Penerapan Media Congklak Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 04 Hadipolo

yuli Fani Mayang Sari(1*), Masturi Masturi(2), Lintang Kironoratri(3),

(1) Universitas Muria Kudus
(2) Universitas Muria Kudus
(3) Universitas Muria Kudus
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i1.36359

Abstract


The research aims to improve the learning outcomes of fourth grade students on the theme 7 The Beauty of Diversity in My Country, aspects of knowledge and skills aspects of learning Indonesian language and social studies at SDN 04 Hadipolo. This research uses Classroom Action Research method. The subjects used in this study were the fourth grade students of SDN 04 Hadipolo, totaling twenty five students. This research consists of two cycles. Data collection techniques in the form of interviews, observations, tests, and documentation. Data analysis in the form of qualitative and quantitative data analysis. The learning outcomes of students knowledge aspects of Indonesian language learning content increased quite significantly from cycle I (56%) to cycle II (84%). The improvement of student skill aspect learning outcomes in the first cycle (40%) to the second cycle to (76%). Based on the results of the study, it can be concluded that the application of Congklak media with the help of the unlucky card can improve student learning outcomes of fourth graders at SDN 04 Hadipolo.


Keywords


Learning Outcomes; Learning Media; IPS and Indonesian

Full Text:

PDF

References


Aqib, Z. (2010). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru, SD, SLB, TK. Bandung: CV Yrama Widya.

Arikunto, S. (2008). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan . Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Dede, D., Amir, M., & Arifin, M. T. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMPN Satu Atap Paga Kecamatan Tanawawo. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 3(4), 232-241.

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika 2019, 181-188.

Hafid, A., Sultan, & Rosmalah. (2019). Efektifitas Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kurikulum 2013 Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Inpres 6/75 Ta' Tanete Riettang Kabupa

ten Bone. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 3-13.

Hamalik, O. (2014). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Handayani, P. (2017). Upaya Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa Melalui Permainan Tradisional Congklak Pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 39-46.

Khoiroh, N., Munoto, & Anifah, L. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2), 97-110.

Lestari, E. E., Roysa, M., & Purbasari, I. (2020). Implementasi Media Permainan Codaka dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ranah Keterampilan Siswa di Kelas IV SDN Sambung. Jurnal Pendidikan ke-SD-an, 7(1), 966-974.

Magdalena, I., Nadya, R., Prahastiwi, W., Sutriyani, & Khoirunnisa. (2021). Analisis Penggunaan Jenis-jenis Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SD Negeri Bunder III. Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(2), 377-386.

Maria, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II dengan Menggunakan Media Congklak di SD Katolik Wetakara. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 1(12), 67-77.

Megawati, C. R., Wijayanti, A., & Bramantijo. (2017). Perancangan Karya Fotografi Tentang Permainan Tradisional Indonesia. 1-9.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-ilmu Al-Qur'an, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-187.

Rusida. (2019). Penggunaan Congklak Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Operasi Pembagian Bilangan Dua Angka Pada Siswa Tunarungu Kelas V SDLB Negeri Banda Aceh. Jurnal Peradaban Islam, 1(1), 1-28.

Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan . Jakarta: Rajawali Pers.

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar . Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Septiani, E., & Setyowati, L. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Secara Daring Terhadap Pemahaman Belajar Mahasiswa . Jurnal Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta, 121-128.

Setiyowati, R. (2017). Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Perkalian Menggunakan Media Permainan Congklak Pada Siswa Kelas II SD Negeri 182/I Hutan Lindung . 1-14.

Sholikhah, R., Asfiyak, K., & Anggraheni, I. (2019). Penerapan Permainan Congklak Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok B1 RA Tarbiyatus Shibyan Kucur Dau Kabupaten Malang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 103-108.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarto, & Tawil, M. (2019). Karakteristik Bahan Ajar IPA Terpadu Berbasis Kontroversi. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 211-216.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprihatin, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Studi Masyarakat Indonesia Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 5(1), 84-94.

Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Syawaluddin, A., Makkasau, A., & Jamal, I. F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Lectora Inspire Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V di SDN 197 Sapolohe Kecamatan Bontobahari Kabupaten Bulukumba. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 294-306.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Kom

unikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.

Tanjung, R. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Scramble Siswa Kelas V SD Pudun Jae Pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa dan Budaya Indonesia. Jurnal Forum Pendagogik, 8(1), 132-148.

Tarigan, V., Napitupulu, J., & Jamaluddin. (2020). Aplikasi Pengenalan Permainan Tradisional. Jurnal Penelitian Teknik Informatika Universitas Prima Indonesia, 3(2), 481-484.

Usman , M. (2009). Menjadi Guru Profesional . Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Jurnal Istiqra', 5(2), 1-11.

Wijayanti, D., Murtono, & Kironoratri, L. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Quantum Teaching dan Media Palang Arahku. Jurnal Ilmiiah Pendidikan, 1(2), 80-85.

Zulfahmi, E. A., Masturi, & Purbasari, I. (2020). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 1 Kaliwungu Kudus. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, V(02), 176-186.


Article Metrics

Abstract view : 240 times | PDF view : 57 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 yuli fani mayang sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya