principal. The method used in this research is the school action research method. This method has four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 18 teachers consisting of 3 male teachers and 15 female teachers. Data collection techniques used are observation and documentation. The research instrument used was the teacher's lesson plan assessment sheet and the teacher's presentation observation sheet. The results of the study can increase the ability to write lesson plans and teacher presentations from pre-action to cycle 1 by 10,2%. Therefore, this research can be used as a reference in improving the ability to write lesson plans and teacher presentations as a whole by 10,2%. Supervision of school principals needs to be carried out continuously so that teacher competence is maintained.


Keywords


Teacher ability; Writing; Presentation; Lesson plans; Supervision.

Full Text:

PDF

References


Alamsyah, N., R., Muliadi, & Sudarto. (2021). Persepsi Guru terhadap Pelaksanaan Supervisi oleh Kepala Sekolah di SDN 25 Mattirowalie Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 565–576.

Azizudin. (2019). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis Saintifik melalui Pembinaan Kolaboratif bagi Guru SMP Negeri 6 Mataram semester Genap Tahun Pelajaran 2017/2018. Nusantara : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 152–169. https://ejournal.stitpn. ac.id/index.php/nusantara

Berkati. (2018). Peningkatan Kemampuan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Guru MIN Amkoteng melalui Supervisi Akademik. AL-ADZKA, Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, VIII(01), 77–83.

Gala, A., Hafid, A., & Sudirman. (2021). Analisis Kesulitan Guru dalam Merancang Pembelajaran Tematik di Kelas Tinggi SDN 71 Maccini Kabupaten Soppeng. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 407–415.

Kamat. (2019). Supervisi Klinis untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Kelas V Sekolah Dasar dalam Model Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Georafflesia, 4(1), 37–50.

https://journals.unihaz.ac.id/index.php/georafflesia

Nazuhi, M. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Penyusunan RPP yang Baik dan Benar melalui Pendampingan Berbasis MGMP Semester Satu Tahun 2015/2016 di SMP Negeri 16 Mataram. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 3(1), 584–591

.

Nurmala. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Penggunaan Metode Pembelajaran melalui Supervisi Klinis di SD Negeri 7 Setia Bakti Tahun Pelajaran 2021. Jurnal Serambi Konstruktivis, 3(3), 83–97.

Parida, L., Sirhi, S., & Dike, D. (2020). Pola Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Penguatan Karakter di Sekolah Dasar Kota Sintang Kalimantan Barat. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(1), 1–10.

Rindarti, E. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Mengembangkan RPP Kurikulum 2013 Revisi 2017 melalui Pendampingan Berkelanjutan di MA Binaan Kota Jakarta Pusat Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 11(2), 1–19.

Rismiati, H. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Supervisi Akademik Berkelanjutan. Jurnal Ideguru, 3(1), 33–39.

Suginah. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP Berbasis Karakter melalui Pembimbingan Berkelanjutan (BinJut). Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan, I(1), 137–150. https://doi.org/https:// doi.org/10.28926/jprp.v1i1.12

Sumiyati. (2022). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun RPP melalui Supervisi Teknik Kelompok pada Guru SD Negeri 3 Pengasih Semester 2 Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Riset Pendidikan Indonesia, 2(5), 751–758.

Suprapti. (2021). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Pembuatan RPP Bermuatan Higher Order Thinking Skill (HOTS) melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 118275 Sialang Pamoran II Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 03(01), 37–45.

Widowati. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Supervisi Akademik dengan Teknik Pertemuan Individual di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan UNS, 10(1), 73–79.

Witarsa, R. (2022). Penelitian Pendidikan (M. Lanjarwati (ed.); Pertama). Deepublish Publisher.

Yelfianita. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Supervisi Akademik dalam Menyusun RPP di SD Negeri 12 Padang Lua. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6907–6915.

Yuliani, E. (2021). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran melalui Supervisi. J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 49–52.

Yuza, R., P., & Reinita. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Tutor Sebaya di Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 231–237.


Article Metrics

Abstract view : 137 times | PDF view : 46 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Defitri Yulianti Yulianti, Nurmalina Nurmalina, Masrul Masrul

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya