Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V

andi nurfaisah(1*), Andi Amparita Said(2), Nurlaela Latif(3),

(1) PGSD FIP UNM
(2) PGSD FIP UNM
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.33079

Abstract


This study aims to find out whether there is an effect of using Quizizz learning media on the learning motivation of fifth grade students at SDN 3 Lemba, Soppeng Regency. This study uses a quantitative research approach with the type of experimental research using a True Experimental Design research design. The results showed that there were differences in students' learning motivation between the experimental class and the control class. Then continued with the N-Gain test, the N-Gain Score for the experimental class was 0.4 in the medium category and the N- Gain Score for the control class was 0,2 is in the low category. It can be concluded that the use of quizizz learning media has a significant effect on the learning motivation of fifth grade students at SDN 3 Lemba, Soppeng Regency


Keywords


Learning media; Quizizz; Learning motivation.

Full Text:

PDF

References


Adam Stefi, Muhammad Taufik Syastra, 2015. Media Pembalajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam.

Aini Yulia Isratul, 2019. Pemanfataan Media Pembelajaran Quizizz untuk pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah di Bengkulu.

Ali, L.U., Zaini, M., 2020. Pemanfaatan program aplikasi google classroom sebagai upaya meningkatkan motivasi dan prestasi belajar mahasiswa pada perkuliahan dasar-dasar kependidikan. Society 11, 27–34.

Difany, dkk., 2020. Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media pembelajaran di tengah pandemic pada siswa SMA.

Djaali, 2012. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Emda, A., 2017. Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran.

Fatimah, S., 2017. Pengaruh Beasiswa Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Sriwijaya.

Kompri, 2016. Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa.

Mudyahardji, R., 2014. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Purba, L.S., 2019. Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz pada Mata Kuliah Kimia Fisika.

Setiawan, A.R., 2020a. Upaya meningkatkan motivasi belajar dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (ipa) melalui bacaan populer.

Setiawan, A.R., 2020b. Motivasi dan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Adaptif Fisika menggunakan Naḍom Mabādī ‘Asyroh.

Subrata, 2012. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Sugiono, 2016. Metodogi Penelitian Pendidikan.

Bandung: Alfabeta

Tafanao, T., 2018. Pernanan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat belajar Mahasiswa.

Uno, Hamzah B., 2016. Teori Motivasi dan Pengukurannya (Analisis di Bidang Pendidikan).

Wibawa,R.P Astuti R.I & Pangestu B.A, 2019. Smartphone-Based Application “quizizz” as a Learning Media.


Article Metrics

Abstract view : 89 times | PDF view : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 andi nurfaisah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya